Jeg er i besiddelse af en Memorex usb nøgle, denne er begyndt at komme op med en fejlmeddelse hvor den siger der er "I/O-enhedsfejl".
Den IT ansvarlige på min arbejdsplads siger at usben er defekt. Men jeg tænkte på om en evt. kunne lave et dataudtræk, så de ting der ligger på nøglen ikke går tabt?
Ud fra mine egne erfaringer er det ikke sikkert, at USB-keyen er definitivt ødelagt. Om du kan finde et "recovery"-værktøj på nettet så du kan redde dine filer ved jeg ikke. Mislykkes dette ville jeg dog istedet for at smide nøglen ud forsøge at formatere den med Hewlett-Pacards formateringsværktøj som kan downloades her . Min erfaring er, at USBén i nogle tilfælde bliver som ny og kan bruges igen ( inden du bruger HP´s værktøj skal du være klar over, at data på USBén er uigenkaldeligt væk når først du trykker på O.K)
Jeg har haft et usb pen, der fik forbindelsesfejl. Jeg gjorde det, at jeg lirkede den lidt rundt i stikket og fik til sidst adgang til at flytte data væk. Ved ikke om det kan hjælpe dig.
Lad være med at lege med formateringsprogrammer, eller fix-programmer! De kan flytte rundt på dataen eller andet, som ikke er helt smart. Jeg ville ihvertfald ikke gøre dette i starten.
Der er 3 mulige defekter:
- Død flashram, der er intet du kan gøre.
- Løs forbindelse.
- Død IO-controller.
I de to sidste tilfælde kan du finde en USB-key magen til, åbne dem, og flytte din flashhukommelse fra den ene enhed til den anden. Jeg har selv gjort det en gang før. Men det kræver at de to USB-penne er IDENTISKE. Det er lidt en nørde-udvej og ret besværlig. Men spørgsmålet er hvor meget din data er værd for dig.