Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Privat salg af bil - garanti...?!?!?!

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 5. Oct 08
Indlæg ialt: 31
Skrevet kl. 09:08
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej,

Jeg solgte for ca. 4 mdr min Audi A4 Cabriolet som privatperson til en privatperson (før jeg blev selvstændig!!) for 369.000kr - 50-70.000kr under forhandler prisnivauet i DK. Ved handlen gjorde jeg det meget klart at jeg som privat person ikke kunne eller havde nogen juridisk ret til at yde garanti på bilen, dog ville han have at jeg skulle skrive på slutsedlen at såfrem der måtte være nogle skjulte fejl og mangler på bilen, så måtte dette diskuteres mellem køber og sælger, så det skrev vi. Det er en std. slutseddel fra FDM og jeg har skrevet på sedlen at jeg ikke kan garantere for om bilen har været skadet osv, hvilket jeg også gjorde klart for sælger.

Bilen fejlede INTET da jeg solgte den og køber har set prøvet den to gange inden han købte den. Nu har jeg så netop modtaget en mail fra køber, hvori der står at han har haft bilen på værksted og der er deffekter på bilen...

* Klima kompressor deffekt

* Højre lygte ophæng flækket

Pris overslag 14.000kr

Han truer med at han vil lade det gå i retten og at hans advokat mener at han vil vinde og at jeg nok kommer til at betale hele gildet + sagsomk. Hvilken jeg udelukkende er en trussel, for at få mig til at blive "bange" og betale inden det når så vidt...

Mit spørgsmål er nu, er jeg som privatperson juridisk forpligtet til at yde garanti på bilen, når der er skrevet "Såfremt der skulle være nogle skjulte fejl og mangler på bilen, så må dette diskuteres mellem køber og sælger!" ???

Jeg kan kun sige at den var 110% iorden da jeg solgte den og han har kørt i den i 4-5 mdr...

Med venlig hilsen

Ruben Rasmussen

Fra Sandkrogvej 12, 7790 Thyholm
Tilmeldt 14. Apr 05
Indlæg ialt: 8725
Fra  Kjers ApS Skrevet kl. 09:57

Min vurdering er, at du har en ret god sag, men det var nok ikke klogt at lave en tilføjelse til standardkontrakten, som åbnede for fortolkning.

På FDMs hjemmeside skriver de bl.a.:

Når du køber bil af en privat, er du ikke beskyttet af købelovens særlige regler om forbrugerkøb. Og hvis bilen ifølge slutsedlen købes som beset og uden reklamationsret, har du kun krav overfor sælger, hvis du kan bevise, at sælger har tilbageholdt sin viden om væsentlige defekter ved bilen.

Hvis du er medlem af FDM, kan du bruge deres juridiske service.

Måske var du bedst tjent med at få en advokat til at skrive et "rend mig"-brev til køber - og her forudsætter jeg naturligvis, at din beskrivelse af situationen står til troende. Du kunne også ringe ham op og bede om navnet på den advokat, som din advokat skal skrive til - hvis han bluffer med advokattruslen, vil det vise sig dér. Omvendt skal du så også være parat til at pudse en advokat på sagen.

mvh Hans

Tilmeldt 6. Apr 06
Indlæg ialt: 223
Skrevet kl. 10:02

Hvis du sælger bilen som privatperson, skal du ikke yde nogen garanti.!

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)