Du kan sagtens køre det i et regneark, hvis du vil det. Specielt hvis du ikke har så mange poster. Hvis du har en del poster kan det være en god ide at have et regnskabsprogram, der indeholder en masse kontroller og mulighed for rapporter af forskellig art, der nemt kan give dig nyttig information om din virksomhed. I mit daglige arbejde ser jeg gang på gang, at virksomheder gemmer på mange informationer om salgsoptimering, finde fokusområder og følge op og mange andre ting. Det er bare at finde og bruge det. Det er ting, du kan have overblik over, hvis du sidder et mindre antal bilag, men er du oppe på mange bilag med mange enkelt-transaktioner kan overblikket være vanskeligt.
Hvor stort krav er der til poster? Skal man have noteret hver enkelt transaktion til ens konto, ind og ud?
Nu tænker jeg på at jeg har langt over 100 hævelser fra facebook reklamer, skal de noteres hver enkelt? Eller må jeg dele dem op månedes mæssigt? Sidder lidt og får marridt om at jeg skal sidde og finde hver hævelse på min konto, og finde ud af hvad dollar kursen var den dag.. Giver det mening? Eller er det lidt forvirrende det jeg skriver?
Driver en række webprojekter, blandt andet rejstil.dk og bedste webhotel.
DU kan godt lave samleposteringer, så du ikke skal skrive hver enkelt transaktion. Du kan eksempelvis udskrive en oversigt hver måned og summere beløb sammen til bogføringen. Bare du udarbejder det så det er forståeligt og gennemskueligt. Og så kan du nøjes med at omregne valuta en gang om måneden.