Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Idé til hjemmeside: Sådan får du 12 uden at lave lektier

Side 1 ud af 4 (36 indlæg)
Fra København
Tilmeldt 19. Nov 08
Indlæg ialt: 7
Skrevet kl. 21:41
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej alle

Jeg vil gerne have respons på min virksomhedsidé Smile

Det her er mit første indlæg, så bær over med mig, hvis jeg er helt ude i skoven, bruger forkerte begreber eller andet.

Lidt om mig:
Jeg går pt. i 3g. på Rysensteen gymnasium. Jeg er et dovent menneske. Jeg laver stort set kun afleveringer og altså ingen lektier. Jeg bruger beskidte kneb, hader karakterer og har et snit på 11,1.

Jeg har læst Jakob Jornias "Sådan får du 13 uden at lave lektier" og fandt den for let, forældet. Jeg tænkte det kunne gøre bedre

Hvordan får jeg så 11,1 i snit? Der er mange gode tricks, jeg har lært mig gennem mine gymnasietid, og jeg opdager hele tiden nye. Min pointe er, at der er mange der har brug for de selvsamme tips og trick.

Problemer jeg vil løse:
Hvordan overkommer man sine overspringshandlinger?, behøver man tage noter?, hader min lærer mig?, behøver jeg at læse lektier?, osv

Forretningsplan:

• De gode råd, det der gør din hverdag nemmere som gymnasieelev.
  • Lav en blog/hjemmeside og skab værdifuldt indhold folk vender tilbage til,
  • Få stablet et samarbejde på benene med Studieportalen.dk, Studienet.dk osv for trafik
  • annoncer fra forlag, der sælger lommeregnere og formelsamlinger, samt andre interessante firmaer.
  • Lav evt t-shirts, der kan sælges, hvor der står 12 uden lektier eller lignende.
  • Brug Google AdSense til i det mindste at dække omkostningerne.

Målgruppen:
Pt. går ca. 50.000 i det almene gymnasium STX. Derudover kan HTX og HHX formodentlig bruge samme tip, de mere generelle tip om arbejdsmoral osv. kan udbredes til endnu flere.

Bonus:
Det skal måske også nævnes, at et forlag har tilbudt, at jeg evt. kan få udgivet hjemmesidens artikler som en bog, hvis der viser sig interesse for det. Så må man her snakke om udgivelsesrettigheder.

Fra København
Tilmeldt 18. Jul 06
Indlæg ialt: 108
Skrevet kl. 21:47

Grineren.....jeg synes det er en meget go ide....jeg tror der vil være mange der vil dele deres erfaringer og vil være glade for de råd man vil kunne finde på hjemmesiden....

Fra København
Tilmeldt 19. Nov 08
Skrevet kl. 22:38

Tak for svaret Superfly.

Flere vurderinger, idéer osv. er super velkomne.

Hvilke problemer kunne der evt. være? Og en vurdering af startomkostninger (både tid og penge)?

Tilmeldt 16. Nov 08
Indlæg ialt: 101
Skrevet kl. 22:54

Fin idé

Ren moralsk bryder jeg mig ikke om den. Fiduser til "snyd" lige præcis inden for dette, bryder jeg mig ikke om, selvom jeg er en del af målgruppen.  Det hænger nok sammen med at jeg har en stik modsat holdning til det. Og er meget liberal på det punkt.

Men det med at samle "studielivet" og adfærden ét sted, er en god plan. 

• Til lommeregnere salget, kunne du sikkert lave en god aftale med texas instruments (ved jeg at min hhx har gjort)
  • Derudover kunne firmaer der sælger studenterhuer, studenterkørsel mv. være interessenter til din plan.

Moralen: 

Det kunne laves "mere" moralsk ved at hjælpe med tricks til lektiearbejde, motivation og man kunne derigennem samarbejde med jobportaler (der gerne henvender sig mod unge, da det er studerende), hvor man kunne lave noget der. Evt. kunne man samarbejde med noget praktikpladser, perspektivering mellem studielivet og så få det ført ud i en kortere periode i en fremtidig potentiel elevplads.

Lige mit point of view Smile

Fra odense
Tilmeldt 16. Nov 08
Indlæg ialt: 70
Skrevet kl. 23:05

haha fed idé.

hvornår for du en hjemme side op at køre?.

et andet emne kunne være, hvordan pjækker men bedst uden at få fravær

Fra København
Tilmeldt 19. Nov 08
Skrevet kl. 23:08

JuniorK:

Det kunne laves "mere" moralsk ved at hjælpe med tricks til lektiearbejde, motivation og man kunne derigennem samarbejde med jobportaler (der gerne henvender sig mod unge, da det er studerende), hvor man kunne lave noget der. Evt. kunne man samarbejde med noget praktikpladser, perspektivering mellem studielivet og så få det ført ud i en kortere periode i en fremtidig potentiel elevplads.

Kanon råd du kommer med dér!

En side for studielivet er rigtig interessant. Mht. til lektiehjælp og opgaver er f.eks. studieportalen.dk dog eminent dygtige, men det ene udelukker jo ikke det andet.

Tak fordi du giver mig en mulighed for at give mit syn på lektier generelt:

Jeg blev spurgt i engelsk i dag af en af mine klassekammerater, hvordan jeg kunne se mig selv i spejlet om morgenen. Jeg forsøgte at forklare:
Det kan jeg, fordi jeg ved, at vores karakterer ikke afspejler, hvad du fagligt kan, men hvor dygtig du er til at spille det spil, der hersker mellem eleverne og lærerne. Man kan sagtens vælge at lukke øjnene for det og lade som om det ikke eksisterer. Faktum er dog, at det gør det.
Det er ikke amoralsk at lade være med at lave sine lektier og samtidig få gode karakterer. Det er lektierne der er amoralske og demotiverende. Min filosofi er, at man skal lave det man bliver klogere af! Hav tid til det du holder af, det er der du lærer noget. Ikke nødvendigvis fordi du kan recitere Johannes V. Jensen eller pythagoras. Hårdt arbejde er nødvendigt og det ligger så dybt i os, at vi skal gøre os fortjente. Men gymnasiet handler ikke kun om hårdt arbejde, det handler også om at lære. Og der lærer man måske mere, hvis man engang imellem kan snørkle sig uden om idiotarbejdet lektierne kan udgøre. Det handler også om at kunne skelne mellem lektierne.

Grunden til jeg bla. vil dele mine tips er også, at jeg synes det er synd for dem, der ikke formår at vise deres faglige dygtighed overfor lærerne. Især hvis de i modsætning til mig selv, rent faktisk har brug for et højt snit.

Men jo, man skal passe på med, at det siden ikke kommer til at fremstå amoralsk.

Fra København
Tilmeldt 19. Nov 08
Skrevet kl. 23:11

victor:

hvornår for du en hjemme side op at køre?.

et andet emne kunne være, hvordan pjækker men bedst uden at få fravær

Jeg skal lige have researchet lidt mht. hjemmeside. Hvilken løsning jeg skal have osv. Hvorfor er der ikke en køreplan til det på Amino?

En af hovedpunkterne i min lille skolefilosofi er faktisk, at for de fleste bliver man nødt til at komme til alle timer. Minus sådan noget Uddannelseskaravanen osv. der bare spilder din tid.

Tilmeldt 16. Nov 08
Indlæg ialt: 101
Skrevet kl. 23:23

Det var som sådan ikke for at angribe din måde at studere på.

Det var mere idéen med at hjælpe andre til at springe over hvor gærdet er lavest, ser jeg det umoralske i. Men det er som sagt nok fordi mine personlige holdninger.

Tips til at hjælpe studenter, der ikke formår at vise deres faglige dygtighed overfor lærerne, kunne være at man fortalte om specielle faldgrupper f.eks. ikke sidde og surfe på nettet/spille i timerne. Ellers kunne et debat forum være en mulighed.

Derudover kunne siden motivere flere til at vælge universitetet, som der også er fokus på fra statens side lige i tiden. Måske kunne det også give anledning til noget samarbejde/støtte fra det offentlige.

Jeg tror bare at idéen bedre ville kunne differentiere sig fra studieportalen, ved at man hjalp på en anden måde, end at servere opgaven på et sølvfad.

Fra Hvidovre
Tilmeldt 27. Dec 07
Indlæg ialt: 543
Fra  Steinaa Skrevet kl. 23:25

Som jeg ser det er det en 2008 udgave af Gotha Andersens: "Flid, fedt og snyd". Grundtanken er at alle tre emner vægter lige højt i det spil du selv omtaler og alle tre emner skal være til stede for at "score" højt. Jeg er af den overbevisning at det ligger meget tæt på sandheden, så jeg tror du har fat i noget af det rigtige.

Jeg bryder mig derimod ikke om din forretningsplan - det er fint at du lister dine tanker og ideer, men hvis du vil kalde det en forretningsplan skal du gøre dig nogle overvejelser over hvordan du vil føre dem ud i livet samt om de skaber nogen egentlig værdi.

Fra København
Tilmeldt 19. Nov 08
Skrevet kl. 23:36

Svar til JuniorK:

Jeg så det skam slet ikke som et angreb, sund skepsis er godt!

Jeg har så afgjort tænkt mig at differentiere mig fra Studieportalen. De hjælper med lektierne, jeg hjælper med hvordan du får max ud af dem du nu vælger at lave.

steinway:

Som jeg ser det er det en 2008 udgave af Gotha Andersens: "Flid, fedt og snyd". Grundtanken er at alle tre emner vægter lige højt i det spil du selv omtaler og alle tre emner skal være til stede for at "score" højt. Jeg er af den overbevisning at det ligger meget tæt på sandheden, så jeg tror du har fat i noget af det rigtige.

Jeg bryder mig derimod ikke om din forretningsplan - det er fint at du lister dine tanker og ideer, men hvis du vil kalde det en forretningsplan skal du gøre dig nogle overvejelser over hvordan du vil føre dem ud i livet samt om de skaber nogen egentlig værdi.

Interessant, den bog kender jeg faktisk ikke. Men defininitionen passer jo perfekt. Det er helt sikkert også den retning jeg vil gå i. Hvis man på bare én af de tre parametre "springer over hvor gærdet er lavest", scorer man ikke højt på karakterskalaen.

For at være ærlig var det at kalde det for en forretningsplan måske også lige i overkanten. Jeg har ingen erfaring med at starte egen virksomhed, så hvordan får jeg lavet den om til en egentlig forretningsplan?

Og hvilke step by step skal jeg tage herfra?

Side 1 ud af 4 (36 indlæg)