Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Speciale i Iværksætteri

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)
  • 1
Fra Brabrand
Tilmeldt 28. Mar 08
Indlæg ialt: 145
Skrevet kl. 18:48
Hvor mange stjerner giver du? :

Hejsa

Jeg er i gang med Akademi Økonom uddannelsen, og jeg skal skrive speciale om start af virksomhed. Den skal indeholde de ting som man skal overveje når man starter virksomhed.

Jeg starter ud med at skrive Forretnings planen og er så gået lidt i stå omkring emner og hvad der ellers skal være med. Alt det økonomiske har jeg styr på, udarbejdelse af budgetter, produkt beregninger osv. Det er kun de teoretiske ting og "bløde" værdier jeg skal have inspiration til.

Så hvis der er nogen der har input eller artikler jeg burde læse så skriv venligst :)

Ha det bedst!

Steffen Hvid

Fra Grindsted
Tilmeldt 13. Dec 05
Indlæg ialt: 308
Skrevet kl. 17:43

Akademi Økonom uddannelsen er det ligesom HD ?

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 18:25

Den giver i hvert fald adgang til HD 2. del.... bare for at være på tværs, så mener jeg at det afsluttes med en projektopgave eller et hovedprojekt. Speciale er hvis noget man bruger på andre uddannelser :)

Suna Sørensen fra Aalborg Universitet skrev en ret interessant PhD-afhandling omkring iværksætteri blandt studerende. Der er en del omkring de bløde tal og de processor som iværksætterne går igennem med eksempelvis at finde sig selv/definerer sig selv som iværksætter. Jeg har ikke et link til den, men den burde kunne findes via Google og ellers vil hun nok kun være glad for en mail.

Fra Esbjerg Ø
Tilmeldt 27. Nov 06
Indlæg ialt: 112
Skrevet kl. 18:41

Hej,

Hvis ikke allerede du har været omkring Connect Danmark kan du måske finde lidt inspiration på denne side

Med venlig hilsen: Jesper Boesen Nielsen

INNOACTIVE

Fra Brabrand
Tilmeldt 28. Mar 08
Indlæg ialt: 145
Skrevet kl. 19:38

Tommy:
Speciale er hvis noget man bruger på andre uddannelser :)

På anden sidste semester er der et speciale forløb hvor man skriver speciale og på sidste er der et afgangsprojekt :) Så jo der er også et speciale.

Ha det bedst!

Steffen Hvid

Fra Hvidovre
Tilmeldt 7. Jun 06
Indlæg ialt: 13
Skrevet kl. 18:19
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Kære Steffen,

Du søger inspiration til, hvilke overvejelser, som iværksættere bør overveje. Du påpeger "teoretiske ting og 'blødeværdier'. Konkret mener jeg, du mangler en dimmision som har betydning for alle virksomheder, nemlig IT og tilpasning af strategi "alignment" mellem IT og Business strategierne.

steffenhvid:

Jeg starter ud med at skrive Forretnings planen og er så gået lidt i stå omkring emner og hvad der ellers skal være med. Alt det økonomiske har jeg styr på, udarbejdelse af budgetter, produkt beregninger osv. Det er kun de teoretiske ting og "bløde" værdier jeg skal have inspiration til.

Konkret materiale som jeg vil anbefale dig at læse:

1. Neil C. Churchill and Virginia L. Lewis, “The five stages of small business growth,” Harvard Business Review 61, no. 3 (May 1983): 30, doi:Article.
  2. James D. McKeen and Heather A. Smith, Making IT Happen: Critical Issues in Managing Information Technology (John Wiley & Sons, 2003).
  3. Michael E. Porter, Competitive Advantage - Creating and Sustaining Superior Performance (New York: Free Press, 1985).

Hvis du ønsker flere kilder så kontakt mig venligst.

De bedste hilsner,
Peter Sjølin

Tilmeldt 23. Sep 08
Indlæg ialt: 274
Skrevet kl. 19:31

Hej

Nogle korte input som supplement til de andre, udmærkede kommentarer.

Prøv at tage fat i nogle af de forretningsplaner, som er uploadet her på siden og se om du kan finde inspiration dér.
Tag fat i nogle aminoer og interview dem - jeg tror ikke, du får et nej ret mange steder.

Gå ind i det regionale væksthus og tal med en virksomhedskonsulent, der som minimum har nogle års erfaring med at rådgive iværksættere og/eller virksomheder. De vil helt sikkert også hjælpe. Du finder adresser og telefonnumre til de regionale væksthusewww.startvaekst.dk

Læs bogen "Strategi i vindervirksomheder" af Jørgen Lægaard og Mikael Vest.

Venlig hilsen
Hallo! Kommunikation

Bertil K. Sall

Fra Slagelse
Tilmeldt 29. May 08
Indlæg ialt: 898
Skrevet kl. 11:03

Hej Steffen

Jeg vil anbefale dig at tage kontakt til Marina Hjørdie - ekspert på området - tjek hende ud her www.changeagents.dk

Held og lykke fremover Smile

Maibritt Isberg Andersen

Sygeplejerske, protreptiker og COACH

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)