Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Selvstænding eller lønmodtager?

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 26. Mar 08
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 10:09
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Amino.

Jeg har et spørgsmål som jeg håber at i kan hjælpe med. Jeg står i et dilemma hvor jeg ikke ved hvad der bedst ville kunne betale sig for mig.

Jeg går med tanken om at starte eget firma op. Hvor den primære "vare" er konsulent bistand. Derudover ville der blive tilbudt andre ydelser af anden karakter(jeg er håndværker).

Har fået et jobtilbud hvor jeg selv kan vælge hvordan jeg vil have det. Altså som ansat eller lønmodtager

Hvad skal jeg gøre mig af overvejelser for at vurdere hvad der bedst kan betale sig? Blive lønmodtager i et firma med gode personaleforhold, og god løn. Eller ville jeg få mere ud af at gå den anden vej. Har alt jeg skal bruge til opstart af firmaet. og min plan ville være at arbejde ca 3 dage om ugen som konsulent. og resterende 2 dage som håndværker. men så kommer der regnskaber, fakturering, og alle de ting man ikke får som selvstændig(sociale ydelser mv.) Det skal jo overvejes.

Når alt kommer til alt, drejer det sig i bund og grund om ussel mammon. Hvad kan jeg få mest ud af. Hvilke overvejelser skal jeg gøre?

Pft

Casper 

Fra Taastrup
Tilmeldt 16. May 08
Indlæg ialt: 266
Skrevet kl. 11:02

Hej Casper,

Der nogen ting i det som jeg ser det. At blive lønmodtager er jo altid en form for sikkerhed fordi du kan være sikret løn hver den første antaget virksomheden er sund, og det er du ikke som selvstændig såfremt du ingen ordre har. Jeg vil dog mene at har du lysten og tiden til det så er det at gå selvstændig da et forsøg værd. 

Derudover vil jeg for din egen skyld sørge for at få andre kunder end lige ham du har på tale nu, for at SKAT ikke anser det som en lønforhold og lader dig beskatte fuldt ud for det du fakturaer. At få to-tre andre steder vil hjælpe på det.

Mht. den daglige bogføring er noget du selv kan varetage eller betale dig fra det hvis det vokser dig overhovedet og her vil prisen afhænge af mængden af dine bilag. Ang. regnskabet så vil du skulle afsætte et sted mellem kr. 5.000 - 10.000 ex. moms for udarbejdelse af dette og din selvangivelse. Grunden til dette spænd er afhængig af hvem du henvender dig til.

Håber det hjælper dig lidt og held og lykke med projektet.

Mvh. Morten Kertész

Revisorfirmaet Lemo - www.revisorfirmaet-lemo.dk

KS Regnskab ApS

www.ksrevision.dk

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 11:29

Hej Casper!

Ja...det er altid svært, når man er i denne problemstilling.

Min kone og mig tog springet for 6 år tilbage, og indrømmet, det er ikke et 8-16 job at være selvstændig, og det

kan være hårdt.

Vi har f.eks. ikke været på ferie de 6 år, men har dog aldrig fortrudt vores beslutning.

Men Casper, jeg vil sige, overvej det meget grundigt, inden du tager din beslutning.

Tilmeldt 10. Aug 08
Indlæg ialt: 979
Skrevet kl. 12:14

casper1885:
Når alt kommer til alt, drejer det sig i bund og grund om ussel mammon. Hvad kan jeg få mest ud af. Hvilke overvejelser skal jeg gøre?

Hej

Du skal forblive lønmodtager. Du får din løn, og krakker arbejdsgiveren får du pengene fra Lønmodtagernes garantifond, og bagefter så dagpenge. Har du mod/tid/lyst til mere arbejde, tager du noget b-indkomst. Måske er der endda pension i dit arbejde og så hælder arbejdsgiveren penge i sparebøssen udover din timeløn. Det er fine vilkår.

Hvis du arbejder som selvstændig for din arbejdsgiver og han går konkurs, så får du ikke en krone. Når du kommer ned i A-kassen så finder du ud af at de "fede fiduser" ved at være selvstændig, gulpladebilen osv.osv rammer dig i nakken som en boomerang. Bedst som du står dér uden en krone på lommen, med regningen fra byggemarkedet for nogle materialer du har knaldet på en andens mands hus og du hverken har fået penge for materialer eller din arbejdsløn, bliver du nu jagtet rundt i manegen så det kan dokumenteres at firmaet er endegyldigt lukket ned. Så kan du få dagpenge, men du skal stadigvæk betale byggemarkedet.. Det er usle vilkår.

Så kan du stifte selskaber for at begrænse dit ansvar/risiko, du kan tegne forsikringer, og købe udmærket hjælp fra revisorer osv. men det betyder også at der går noget fra de fradrag du kan få ved de "Fede fiduser som selvstændig" og hvis du bare skal være lønmodtager med status som selvstændig, så er spørgsmålet om de risici der er ved at være selvstændig, i kolde kontanter opvejer de fradragsmuligheder du som ene mand kan opnå ved den omsætning du kan lave når døgnet nu engang kun har 24 timer.

Hvorfor er vi andre så selvstændige?

For mit vedkommende er det fordi jeg har en idé, som jeg kan udvikle. Hvis jeg ville kunne mit firma med Dyrebilen blive landsdækkende, - der er udviklingsmuligheder i mange retninger. Jeg kunne udvide med mange andre servicetilbud til mine kunder, jeg kunne......og jeg kunne.... At være  selvstændig forestiller jeg mig er som at være fisker (inden EU og kvoterne - måske kommer man hjem med torsken til aftensmaden, måske har man nettet fuld af kostbare spisefisk. Og i morgen er der en ny dag.

Sålænge man kun hiver aftensmaden hjem er man lidt til grin som selvstændig. Der er regnskaber og indberetninger de særeste steder og  man kan (næsten) ikke engang smøre sig en leverpostejmad i firmaet uden at skulle kunne dokumentere oprindelse, egenkontrol osv.

MEN ,- når så det lykkedes, at man får en ordre man gerne vil have og gjort en indsats for at få, så bliver man bare glad. Som ansat er man jo næsten ligeglad med om firmaet får en ordre på et højhus på Rådhuspladsen, men hvis man ejer firmaet får man et adrenalinsus og følelsen af YES YES - vi gjorde det sgu. Mindre kan gøre det, men overdrivelse fremmer forståelsen.

Hvis du derfor overvejer at blive selvstændig alene pga. de "fede fiduser" du har hørt om - så forbliv lønmodtager......Wink

/Michael

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 12:21

Enig i det der er blevet sagt. Man skal ikke blive selvstændig fordi det er smart men udfra arten af  de opgaver/ideer der ligger foran en, er til det. 

Men hvorfor ikke vælge en mellemløsning. Du har et job på hånden hvor du selv kan bestemme om det skal være på den ene eller den anden facon. Herudove taler du om forefaldende håndværkerarbejde.  Hvorfor ikke bare køre sidstnævnte som virksomhed. Så har du den sikkerhed i lønmodtagerjobbet som bliver omtalt og kan sideløbende hermed udvikle virksomheden  

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

Fra Hvidovre
Tilmeldt 27. Dec 07
Indlæg ialt: 543
Fra  Steinaa Skrevet kl. 13:28

Hvis din overvejelse udelukkende går på "ussel mammon" er der slet ingen diskussion - du skal være lønmodtager!

Så er der ordnede forhold; ingen regnskaber, intet opsøgende arbejde, pension, sygedagpenge, ingen problemer med nattesøvnen med henblik på hvad fremtiden vil bringe, arbejdsuger på 37 timer osv.

Hvis du vil være selvstændig skal det være fordi du vil mere end det firma du ellers kan blive ansat i.

Tilmeldt 26. Mar 08
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 13:47

Det er desværre ikke kun pengene der driver værket. Blot nok den overvejende grund. Stoltheden i at være selvstændig er der også. Ja, og friheden. Man er sin egen herre. dette er også rigtigt vigtig for mig.

havde også tanken mht at have et lønmodtager job, og drive virksomheden ved siden af. Men set bort fra diverse faldgrupper og de søvnløse nætter ;), vil omsætningen som selvstændig blive væsentlig større kontra lønmodtager. Og jeg er villig til at løbe en risiko som der altid er ved at starte virksomhed op. Jeg har en billig bolig og ingen børn, lån mv. dvs. har som sådan intet at tabe....

Jeg ved bare stadig ikke om dette er grunde nok. Eller om grundlaget og "forretningsplanen" er for tynd......

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 14:02

Jamen...det er svært.

Tænk det grundigt igennem, og skriv fordele/ulemper ned på et stykke papir.

For os var beslutningen også svær, men vi fik så en lille pige i en sen alder, og vi kunne

se en fordel i at bruge tiden på hende om dagen, og så arbejde om natten.

Så længe du er ubundet, har du som du selv nævner intet at tabe, til gengæld har du så heller

intet sikkerhedsnet.

Men en kombination af selvstændig/lønmodtager kunne da være en god start.

Fra Hvidovre
Tilmeldt 27. Dec 07
Indlæg ialt: 543
Fra  Steinaa Skrevet kl. 16:11

Jeg ville gennemgå forretningsplanen igen og se ekstra nøje på kundepotentialet - hvordan er du stillet hvis den kunde du har i tankerne takker nej til dine ydelser såfremt de bliver ramt af (den påståede?) finanskrise? Er der da andre alternativer? Eller skal du da starte helt forfra?

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)