Hej! Jeg er ved at prøve at udarbejde et regnskab for en webshop jeg har startet. Dertil bruger jeg Stones Summer Summarum. Vil gerne have et svar på hvordan jeg bogfører følgende, så jeg er inde i "måden man gør det på": En Faktura fra Webhotel på 300kr. 1. Jeg tager og bogfører (krediterer) 300kr på egenkapitalen, og modposterer (debiterer) på bankkonto. 2. Herefter debiterer jeg på konto for omkostninger for webhotel (300kr) og modposterer på bankkonto. Her sætter jeg programmet til selv at tage 25% moms Men som jeg har lært skal aktiver og passiver stemme, så jeg må vel have webhotellet ind under immatrielle aktiver? hvordan gør jeg dette, og er det evt. inkl. moms ? På forhånd mange tak!
|
Din faktura skal du debitere omkostning for webhotel med beløb ex. moms. Momsen skal debiteres momskontoen (gøres automatisk, hvis Summa er sat korrekt op). Du krediterer bankkontoen, der så er udbetalingen fra banken. Det er alt.
Har du foretaget et udlæg skal du ikke kreditere bankkontoen men kreditere din mellemregningskonto med firmaet. Når firmaet så betaler pengene fra firmaet til dig skal du debitere mellemregningskontoen og kreditere bankkontoen.
Webhotellet har ikke noget med aktiver at gøre. Det er bare en driftsomkostning for dig.
Hilsen Jakob