Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvordan får jeg kinesisk sprog på mit site?

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)
Tilmeldt 29. Jul 08
Indlæg ialt: 194
Skrevet kl. 14:11
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej,

Jeg vil lige høre, om der er nogen der ved, hvordan man får kinesisk skrift på sit site?

Nu kan jeg ikke selv skrive kinesisk, så regner med at få nogen til at skrive det for mig.

Er der noget man skal være opmærksom på? Og så er det vel ellers bare "copy-paste" ind på ens site?

Håber der er nogen, der har nogen gode råd mht. at anvende kinesisk på sin hjemmeside.

På forhånd tak!

.

Tilmeldt 30. Sep 08
Indlæg ialt: 14
Skrevet kl. 19:29

Hvordan og hvorledes afhænger af dit site. Som du sikkert er klar over, så skrives kinesisk i en række forskellige sættyper, bl.a. Unicode, GB2312-80, GBK, Big5 og CNS. Kan dit site uden videre vise tekst i unicode kan du derfor (i princippet i det mindste) blot indtaste teksten direkte - vær opmærksom på, at nogle versioner af IE ignorerer sitets "indstilling" når den sender en formular. Problemet vil resultere i en masse problemer, hvis man ikke er opmærksom. Faktisk er det så slemt, at IE i en vestlig udgave benytter 8859-1/15, mens den i f.eks. den russiske udgave benytter 8859-5.

Mit svar kan derfor kortes ned til: ja, hvis dit site understøtte Unicode eller kan skifte sættype på per-side basis. Bruger du en standardløsning kan du med fordel oplyse hvilken, da det vil gøre det nemmere for folk at komme med et præcist svar på dit spørgsmål.

Tilmeldt 29. Jul 08
Skrevet kl. 20:41

moose:

Hvordan og hvorledes afhænger af dit site. Som du sikkert er klar over, så skrives kinesisk i en række forskellige sættyper, bl.a. Unicode, GB2312-80, GBK, Big5 og CNS. Kan dit site uden videre vise tekst i unicode kan du derfor (i princippet i det mindste) blot indtaste teksten direkte - vær opmærksom på, at nogle versioner af IE ignorerer sitets "indstilling" når den sender en formular. Problemet vil resultere i en masse problemer, hvis man ikke er opmærksom. Faktisk er det så slemt, at IE i en vestlig udgave benytter 8859-1/15, mens den i f.eks. den russiske udgave benytter 8859-5.

Mit svar kan derfor kortes ned til: ja, hvis dit site understøtte Unicode eller kan skifte sættype på per-side basis. Bruger du en standardløsning kan du med fordel oplyse hvilken, da det vil gøre det nemmere for folk at komme med et præcist svar på dit spørgsmål.

Hej,

Tak for din besvarelse! Det vidste jeg slet ikke...

Dvs., såfremt mit site anvender/understøtter unicode, så burde jeg være nogenlunde "sikker" eller hvad?

Det lyder som om, IE ikke er så samarbejdsvillig...

Nu bruger jeg mest Safari selv, men ved du hvordan situationen er på fx. Safari, firefox osv...?

Lige et par spørgsmål til:

1) Hvis mit site er på flere sprog, inklusiv kinesisk, vil den så stadig brokke sig?

2) Hvem vil "opdage" problemerne? Vestlige eller østlige lande?

3) Taler vi om blank skærm? Eller vil IE bare ikke vise de kinesiske bogstaverne? (jeg gik lige ind på spamfighter.dk, da deres side er på alverdens sprog. Min browser klarede de forskellige sprog ganske fint). 

Tak for hjælpen indtil videre!

.

Tilmeldt 30. Sep 08
Skrevet kl. 21:08

Selvstændig01:

Dvs., såfremt mit site anvender/understøtter unicode, så burde jeg være nogenlunde "sikker" eller hvad?

Ja.

Selvstændig01:

Det lyder som om, IE ikke er så samarbejdsvillig...

Nu bruger jeg mest Safari selv, men ved du hvordan situationen er på fx. Safari, firefox osv...?

Safari har haft et lignende problem, men jeg mener det blev ordnet i 3.0 eller 3.1.

Selvstændig01:

1) Hvis mit site er på flere sprog, inklusiv kinesisk, vil den så stadig brokke sig?

Forstå mig ret, browseren vil ikke brokke sig, den vil blot "uploade" forkert data. Almindelige brugere (som ikke skal ligge tekst op) vil ikke have problemer, hvis din tekst er korrekt uploaded - men det er i netop upload at IE kan fejle.

Selvstændig01:

2) Hvem vil "opdage" problemerne? Vestlige eller østlige lande?

Alle som forsøger at sende en tekst i unicode, og som benytter bogstaver der ikke er i 8859-1 (og 8859-5 for Østeuropa).

Selvstændig01:

3) Taler vi om blank skærm? Eller vil IE bare ikke vise de kinesiske bogstaverne? (jeg gik lige ind på spamfighter.dk, da deres side er på alverdens sprog. Min browser klarede de forskellige sprog ganske fint). 

Du misforstår mig. Det er ikke visningen i IE der er problemet. Problemet opstår når IE skal sende data tilbage til din server. Frem for at sende de tegn den skal, sender den tegnene i 8859-1 format, og dermed risikerer man, at det er rent vrøvl der dukker op på den anden side (teknisk fortalt, så er alle bogstaver i en computer blot tal, og sættypen fortæller andre computere hvordan den skal tolke disse tal. En server kan sige til IE "brug unicode, det regner jeg med at få tilbage", og IE siger "OK!" og sender data i 8859-1 tilbage. Serveren har ingen mulighed for at udlede hvad tallene faktisk betyder, så den viser det som unicode. Det betyder at ting som (et islandsk D; D med en streg igennem) f.eks. kan blive vist som 'Åd' istedet)

Det kan nemt arbejdes udenom, ved at man laver sit system sådan, at når ting sendes fra IE, så konvertere man selv fra 8859-1 til unicode - det er derfor jeg spurgte til din nuværende løsning, den kan have indbygget en sådan. Har den ikke, så er det dog noget du skal kende til og arbejde udenom.

Tilmeldt 12. Sep 07
Indlæg ialt: 212
Skrevet kl. 21:14
Tilmeldt 30. Sep 08
Skrevet kl. 21:41

Jonas Jacobsen:

Har hørt deres grammatik skulle være ca. 80% rigtig.

20% forkert er også en del. Kig f.eks. på denne: http://translate.google.dk/translate?u=http%3A%2F%2Fzh.wikipedia.org%2Fwiki%2F%25E8%25A5%25BF%25E6%25A0%25BC%25E8%2592%2599%25E5%25BE%25B7%25C2%25B7%25E5%25BC%2597%25E6%25B4%259B%25E4%25BC%258A%25E5%25BE%25B7&hl=da&ie=UTF-8&sl=zh-CN&tl=da

Wikipedia om Sigmund Freud på kinesisk, oversat til dansk. Den er da forståelig, men kvaliteten er næppe god nok til kunder. De asiatiske skriftssprog er så nok også de sværeste at maskinoversætte, da de er meget kontekstbaseret, f.eks. er det ikke altid nemt at finde ud af, om du har med et navn "Lille røde rose" eller om du faktisk har med en lille rød rose at gøre.

Min favoritoversættelse af ovenstående må næsten være: "Freuds psykoanalysen behandlingsforløb, patienter liggende på sofaen. Freund patienter i hovedet, mens du sidder i stolen i den bageste (næsten øverst på foto af stolen ben), med henblik på at tillade patienter at se sig selv som det princip til behandling af samtalen." :-)

Tilmeldt 29. Jul 08
Skrevet kl. 20:07

Dvs. hvis jeg får uploadet mit site korrekt, vil alt fungere fint?

Hvordan kan jeg kontrollere det?

Hmm., hvis den fungerer bedre end bablefish, så er der sikkert nogle gymnasie elever, som bliver glade....  ;o)

Jeg kiggede faktisk på den forleden. Når et ord betyder flere ting, så bliver den nødt til at "gætte", desværre. Ellers spændende løsning. Men der går nok lidt tid før den kan erstatte et menneske...  :o) Men så koster den sikkert også derefter, mht. at bruge den...

.

Tilmeldt 30. Sep 08
Skrevet kl. 22:24

Selvstændig01:

Dvs. hvis jeg får uploadet mit site korrekt, vil alt fungere fint?

Hvordan kan jeg kontrollere det?

Hvis du udelukkende sætter tekster ind gennem f.eks. Dreamweaver, så vil du ikke opleve problemer (burde ikke). Kun hvis du opretter tekster gennem et CMS i din browser er det relevant. Det er ligefrem at teste det: tast en tekst ind gennem browseren og kig (evt. gennem en anden browser eller to) på siden der blev gemt; vises den korrekt er der ingen problemer.

Selvstændig01:

Jeg kiggede faktisk på den forleden. Når et ord betyder flere ting, så bliver den nødt til at "gætte", desværre. Ellers spændende løsning. Men der går nok lidt tid før den kan erstatte et menneske...  :o) Men så koster den sikkert også derefter, mht. at bruge den...

På kontoret har vi benyttet maskinoversættelser, når der skulle besvares e-mail i de mere eksotiske sprog; ofte med en "okay" succesrate. Jeg er blot skeptisk omkring det som værende en god indgang til ens hjemmeside.

Tilmeldt 29. Jul 08
Skrevet kl. 18:42

Ok, perfekt!

Mit site bliver lavet i dreamweaver  Big Smile

Tak for info'en!

Der er ingen tvivl omkring, at mennesker pt. stadig er bedste løsning...

.

Fra Dianalund
Tilmeldt 11. Jul 05
Indlæg ialt: 414
Fra  MedieMarketing Skrevet kl. 21:22

Hvad med at få en kineser til at oversætte dit site istedet?
Jeg har en kunde, som måske kan klare den opgave for dig (til et meget rimeligt beløb) - send mig en mail, så skal jeg viderestille dig 

Martin

ONLINEAFDELINGEN.DK - Sammensæt din egen onlineafdeling.

Se mere på www.onlineafdelingen.dk

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)