Hej Folkens og nok især Martin T. Hvis man har en service eller en webshop i DK som allerede kører som det skal, og man vil udvide til andre lande. I dette tilfælde vil det være EU lande til at starte med. Man ville nok undersøge og derefter udvælge de bedste lande til at starte med, eller lave en Prioriteret liste over lande som man kunne oprette websitet i og så starte fra toppen af listen. Men spørgsmålet er nu hvordan finder man en samarbejdspartner i hver af de enkelte lande som er gode nok, har lysten, drive og ikke mindst resourcerne til at drive ens website og supportere ens kunder på en måde som man selv ville ønske det. Kunne man finde dem ved at opsætte adwords annoncer, på søgeord indenfor emnet, og så søge en samarbejdspartner der igennem? De skal selvfølgeligt kun vises i det pågældende land og på deres sprog. Hvordan skal samarbejdspartneren aflønnes? Skal de have en stor procentdel af overskuddet på det salg der er i det pågældende land eller skal de have en ejer andel + selvfølgeligt aflønning for det arbejde de gør inden der kan ske en reel aflønning baseret på fortjeneste. Den sidste mulighed ville også give dem lidt ejer fornemelse og derved formentligt større incitament til at gøre en god indsat. Nu har Martin forklaret og skrevet lidt om dette emne før, men så vidt vides ikke ned i detaljer som disse. Jeg ved jo han har en del erfaring med det. |
Hej Kim,
jeg skal selv til at finde samarbejdspartnere i andre lande og har derfor tænkt lidt over det :) ... Mit umiddelbare udgangspunkt er naturligvis at checke eget netværk og se om nogen kan hjælpe. Derefter så indrykke jobannoncer på det respektive lands jobdataser og "firmaannoncer" på sider ligesom virksomhedsbørsen i udlandet.
Vedr. aflønning så kommer det jo meget an på hvad produktet er og hvad de skal lave for pengene. Det siger sig selv at jo større arbejdsbyrde jo større aflønning. Mine kommende partnere vil få en procentdel af salget i deres region og stå som regional leder rent titelmæssigt. Procenten vil være rimelig høj, men dog stadig justeret ind efter at vi laver det meste af arbejdet her i Danmark :)