Nej, det synes jeg egentligt ikke.. Hvís man er butikstyv, biltyv, lommetyv eller en anden slags tyv bliver man straffet.. I dette tilfælde har personen snydt ufatteligt mange mennesker og små virksomheder rundt omkring, han lever praktisk talt for penge, som ikke er hans! Jeg siger absolut ikke, at nogen skal betale tabet for de varer, vi har mistet, pyt med det. Hvorfor er det ok at snyde en virksomhed, det er da heller ikke ok at snyde en privatperson? Efter min mening er der et kæmpe hul i systemet her! Det er jo netop Danmark vi lever i og ikke et eller andet fattigt uland. |
Vi bliver ikke uenige om, at det er ufatteligt at det har større konsekvens for sådan en snyder. Jeg har kun sporadisk læst trådene omkring han snyderi.
Mit udgangspunkt er at vi alle som virksomhedsejere selv har en forpligtigelse til at sikre vores risiko for tab ved indgåelse af en handel.
Jeg synes vi har et ganske udemærket inkassosystem i Danmark og herunder er der rig mulighed for kontrollere kreditværdigheden i RKI forud for en handel. Problemet er, at der er alt for mange der sparer den mulighed væk, de har for at kontrollere en kundes kreditværdighed og derfor selv vælger at påtage sig en risiko.
Selv brugte vi Advodan til vores inkassosager og hvis der var noget de var hurtige til så var det at få registreret personerne i RKI. Såvidt jeg husker er minimumsgrænsen 200 DKK. Så med mindre det er er bolsjer den kære Weber sælger burde der være rig mulighed for at få ham registreret, således at andre ikke handler med ham.
Derudover er det i den konkrete sag mig fuldstændig uforståligt at der ikke er nogen der enten selv har taget initiativ eller slået sig sammen om at indgive en konkursbegæring mod ham.