Hej Amino. Jeg har et spørgsmål som jeg håber at i kan hjælpe med. Jeg står i et dilemma hvor jeg ikke ved hvad der bedst ville kunne betale sig for mig. Jeg går med tanken om at starte eget firma op. Hvor den primære "vare" er konsulent bistand. Derudover ville der blive tilbudt andre ydelser af anden karakter(jeg er håndværker). Har fået et jobtilbud hvor jeg selv kan vælge hvordan jeg vil have det. Altså som ansat eller lønmodtager Hvad skal jeg gøre mig af overvejelser for at vurdere hvad der bedst kan betale sig? Blive lønmodtager i et firma med gode personaleforhold, og god løn. Eller ville jeg få mere ud af at gå den anden vej. Har alt jeg skal bruge til opstart af firmaet. og min plan ville være at arbejde ca 3 dage om ugen som konsulent. og resterende 2 dage som håndværker. men så kommer der regnskaber, fakturering, og alle de ting man ikke får som selvstændig(sociale ydelser mv.) Det skal jo overvejes. Når alt kommer til alt, drejer det sig i bund og grund om ussel mammon. Hvad kan jeg få mest ud af. Hvilke overvejelser skal jeg gøre? Pft Casper |
Hej Casper,
Der nogen ting i det som jeg ser det. At blive lønmodtager er jo altid en form for sikkerhed fordi du kan være sikret løn hver den første antaget virksomheden er sund, og det er du ikke som selvstændig såfremt du ingen ordre har. Jeg vil dog mene at har du lysten og tiden til det så er det at gå selvstændig da et forsøg værd.
Derudover vil jeg for din egen skyld sørge for at få andre kunder end lige ham du har på tale nu, for at SKAT ikke anser det som en lønforhold og lader dig beskatte fuldt ud for det du fakturaer. At få to-tre andre steder vil hjælpe på det.
Mht. den daglige bogføring er noget du selv kan varetage eller betale dig fra det hvis det vokser dig overhovedet og her vil prisen afhænge af mængden af dine bilag. Ang. regnskabet så vil du skulle afsætte et sted mellem kr. 5.000 - 10.000 ex. moms for udarbejdelse af dette og din selvangivelse. Grunden til dette spænd er afhængig af hvem du henvender dig til.
Håber det hjælper dig lidt og held og lykke med projektet.
Mvh. Morten Kertész
Revisorfirmaet Lemo - www.revisorfirmaet-lemo.dk