Mine 2 ebøger er nu downloadet 3000 gange i alt - og enddog republiceret på http://www.masternewmedia.org/
Den første udgave handler om den måde vi opfatter og fortolker information (PDF, 6 sider, 1,5mb) og derfor også om hvordan en kommunikationsdesigner kan nå sin målgruppe bedst. Den handler også om hvordan samfundet er i forandring – og hvor det bevæger sig hen - og viser hvordan man kan benytte dette i virksomhederne. Den indeholder et par vigtige teoretiske værktøjer til at designe information der udnytter måden mennesker mentalt opfatter og fortolker information.
Hovedpunkterne og teorierne i IDmag 1 – Informationsoverload er:
Alt for ofte designer afsendere (medier, virksomheder eller reklamebureauer) kommunikation efter hvad de selv ønsker at sælge, uden omtanke for hvad modtageren interesserer sig for. Dette fører til featureism: et forvirrende rod der forvirrer forbrugeren mere end oplyser, og resulterer i at hun føler sig informationsoverloadet. Dette skel mellem afsender og modtager vokser, fordi afsendere oftest ser forbrugere som sociologisk opdelte (medlemmerne af en gruppe opfører sig ens, eksempelvis Minerva modellen), mens forbrugeren selv ser sig som intentions-motiveret: hendes behov driver hende, ikke hvilken socialgruppe hun tilhører.
En bedre løsning er at bruge fokuseret information til at ramme snævre og velkendte målgrupper, og én metode til at gøre dette med, er Informationstunneller: at ét budskab er skræddersyet til individuelle målgrupper: A bliver til A1, A2, A3, og hver målgruppe responderer mere positivt fordi det er nemmere for dem at identificere med budskabet .
Og hvis dette desuden er designet i overensstemmelse med følelsestragten, der forklarer hvordan mennesker opfatter ny information, er ethvert budskab sikker på at ramme plet.
Den anden udgave handler om den Medskabende Forbruger (PDF, 6 sider, 0,8mb) og handler om hvordan virksomheder i dag befinder sig i en fragmenteret omverden hvor de ikke længere har kontrol, hvor de er nødt til at engagere forbrugerne i produktudviklingen. Den handler også om hvordan forbrugerne ikke længere accepterer et standardiseret produkt, men ønsker individualisering eller produkter der tillader modifikation. Virksomheder må indrette sig efter disse fakta hvis de vil holde sig konkurrencedygtige i fremtiden.
Hovedpointerne og teorierne i IDmag 2 – Den Medskabende Forbruger er:
Virksomheder eksisterer i en fragmenteret omverden, hvor de ikke mere kan styre kontrollere deres image, men er nødt til at gå fra monolog til dialog med deres kunder og andre interessenter. Ved at lytte til forbrugernes ønsker, og ved at udnytte det enorme kreative potentiale deri, bliver produkterne langt bedre og denne cirkulære produktudvikling bliver den nye norm for konkurrencedygtige virksomheder.
Ved at udnytte menneskets kreative drivkraft, bliver procedurale produkter ikke blot mere værdifulde end konventionelle, men endog en helt ny måde at producere: ikke et komplet produkt, men i stedet en ramme som forbrugeren kan fylde med indhold, samt værktøjer at gøre det med.
Direkte links:
http://www.designafmikkel.dk/Informationsoverload-dansk.pdf
http://www.designafmikkel.dk/denmedskabendeforbruger-dansk.pdf
Hilsen fra Mikkel
www.designafmikkel.dk