Hej, jeg håber det er iorden jeg skriver her, da jeg ikke kan finde andre aktie-forums jeg synes om. Jeg har i lang tid gået og spekuleret over aktieoptioner, hvordan det fungerer og virker, jeg har set på mange, men jeg kan simpelthen ikke finde ud af gåden om dem. JA Solar Holdings Co., Ltd. (JASO) - kurs, 2,31 - den aktie har jeg og man kan købe optioner hos dem. Hvis vi nu tager et eks: CALL Strike: 2,50 Symbol: QJPKZ.X Last: 0.18 Den er idag faldet 48,57 % - Hvorfor? ----------------- Strike: 5,00 Symbol: QJPWA.X Last: 2.65 Den er steget 1,53 % - Hvorfor det? Det var bare et eks. og jeg har sikkert sagt alt muligt forkert som ikke giver mening, (hvis ja, så bare ignorer mit eks.) men hvis I gider forklare det, ville jeg være meget taknemmelig Vh. Jacob
|
Optioner kan du betegne lidt som CFD'er(Differenskontrakter).
Optioner er en del af derivater. Den anden form af derivater er futures (en "pligt")
Optioner: De fungerer på den måde at du køber en ret til enten at sælge eller købe til en aftalt kurs. Du spekulere altså i markedet, men kan både spekulere i et nedadgående marked men også et stigende marked. Hvor aktier typisk spekuleres i et stigende marked (Ingen vil jo tabe værdi på aktier ).
Grunden til de stiger og falder i kurs er fordi at profitten ved at få den indløst ved det aftalte tidspunkt er blevet større.
Inde på børsens aktiespil forklares det godt med eksempler: http://aktiespil.borsen.dk/kollage/reglerhjaelp/komigang#Optioner
Du er velkommen til at spørge løs, så kan jeg selv diske op med et eksempel