Som udgangspunkt har sælger altid ansvaret for forsendelse, jf. købelovens bestemmelser. Dog kan man godt fraskrive sig ansvaret i tilfælde, hvor køber på forhånd accepterer, at risiko for forsendelse pålægges køber. Det betragtes i købeloven som indgåelse af anden aftale.
Nu er det godt nok et stykke tid siden, at jeg har haft erhvervsret, men det er sådan, jeg husker det...
Kan de det i praksis - altså fraskrive sig ansvaret, hvis kunden ønsker forsendelse pr. alm. maxibrev?
Det kan jeg ikke forestille mig. Der findes specielle regler om internethandel, som ikke kan fraviges til ugunst for kunden. Men prøv at søge herinde, der findes flere tråde om det emne.
Som udgangspunkt kan reglerne ikke fraviges til ugunst for kunden. Men hvis kunden nu ikke vil betale for den forsendelse som butikken tilbyder og i stedet vælger en anden og billigere forsendelsesmetode - så er der jo tale om et nyt aftale forhold.
Det fremgår også af betingelserne i mange af de webshops, hvor man frasiger sig ansvaret for forsendelser sendt som MAXI-brev.
Det er næsten samme pris som maxi brev for deres den mindste og så giver du også kunden mulighed for at afhente frem til at den lokale tank / blockbuster lukker ;)
samt track'n'trace, større sikkerhed for dig og kunden :)
de bedste hilsner
Brian Knudsen
som syntes at post.dk's service forringes til trods for ublu priser :(
Uanset om man kan det eller ej, så er det da højest uetisk! I vores webshops ville jeg aldrig fraskrive mig ansvaret for en forsendelse.
Du får INGEN form for kvittering for en afsendelse som maxibrev, ingen track-n-trace eller noget som helst. I princippet kunne pakken jo aldrig være sendt, og kunden kan intet gøre!
Standard er at ansvaret påhviler sælger indtil pakken er modtaget af køber.
- Peter
Change the story of your business into a story of success - www.231milesfromberlin.com
Du får INGEN form for kvittering for en afsendelse som maxibrev, ingen track-n-trace eller noget som helst. I princippet kunne pakken jo aldrig være sendt, og kunden kan intet gøre!
Omvendt kan kunden jo også påstå, at der ikke er dukket noget op - og så er det firmaet, der står med håret i postkassen. Så jeg kan da godt forstå, at nogen føler sig nødsaget til at lave disse skrivelser. Og husk, der er jo ikke tale om, at firmaet løber fra ansvaret, man forsyner blot kunden med et billigere alternativ til den dyre pakkepost, som kunden selv vælger og accepterer.
Hvis kunden siger (ærligt eller ikke ærligt) at han ikke har modtaget forsendelsen har forretningen under alle omstændigheder et problem, i hvert fald, hvis der er betalt med Dankort/Kreditkort. Kunden kan bare gå i banken og skrive under på, at han ikke har modtaget forsendelsen, og pengene bliver straks tilbageført til kundens konto. Forretningen kommer i øvrigt også til at betale gebyr for behandling af indsigelsen.
Vedr denne bemærkning: Som udgangspunkt kan reglerne ikke fraviges til ugunst for kunden. Men hvis kunden nu ikke vil betale for den forsendelse som butikken tilbyder og i stedet vælger en anden og billigere forsendelsesmetode - så er der jo tale om et nyt aftale forhold.
Det er jo stadig butikken, der tilbyder kunden noget (godt nok noget andet, men alligevel), så den holder ikke i byretten.
Hvis sælgeren skal levere varen på forbrugerens bopæl iflg. Forbrugerstyrelsen, er det sælgeren, der må bære risikoen, hvis varen undervejs bliver beskadiget, stjålet eller lignende. Det gælder, uanset om sælgeren selv sørger for transporten, eller han overlader det til en fragtmand. Det gælder også, selvom forbrugeren skal betale sælger for at levere. Risikoen for varen overgår først til forbrugeren i det øjeblik, han eller hun får varen leveret.
Det fremgår af købeloven og nethandel er tillige reguleret ved forbrugeraftaleloven hvor køber kan benytte fortrydelsesretten ved ikke at modtage varen, - så alt ialt står man som erhvervsdrivende med en rigtig rigtig dårlig sag hvis man laver den slags aftaler.
Så kan man disponere ud fra det, og kalkulere med et vist "svind" men man skal bare ikke tro at man har "loven på sin side" for så tager man fejl.