Hej Vi ønsker at starte på at markedsføre vores dedikeret server hosting produkter, og overvejer at benytte direct mail (ala hvad dell sender ud) + telefonisk opfølgning samt google addwords. Da vi ikke har den store erfaring med direct mail vil vi gerne trække lidt på jeres erfaringer. Hvor stor en response kan vi forvente, og eventuelt erfaringer med hvordan vi praktisk gennemfører markedsføringen. Andre kommentarer er også meget velkommende! På forhånd tak |
Jeg har flere gange benyttet direct mail - både med og uden telefonisk opfølgning.
Hvis man henvender sig til større virksomheder skal man regne med at de får enorme mængder reklamer som en "flink" sekretær eller receptionist smider ud før de når dem man gerne vil have fat i. Derfor er det altid en god ide at finde ud af hvem der skal have reklamen, og adressere den til vedkommende. Det er et kæmpe arbejde, men det giver bedre resultater.
Man skal også være lidt heldig når man sender direct mails ud, for hvis ikke kunden er i markedet - dvs. i forvejen på udkig efter et produkt som det i tilbyder - så er sandsynligheden for at reklamen når skrældespanden også stor.
Det er vigtigt at jeres direct mail har en overskrift der fanger læseren. I jeres tilfælde kunne det jo være noget i retningen af Spar 15% på hostingudgifterne, eller Oppetid på 99,98%. I har sikkert bedre forslag - jeg er ikke reklame-mand
For hvis modtageren finder jeres reklame interessant, ryger den måske i skuffen istedet for i skrældespanden, og så ringer modtageren måske om seks måneder når han/hun er i markedet.
Når i kontakter modtageren telefonisk, vil i sikkert også opleve, at modtageren ikke kan huske at have modtaget jeres reklame. Men fortvivl ikke over det, det er alligevel en god måde at komme i gang med samtalen på. Grin af det med kunden og sig at den har sekretæren eller receptionisten nok smidt ud. Så er i allerede i gang med samtalen.
Skulle modtageren ikke have læst reklamen kan man jo spørge om man må sende en ny, og så sikre sig at man har det rigtige navn på modtageren.
Når i sender jeres direct mails ud, så pas på at i ikke sender for mange på én gang. Jeres telefoniske opfølgning skal helst ikke komme mere end tre dage efter kunden har modtaget reklamen. Hvis i sender 1.000 breve ud, og kun er en eller to til at ringe, så går der laaang tid før den sidste er kontaktet, og så har de helt sikkert glemt jeres budskab. Så smid hellere få i postkassen ad gangen.
Mht. response har jeg selv sendt mere end 1.000 direct mail reklamer ud, og min hit rate lå på omkring én procent uden telefonisk opfølgning, og 2-3 procent hit rate med telefonisk opfølgning. Det varierer naturligvis fra produkt til produkt hvor hit raten bør ligge. Mit produkt ligger nok i den vanskelige ende.
Håber at det hjælper jer videre
/Carsten