Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hjælp.. husleje op med 52%

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 9. Sep 08
Indlæg ialt: 1
Skrevet kl. 21:53
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Aminoer

Jeg har købt en frisørsalon, med en afståelse på 200.000 kr. Som jeg synes var en rimelig pris, da der var inventar og goodwill plus en rimelig husleje, som der for mig, var afgørende for købet.

 

Jeg skal overtage salonen den 1. januar, hvor de 200.000 skal betales.

Men nu er der sket det, at efter jeg har købt, har udlejer varslet en husleje stigning på 52 % over 4 år, som jeg synes er helt urimeligt.

Jeg har skrevet under på en aftale med frisøren, som jeg har købt salonen af, men jeg har ikke skrevet under på leje kontrakten

endnu, så jeg ville høre om man kan stoppe handelen, da jeg føler at have købt salonen på et forkert grundlag.

Håber der er nogle venlige sjæle der kan hjælpe mig.

Mvh

Martin

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 21:59
Hvor mange stjerner giver du? :

Hmmm....du skal nok have fat en god advokat.

Du kunne tage fat i Jacob Tøjner, som også er her på Amino, og som jeg har brugt

i en del sager for klienter.

Problemet med erhvervslejemål er, at huslejestigninger ikke er lovreguleret, lige som

på det private område.

Fra DK- Struer
Tilmeldt 26. Dec 06
Indlæg ialt: 2831
Fra  Ifindu.dk Skrevet kl. 22:42
Hvor mange stjerner giver du? :

du har jo skrevet under på aftalen, så den hænger du jo på, med mindre der udtrykkeligt er nævnt noget om at du tager højde for snarlig huslejestigning.

men slå koldt vand i blodet - det er over 4 år, - så når først du er kommet i gang, kigger du stille og roligt efter et alternativt lejemål og forbereder en flytning.

måske kan du forhandle noget på plads sidenhen.

Få hjælp til at det tekniske omkring Web og Grafisk -  https://icode.dk

Fra Århus
Tilmeldt 29. Jun 08
Indlæg ialt: 97
Skrevet kl. 11:21
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Martin

Det kræver en gennemgang dels af din købskontrakt dels af lejekontrakten for at give dig det helt rigtige råd og vurdere dine muligheder for eventuelt at komme ud af handlen.

Det er i denne forbindelse relevant at vurdere følgende:

1. Kan udlejer i det hele taget lovligt hæve huslejen på den måde, som han varsler ? Hvis udlejer ikke kan det, går jeg ud fra, at du fortsat vil købe salonen. Det er derfor det første spørgsmål, som du skal have afklaret.

2. Hvis udlejer kan hæve huslejen, kan du så komme ud af kontrakten. Dette afhænger dels af, hvordan kontrakten er formuleret med hensyn til din overtagelse af lejemålet, dels en vurdering af om sælger har haft kendskab til huslejestigningen forud for underskrivelsen af kontrakten.

Du er velkommen til at kontakte mig for en uforpligtende drøftelse af sagen, så du kan vurdere, hvordan du skal gå videre.

Vh Advokat Peter Bjerre (Tlf. 87311102)

 

 

Tilmeldt 18. Oct 07
Indlæg ialt: 24
Skrevet kl. 11:30
Hvor mange stjerner giver du? :

Din lejekontrakts ordlyd er afgørende. Hvis der udtrykkeligt står nævnt, at huslejen kan reguleres efter Erhvervlejelovens § 15 (tror jeg nok det er ) så kan udlejer regulere huslejen til eksisterende markedsniveau med en stigning på max. 25% pr år (en fjededel af den annoncerede stigning pr. år) Imidlertid er udlejer således også forpligtet til at regulere din husleje ned, såfremt markedet ændrer sig i den retning.
Hvis du derimod har overtaget en huslejekontrakt, der ikke angiver, at §15 finder anvendelse for huslejefastsættelsen, så har du en god sag og udlejer et problem.

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)