Hejsa. Jeg har succesfuldt startet en lille enkeltmandsvirksomhed, der sælger hjemmesider og andre online løsninger. Jeg har nu fået mine første indtægter og vil gerne overføre noget fra min firmakonto til min privatkonto. Jeg bruger Stone's SummaSummarum 3 og synes selv, at jeg har et godt overblik over min virksomheds økonomi. På min seneste faktura har jeg tjent 6.990 kr. ekskl. moms. Jeg har altså fået 8.737,50 kr. ind på min firmakonto inkl. moms. Jeg vil gerne overføre ca. 3.000 fra min firmakonto til min privat konto. Jeg går ud fra, at jeg skal debitere 3.000 kr. på kontoen "Hævet kontant i virksomheden" og så afstemme med min bankkonto, der bliver kreditteret med 3.000 kr. automatisk. Men hvordan skal jeg så registrere skat? Jeg vil gerne køre det hele som privat indtægt, hvis det er muligt. Hvis det er muligt, vil jeg også gerne undgå at forskudsopgøre min indtægt i mit firma, da den kan svinge meget. Dermed vil jeg gerne en gang sidst på året, når jeg laver min årsopgørelse, betale al den skat, jeg skylder. Hvis jeg nu bogfører, at jeg overfører 3.000 kr. fra min firmakonto til min privatkonto, hvor meget skal jeg så betale i skat sidst på året? Blot de 8 % i ambi og ca. 50 % i indkomstskat af de i alt 6.990 kr., som jeg så kan betale fra min firmakonto, når regningen fra SKAT kommer? Jeg håber, at der er nogen, der kan komme med et hurtigt svar på dette. På forhånd tak! |
Hej!
Dine private hævninger betragtes ikke som løn men som en forlods hævning på et forventet overskud.
Din bogføring med hensyn til 3000 kr er korrekt.
Du kan godt betale hele skatten af overskuddet sidst på året.
Du skal betale 8%AMBI ja.......og din skat afhænger af dine øvrige indkomstforhold.