Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Balance webhotel mv.

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 18. Nov 08
Indlæg ialt: 14
Fra  Cocktail Vision Skrevet kl. 19:46
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej!

Jeg er ved at prøve at udarbejde et regnskab for en webshop jeg har startet.

Dertil bruger jeg Stones Summer Summarum.

Vil gerne have et svar på hvordan jeg bogfører følgende, så jeg er inde i "måden man gør det på":

En Faktura fra Webhotel på 300kr.

1. Jeg tager og bogfører (krediterer) 300kr på egenkapitalen, og modposterer (debiterer)  på bankkonto.

2. Herefter debiterer jeg på konto for omkostninger for webhotel (300kr) og modposterer på bankkonto.

Her sætter jeg programmet til selv at tage 25% moms

Men som jeg har lært skal aktiver og passiver stemme, så jeg må vel have webhotellet ind under immatrielle aktiver? hvordan gør jeg dette, og er det evt. inkl. moms ?

På forhånd mange tak!

Fra København K
Tilmeldt 5. Feb 06
Indlæg ialt: 942
Skrevet kl. 00:18

Din faktura skal du debitere omkostning for webhotel med beløb ex. moms. Momsen skal debiteres momskontoen (gøres automatisk, hvis Summa er sat korrekt op). Du krediterer bankkontoen, der så er udbetalingen fra banken. Det er alt.

Har du foretaget et udlæg skal du ikke kreditere bankkontoen men kreditere din mellemregningskonto med firmaet. Når firmaet så betaler pengene fra firmaet til dig skal du debitere mellemregningskontoen og kreditere bankkontoen.

Webhotellet har ikke noget med aktiver at gøre. Det er bare en driftsomkostning for dig.

Hilsen Jakob

Tilmeldt 18. Nov 08
Fra  Cocktail Vision Skrevet kl. 09:39

Mange tak for svaret!

Men denne "mellemreningskonto", er det ikke det samme som egenkapital under passiver?

Sagen er den at vi overfører fra vores egne konti, til firmaets konto inden vi betaler.

Så kan jeg vel godt lave en postering fra egenkapital til bankkontoen for at vise dette? 

På forhånd tak :)

Fra København K
Tilmeldt 5. Feb 06
Skrevet kl. 10:00

Jeg kender ikke din kontoplan, men er du personlig virksomhed kan du sagtens udbetale fra bank og postere på egenkapital.

Hilsen Jakob

Tilmeldt 18. Nov 08
Fra  Cocktail Vision Skrevet kl. 10:34

Tak igen :) lige et sidste spørgsmål i denne omgang:

Når vi har købt varer hjem, modposterer vi så i varelager.

Og derefter tager vi dem som omkostninger under vareforbrug når de bliver solgt eller hvordan.

Kunne være perfekt hvis du tog et eksempel hvor vi køber varer hjem for eksemeplvis 10.000kr

hvordan man så bogfører det :)

mange mange tak :)

Fra København K
Tilmeldt 5. Feb 06
Skrevet kl. 11:15

Varekøb   kr. 10.000,-   debiteres varelager
Moms       kr.   2.500,-   debiteres moms
Ialt            kr. 12.500,-   krediteres bankkonto (eller varekreditorer, hvis du først betaler senere)

Vareforbrug opgøres ofte periodisk, dvs. månedligt, halvårlig eller årligt. Du kan godt postere ved hvert varesalg. Så skal du bogføre indkøbsprisen med debet på vareforbrug og kredit varelager. Du skal bare være opmærksom på, at hvis du eks. samme varetype til forskellige priser, så skal du enten huske at bruge den korrekte indkøbspris eller bruge den aktuelle gennemsnitlige indkøbspris. Du skal sandsynligvis alligevel foretage efterregulering periodisk, så du kan ligeså godt bare vente. Hvordan du har valgt at gøre det er jo individuelt, men prøv at se i manualen for dit regnskabsprogram (hvis du bruger varelagerfacilitet) og læs, hvad de anbefaler du gør i deres system. Der er ofte flere automatiske funktioner, der hjælper dig.

Opgørelse af vareforbrug (standardopgørelse):
Varelager primo          1.000 kr.
Varekøb i perioden   10.000 kr. lægges til
Varelager ultimo          5.000 kr. trækkes fra
= Vareforbrug             6.000  kr.

Vareforbrug krediterer du varelager og debiterer vareforbrugskontoen (i resultatopgørelsen).

Hilsen Jakob

Tilmeldt 18. Nov 08
Fra  Cocktail Vision Skrevet kl. 14:40

Mange tak igen!

Der er dog endnu en ting jeg kommer i tivil om nu :), for vi har nemlig det der hedder EU erhvervelser.

Der har jeg så gjort det at jeg har debiteret EU erhvervelser for lad os bare sige 10.000kr.

Derefter har programmet debiteret købsmoms og krediteret moms af varekøb i udlandet.

Det er sådan set godt nok.. men var det noget jeg skulle have gjort parallelt med varesalget?

eller er det godt nok jeg gør det nu.. for EU erhvervelser står under  "Variable omkostninger / vareforbrug"

Fra København K
Tilmeldt 5. Feb 06
Skrevet kl. 14:53

Det tør jeg ikke sige noget om i frit fald. Så skal jeg se, hvordan det er sat op. Beklager. Måske en anden kan sige noget begavet om det.

Hilsen Jakob

Tilmeldt 18. Nov 08
Fra  Cocktail Vision Skrevet kl. 14:56

Okay, har du evt. en email adresse ?

Så kan jeg prøve at sende "hele" oversigten nu.

Endnu en gang mange tak for den hurtige og gode hjælp :) 

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)