Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvordan ved man om ens bank har det skidt?

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)
Fra Sayulita
Tilmeldt 14. Aug 07
Indlæg ialt: 1407
Fra  Psykoterapeut og parterapeut Skrevet kl. 18:25
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har haft besøg af min bankmand og han begyndte at snakke om at jeg skulle hæve mine SP midler og sætte dem i garantbeviser for banken - det bekymrer mig - for salget er stoppet - man kan altså kun købe. Han siger det er for at forhindre panik, men jeg FIK panik af den besked. Derfor vil jeg gerne vide om der er et sted jeg kan checke om denne bank har problemer?!

Jeg skriver ikke bankens navn for hvis det nu bare er mig der er paranoid vil jeg ikke skabe problemer for dem...

På forhånd tak

Mette

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 19:10
Gennemsnit 1,0 stjerner givet af 1 person

Hvad får du i forrentning af dine garantbeviser? Jeg kan få 4,5% for mine... Så kan det bedre betale sig at få 7% i FIH med fuld sikkerhed. Selv FIH's DagTilDag tilbud giver mere end de 4,5% jeg kan få.

Tilmeldt 10. Aug 08
Indlæg ialt: 979
Skrevet kl. 19:14
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hej mette.

Du skal spørge om de er med i Statsgarantiordningen, og er de det kan du sove roligt om natten. Har du mindre end 300.000 kr i banken er du dækket af indskydergarantien, men er banken med i Statsgarantiordningen er beløb over 300.000 kr. dækket i foreløbig 2 år. Hvis banken er med i Statsgarantiordningen står det sikkert på deres hjemmeside.

Du kan ofte opnå særlige rente- eller gebyrfordele i et pengeinstitut, hvis du køber pengeinstituttets aktier eller garantbeviser. Man kalder disse  for ansvarlig indskudskapital.

Du skal bare være opmærksom på, at går pengeinstituttet konkurs, vil der være risiko for, at du mister værdien af dine aktier eller garantbeviser, da ansvarlig indskudskapital står tilbage for andre kreditorer.

Pengeinstituttets aktier eller garantbeviser er heller ikke dækket af Garantifonden for indskydere og investorer.

Jeg ville personligt have mine betænkligheder ved et råd som dette, og det er da heller ikke et sundhedstegn at bankens rådgiver beder dig flytte "sikre" penge over i noget så risikofyldt, som garantbeviser. Dét alene, ville få mig til at overveje om loyaliteten mellem banken og dig går begge veje.

/Michael

Fra Sayulita
Tilmeldt 14. Aug 07
Indlæg ialt: 1407
Fra  Psykoterapeut og parterapeut Skrevet kl. 19:58

Tak for svar :)

Jeg får 7,5% på garantbeviserne - de har lige forhøjet det.

Banken skriver på sin hjemmeside at den er med i ordningen - og at den har fået overskud på halvårsregnskabet...

Hmmm...jeg må lige tænke tænke...

Ta for svar igen

Mette

Tilmeldt 8. May 07
Indlæg ialt: 4467
Fra  Remy Skrevet kl. 20:08

Hvis du er nervøs er der sikkert en grund! Jeg ville lade være hvis jeg var dig.

Fra Give
Tilmeldt 4. Nov 07
Indlæg ialt: 912
Skrevet kl. 22:35

Hej,

Jeg giver Remydk helt ret, for en gangs skyld Smile

Bare det at du har stillet spørgsmålet herinde burde være nok til at lade være.

Tilmeldt 8. May 07
Indlæg ialt: 4467
Fra  Remy Skrevet kl. 22:38

Tak for det lars! Big Smile

Tilmeldt 15. Feb 09
Indlæg ialt: 1
Skrevet kl. 14:03

Hei! Jeg er styremedlem av Garantforeningen som ble opprettet på grunn av Krakket til Sparekassen Spar Mors. Garantbeviser er IKKE dekket av statsgarantiordningen....besøk vennligst http://www.garantforeningen.dk for mere informasjon.

Vennlig hilsen

Linda Hauge - Norsk Medlem av garantforeningens bestyrelse

Tilmeldt 4. Feb 08
Indlæg ialt: 1318
Fra  Kirstens Quilt Skrevet kl. 14:43

Jeg ville absolut ikke gøre det. At banken er med i ordningen betyder, at du får dækket dine indskud i banken, dvs. de penge du har i banken, hvis den går ned. Men som en anden skriver: Garantibeviser er ansvarlig kapital på linie med aktiekapital, så de penge du har sat i garantibeviser er ikke det papir værd, de er skrevet på, hvis banken går ned.

Kirsten www.kirstensquiltshop.dk

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 15:14

Vi så det jo med den lokale bank her i Slagelse(Bank Trelleborg), som blev overtaget af Sydbank, og aktierne

var ikke meget værd.

Jeg har adskillige lokale kunder, som har sat formuer til.

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)