Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Spørgsmål om regler ved fradrag hvor jeg benytter egen lejlighed til kontor

Side 1 ud af 2 (16 indlæg)
Fra Kbh
Tilmeldt 20. Nov 08
Indlæg ialt: 19
Skrevet kl. 11:09
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Amino brugere ..

Håber der er nogen der kan hjælpe med mit spørgsmål!

Jeg bor i en  andels lejlighed på 55m2 - en lille 3-værelses.

Jeg overvejer at benytte 1 eller 2 af de værelser til mit kontor, da jeg i forvejen sjældent er i og bruger min lejlighed (Er mest hos min kæreste, men vi har ingen planer om at flytte sammen) Jeg arbejder i forvejen mest hjemmefra, men bruger bare køkkenet som arbejdsplads idag!.

Jeg er helt klar over at hvis der skal trækkes noget fra skal det indrettes som "rigtigt" kontor uden personlige ting i.

Jeg arbejder med grafisk design, rådgivning m.m. inden inden for tryk og web - og har derfor også brug for plads til skrivebord, printere, bøger og alt det. Mit firma er et enkeltmands firma - og det er kun mig der arbejder i det.

Hvordan er reglerne inden for dette område?

• Må jeg godt benytte 2 værelser til erhverv, eller er der nogle regler om at max. 1 rum må benyttes til den slags?
  • Skal der være ekstra låse på de værelser jeg vil benytte til erhvev (Det er for mig kun muligt i ét af de værelser jeg vil benytte, da mit køkken og det andet rum, går ud i ét - og det er derfor ikke muligt at låse den del af min lejlighed af desværre?
  • Hvordan virker det rent praktisk - rent skattemæssigt? hvis min lejlighed er 60m2 og der eks. benyttes 30m2 til erhverv - og huslejen er 5000 - kan jeg så i mit regnskab trække 2500,- ud om måneden til mig selv fra min erhvervskonto? Og hvis det er sådan, er det så en indkomst for min privat økonomi?

Håber nogen kan komme med konkrete gode råd?

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 20:07
Gennemsnit 4,0 stjerner givet af 1 person

Hej!

Hvis din virksomhed er din eneste indtægtskilde, og du primært arbejde hjemmefra...kan du fradrage en andel

f.eks.forholdsmæssigt efter m2.

Nej..du får et fradrag, som bliver godskrevet din kapitalkonto, hvorfra du kan hæve.

Tilmeldt 29. Nov 10
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 20:23

Peter,

Jeg er principielt enig med - men mener at man skal have en indkmst der svarer til at maner fuldtidsbeskæftiget (men det er måske også det du mener??).

Derudover mener jeg, at maksimum for den erhvervsmæssige del af boligen er 25%. Hvis den skal udgøre en større del skal man såvidt jeg husker have fat i vurderingsmyndighederne (SKAT) og få dem til at godkende fordelingen (hvilket er svært).

Klovn

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 20:34

Hej Henrik!

Yep-full-time......!

25%`s reglen er jeg ikke bekendt med!

Tilmeldt 29. Nov 10
Skrevet kl. 20:43

Prøver lige at finde min ligningsvejledning frem.

Det er bare en svag erindring - måske Bent kan bidrage?Wink

Klovnen

Fra Kbh
Tilmeldt 20. Nov 08
Indlæg ialt: 19
Skrevet kl. 20:56
Gennemsnit 3,0 stjerner givet af 1 person

Det er bare iorden - og ja - jeg lever kun af mit firma fuldtid.. skal lige forstå jer korrekt mht. til fradraget?

Hvis m2 størrelsen gør at jeg kan få mit firma til at betale eks. 2000,- om måneden.. Fungerer det så sådan at jeg kan overføre 2000,- fra mit firma til min private bankkonto - og det er det! Eller er der mere i det end som så rent skattemæssigt?

Og.. er der en regel med at der skal være ekstra låse ind til de væresler jeg så vil benytte som erhverv eller hvordan ser det ud med de regler?

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 21:08

Ja...det er så det!

Ja...du kan overføre..og så ikke andet!

Tilmeldt 29. Nov 10
Skrevet kl. 21:30

Peter,

I forbindelse med at min kone tidligere havde lejet et hus til sit firma, hvor kun 15% var godkendt til erhverv, måtte udlejer en tur forbi skat fordi vi ønskede at udvide den erhvervsmæssige del til 35%. Det bevirkede så efterfølgende, at huslejen blev opdelt i 2 - en del uden moms og erhvervsdelen med moms på huslejen). Det var efterfølgende også den del, der dannede grundlag for hendes fordeling af udgiften.

Jeg har googlet lidt efter de 25% og har fundet lidt i dette link http://www.folketinget.dk/Samling/20031/udvbilag/SAU/Almdel_bilag25.htm (halvvejs nede i teksten).

Men forholdene omkring en andelsbolig kender jeg - hvad siger vedtægterne om erhvervsmæssig anvendelse af boligerne??

Igen tror jeg, at det i praktisk ikke giver problemer at følge dine anvisninger - Arbejdsplads/erhvervsmæssig anvendelse i eget hjem er altid omgæret af megen "mistro" og det er sidste instans et spørgsmål om ikke at overdrive andelen.Wink

Henrik

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 21:40
Gennemsnit 3,0 stjerner givet af 1 person

Henrik...tror nok at dit link mere omhandler ejendomsvurdering erhverv/privat samt ejendomsværdiskat.

Tror næppe, der er problemer hvad bolig angår, som jeg har beskrevet det som svar på spørgsmålet.

Vi har selv gjort det igennem en del år, hvor vi boede før med fordeling 50/50, uden at det gav nogen anmærkninger fra SKAT.

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 23:48

Det er korrekt. Den regel Henrik henviser til omhandler ejendommens status, hvor en ejendom som anvendes mere end 25% erhvervsmæssigt skal vurderes som en såkaldt blandet ejendom, med den virkning at den ikke kan sælges fuldstændig skattefrit efter parcelhusreglen. Det er ikke relevant når vi taler om en lejlighed. Her er kravet blot at lejligheden i overvejende grad anvendes til privat beboelse.   

MEN: Vi taler om en andelslejlighed på 55 m2. Jeg vil sætte spørgsmålstegn ved hvorvidt der overhovedet kan opnås fradrag for noget. Ikke på grund af virksomhedens omfang/intensitet men fordi et beboelsesareal på 55 m2 tilsiger at det anvendes privat i et eller andet omfang. Der skal i hvertfald ganske god dokumentation og sandsynliggørelse for at et rum kun anvendes erhvervsmæssigt og to rum anser jeg for urealistisk. 

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

Side 1 ud af 2 (16 indlæg)