Adwords er umiddelbart simpelt og intuitivt opbygget, men optimal udnyttelse af mulighederne kræver en del viden, medmindre konkurrencen i pågældende branche eller på pågældende produkter/service er nærmest ikke-eksisterende.
En professionel som Christian har den fornødne viden og kan hurtigt optimere kampagner, så prisen pr. konvertering forbliver på et fornuftigt niveau og et fornuftigt ROI opnåes. Som nybegynder kan man ikke undgå at lægge penge til i oplæringsfasen. Det kan det gå hen og koste anseelige summer at "lege" og lære Adwords godt at kende, alt efter faktorer som budget og (igen) branche/produkt/ydelse. Indlæringskurven er dog langt fra stejl og har man tiden, lysten og en anelse analytiske evner, kan man med fordel selv sætte sig ind i tingene.
Vælger du at hyre eksempelvis et bureau til opgaven, vil jeg anbefale, at du læser kontrakten nøje igennem. Indlysende, men desværre også så indlysende og trivielt, at mange springer let og elegant over det. Som regel betaler man anseelige summer for oprettelsen af sine kampagner og - over tid - finpudsning af dem (eller mangel på samme). Stopper du samarbejdet, får du sjældent kampagnematerialet med.
Personligt har jeg tidligere outsourcet administrationen af vores Adwords kampagner til et bureau, hvori en kendt "Adwords ekspert" og foredragsholder er partner. Jeg gjorde mig forestillinger om, at de kunne skabe kampagner der performede mindst ligeså godt som mine - og jeg kunne i samme omgang frigøre tid til andre aktiviteter. Det var desværre penge ud af vinduet og jeg afsluttede derfor samarbejdet, vel at mærke efter at ha' kastet et beløb med lidt for mange cifre efter dem. Et par dage senere performede mine egne, nyoprettede kampagner +6 gange bedre end deres - vel at mærke med samme budget.
Beslutter du dig for at outsource, vil jeg anbefale dig at gå til en mindre virksomhed a la Christians, hvor dine kampagner formentlig får en del mere opmærksomhed end de ville gøre hos et større bureau.