Hej, Jeg vil lige høre, om der er nogen der ved, hvordan man får kinesisk skrift på sit site? Nu kan jeg ikke selv skrive kinesisk, så regner med at få nogen til at skrive det for mig. Er der noget man skal være opmærksom på? Og så er det vel ellers bare "copy-paste" ind på ens site? Håber der er nogen, der har nogen gode råd mht. at anvende kinesisk på sin hjemmeside.
På forhånd tak! |
Hvordan og hvorledes afhænger af dit site. Som du sikkert er klar over, så skrives kinesisk i en række forskellige sættyper, bl.a. Unicode, GB2312-80, GBK, Big5 og CNS. Kan dit site uden videre vise tekst i unicode kan du derfor (i princippet i det mindste) blot indtaste teksten direkte - vær opmærksom på, at nogle versioner af IE ignorerer sitets "indstilling" når den sender en formular. Problemet vil resultere i en masse problemer, hvis man ikke er opmærksom. Faktisk er det så slemt, at IE i en vestlig udgave benytter 8859-1/15, mens den i f.eks. den russiske udgave benytter 8859-5.
Mit svar kan derfor kortes ned til: ja, hvis dit site understøtte Unicode eller kan skifte sættype på per-side basis. Bruger du en standardløsning kan du med fordel oplyse hvilken, da det vil gøre det nemmere for folk at komme med et præcist svar på dit spørgsmål.