Hej Amino'er, Kort og godt mangler jeg viden om hvor og hvordan man kan søge støtte hos fonder og lignende til et rigtig godt socialt projekt. Er der nogen af jer andre som har erfaring med dette, der kan komme med et par gode råd til hvordan vi griber det an.
Læs evt. nedenstående korte projektbeskrivelse: Min mor ejer en gård i naturskønne omgivelser i Nordjylland. Til gården hører primært skovbrug og nogle få hektar brak og eng arealer. Hun arbejder som støtte pædagog for nogle udviklingshæmmede mennesker i et bofællesskab som drives af kommunen. Hun har i mange år drømt om at omdanne hendes gård til et aktivitetscenter for udviklingshæmmede. Der er i forvejen enkelte aktivitets og skåne job tilbud i kommunen, men udvalget er meget begrænset og tendenserne går mod færre og færre nye muligheder. Hun har flere gode ideer til aktiviteter som kunne foregå på gården, her er et udsnit: 1) De udviklingshæmmede kunne få lov at passe deres egne dyr på gården, eksempelvis høns, får, køer og lign. 2) Der bliver indrettet forskellige håndværks værksteder med aktiviteter. 3) Der kan fældes træer og samles diverse råvarer i skoven, som kan anvendes på håndværkstederne. 4) Der kunne anlægges en urte og grønsagshave, som skal passes. 5) Der kunne indrettes et køkken hvor skal laves mad og delikatesser som man gjorde i gamle dage på landet. Råvarerne kunne forhåbentlig stamme primært fra egen avl. 6) Der kan indrettes en lille gårdbutik og gård café hvor produkterne fra værkstederne og evt. egen producerede madvarer kunne sælges. Hun forestiller sig også at der kunne være en slags besøgsdage hvor ældre fra de lokale plejehjem bliver inviteret på besøg på gården til diverse arrangementer (det er nemlig også meget sparsomt med tilbud til de ældre i kommunen! Og i samme dur - besøgsdage for mindre skoleklasser hvor de kan få lov at se hvordan man dyrkede landbrug for år tilbage og samtidig sprede glæde hos brugerne (de udviklingshæmmede) som ofte holder meget af at bruge tid sammen