Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Kronisk sygdom

Side 5 ud af 5 (43 indlæg)
Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 13:30
Hvor mange stjerner giver du? :

Michael-Ja.....jeg tager et møde med en advokat.

Mikkel...de informationer jeg kommer med her, er ikke ukendte for den tidligere ansatte.

Fra Rungsted Kyst
Tilmeldt 5. Aug 08
Indlæg ialt: 81
Skrevet kl. 14:04
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Michael,

Du skriver bl.a. følgende:

"Nu er jeg også jurist som Kirsten og jeg er helt uenig med hende omkring hvorvidt oplysningerne omkring sygdommen overhovedet bliver omdrejningspunket i dette søgsmål".

For god ordens skyld gør jeg opmærksom på, at jeg ikke har givet udtryk for hvorvidt oplysningerne omkring sygdommen bliver omdrejningspunktet i det pågældende søgsmål.

En stillingstagen dertil, vil kræve et langt bedre kendskab til den pågældende sag, på samme måde, som konkret juridisk rådgivning vil kræve dette.

Idet tråden i høj grad omhandlede sygdom og spørgsmålet om, hvorvidt der eksisterer en oplysningspligt, har jeg gjort opmærksom på visse paragraffer i helbredsoplysningsloven, funktionærloven samt sygedagpengeloven. Derudover har jeg gjort opmærksom på, at reglerne er af programmæssig karakter og at praksis på området derfor har betydning.

Jeg har ikke haft nogen intention om, at tage parti for den ene eller den anden part og mener ej hellere at mit indlæg giver udtryk for dette. Intentionen har alene været den, at henlede opmærksomheden derpå - hvorvidt henvisningen er relevant i den pågældende sag, må  Peter og hans respektive rådgiver vurdere.

For så vidt angår helbredsoplysningsloven, så er der - uanset formål - opstillet en udtrykkelig regel om aktiv oplysningspligt. 

For god ordens skyld gør jeg opmærksom på, at spørgsmålet om hvorvidt der i et konkret tilfælde foreligger en aktiv oplysningspligt, naturligvis vil afhænge af de konkrete omstændigheder.

Med venlig hilsen

Kirsten Dalum, Cand.jur.

DALUM LAW CONSULTING s.m.b.a.       www.dalum-law.dk

 

 

  

Dalum Law Consulting smba  - et stærkt fokus på erhvervslejeret

www.dalum-law.dk  

 

 

Fra Sorø
Tilmeldt 21. Jun 06
Indlæg ialt: 1867
Fra  joma company Skrevet kl. 14:42
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej jesper!

Det du beskriver er jo også i overensstemmelse med mit tidligere citat fra HK:

Det gælder dog ikke, hvis du har pådraget dig sygdommen med vilje, ved grov
uagtsomhed eller "hvis der foreligger en svigagtig fortielse af sygdommen."
Svigagtige fortielser dækker for eksempel, at du ved ansættelsen ikke fortæller
arbejdsgiveren, at du lider af en kronisk sygdom, som giver et større sygefravær
end sædvanlig. Et større sygefravær end sædvanlig er defineret som mere end ti
dage om året.
Du har pligt til omgående at underrette din arbejdsgiver om sygdomsfraværet.

Det er ordret "Svigagtig" der er afgørende her og vedkommende ved jo at den kroniske lidelse har ført til længerevarende sygdom en normalt - som er defineret således i afsnittet:
"Et større sygefravær end sædvanlig er defineret som mere end ti dage om året".

Så Peter jeg er sikker på du har en god sag - men tag så en advokt som nævnt. 

mvh john sommer
Star|Iværksætter med Network Marketing - JOMA Company|Star
|se: Om mig i min Amino-profil|Star

Side 5 ud af 5 (43 indlæg)