Har søgt lidt her inde omkring svensk virksomhed, men kan ikke rigtig finde svar på mine spørgsmål, derfor dette indlæg... Jeg vil til at registrer en svensk virksomhed og har læst en masse om det. Har efterhånden styr på det meste, men trods mit svenske ikke er helt dumt, så er der stadig nogle spørgsmål som jeg ikke helt har svaret på. Dem håber jeg at I kan hjælpe med mig, eller henvise mig til nogle steder hvor jeg finder den information jeg søger. Kort om firmaet, så kommer jeg til at designe web-sites, sælge web-løsninger og online produkter. Det kommer til at kører som aften/weekend/hobby projekt. Når jeg nu skal til at indsende mit registrerings skema, og medsender en check på de 1000 svenske kroner det koster at blive registreret, når jeg så er godkendt - kan jeg så automatisk trække moms fra køb osv... eller skal man ansøge om det, også? Jeg har en kollega som ikke kan forklare mig det helt godt, hans kone har svensk virksomhed men kan ikke trække moms fra? Hvordan med F og FA skat - er det noget jeg skal ansøge om? Hvordan med moms og skatte regnskab, kan jeg indberette og betale/få tilbage hver måned - eller er det kun en gang om året det sker? Jeg vil helst i starten, til jeg har styr på det hele - f.eks. indberette hver måned, for ikke at resiker at stå med en kæmpe gæld i slutningen af året, det ville jo være træls! Den skat man betaler af det man tjener, betaler man kun virksomhedsskat (F skat?) af det, hvis man trækker det ud, eller betaler man f.eks. 1 gang om måneden/året af det som står i plus? Kan jeg tegne et privat mobil abd. til min virksomhed, hvis jeg kun anvender den til firma opkald? Kan min svenske virksomhed betale mit internet som jeg har hjemme, hvor mit kontor og alt er? Jeg bruger den jo til firmaet? Det var vidst alt for denne gang, håber nogle kan hjælpe :) /Thomas |
Hej Thomas,
aftal et møde her:
http://www.oresundsutveckling.dk/dk/presentation.asp