Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvad er pladeskift ifm. tryksager?

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)
Tilmeldt 10. Apr 05
Indlæg ialt: 396
Skrevet kl. 17:02
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej,

Jeg har fået et tilbud på tryk af nogle kalendere, og på tilbudet figurere noget som hedder pladeskift. Hvad er det?

Fra Århus
Tilmeldt 4. Jun 06
Indlæg ialt: 207
Skrevet kl. 17:32

Hej Mikkel

Pladerne er ligesom en støbeform, som angiver hvordan de 4 farver Cyan, Magenta, Yellow og Key (sort) blandes for at gengive en tryksag. (kan også være andre farver, men CMYK er det mest anvendte).

Mvh Ronni

Tilmeldt 10. Apr 05
Skrevet kl. 18:11

Det havde jeg nemlig også gættet på første gang :-) men så blev jeg i tvivl om hvordan det skal forståes i forhold til det tilbud jeg har fået. Lad os sige at 1000 kalendere koster 1000 kr. og pladeskift koster 200 kr.

Tryksagen er 4+4, hvordan skal prisen så forståes?

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 19:45

Det er meget forskelligt, hvordan en trykgang foregår, alt efter hvilken trykmaskine, der er tale om. Nogle maskiner kan køre helt op til 5 farver ad gangen, andre kører 2+2 farver. Det er meget forskelligt.

Det kan også være medvirkende til, at priser kan være meget forskellige fra trykkeri til trykkeri. Der er forskel på, hvordan maskinen bedst udnyttes.

4+4 er antal farver på hver side af arket (4 farver = cmyk = cyan, magenta, yellow og key-color (sort)) og det antal farver, der skal til for at lave alle farver, pånær specialfarver som guld, sølv, neonfarver osv.

Der laves én plade pr. farve. Så hvis din tryksag eksempelvis kører i en maskine, der kører 2+2 farver, altså 2 farver på hver side af arket ad gangen, og du skal have det i 4-farve, så skal der pladeskift til, og alle ark skal igennem igen, inden sagen er færdigtrykt. Det er pladeskift.

Det er dog yderst sjældent, jeg har oplevet, at sådan noget figurerer på en faktura. Kunden kan jo for så vidt ikke rigtig bruge det til noget, og mange forstår ikke, hvad det drejer sig om...

Fra Sandkrogvej 12, 7790 Thyholm
Tilmeldt 14. Apr 05
Indlæg ialt: 8725
Fra  Kjers ApS Skrevet kl. 19:57

Jeg ville bede om et samlet tilbud uden blæwer.
Det er noget pjat at lægge ydelser oven i, som kunden ikke kan fravælge.
De kunne lige så godt tage penge for

"trykstop af maskinen v. frokost, tilbudsberegning, fakturering, intern transport, tørring osv.

Når jeg beder om tilbud hos trykkerier, beskriver jeg opgaven helt præcist inklusiv leveringstid og -sted.
På den måde slipper jeg for at have lommeregneren i brug, når jeg sammenligner tilbud.
Jeg er bedøvende ligeglad med, om trykkeriet skærer det hele ud i kartofler, hvis blot det lever op til kvaliteten og kommer til tiden. Jeg er interesseret i at se, hvad de tidligere har produceret samt prisen.

mvh Hans

Tilmeldt 10. Apr 05
Skrevet kl. 19:59

Nu jeg ser nærmere på det så står der "Pladeskift 4 fv." mon ikke det så betyder, at der er ét pladeskift til 4+4?

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 20:09

Tjo. Hvad er det for et trykkeri, du bruger?

Tilmeldt 28. Oct 08
Indlæg ialt: 23
Skrevet kl. 20:25

Jeg ville forslår at du skal fålavet dine Kalender fra en leverandør der laver digital tryk.

jeg kender en der kan lave til en meget fornuftig pris.

Du må gerne kontakt Hr.Bidstrup via www.bidstrup.dk

m.v.h

Trykker

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 20:30

Jeg kan til gengæld anbefale Johansen Grafisk i Holstebro, www.johansen-grafisk.dk. Tryk i orden, til tiden og til en fornuftig penge. Hvorvidt det skal være digitaltryk eller offset kommer vel meget an på opgaven.

Fra Allerød
Tilmeldt 28. Mar 05
Indlæg ialt: 3352
Fra  MediaMouse ApS - Trykkeri Skrevet kl. 22:29

Nu er der jo ikke skrevet noget om hvor mange kalendere der er tale om, så digitaltryk er ikke nødvendigvis det som er det billigste set på stykprisen.

Omkring pladeskiftet, så vil jeg helt klart bakke op om de andre: Bed om et samlet tilbud. Det andet er ikke til at gennemskue - ikke engang for en fagidiot som mig Smile.

Sådan som jeg læser det som du har skrevet, så trykker de kalenderne i 4-farve. Men de kan ikke få plads til alle siderne i kalenderen på ét trykark, men skal bruge 4 forskellige trykark. Nu ved jeg ikke hvilken arkstørrelse de kan køre i trykkemaskinen og hvor stor kalender du skal have trykt. Men hvis det er en A3-kalender og de kører helark, så lyder 4 forskellige trykark ikke forkert.
Derved kommer det så også til at passe med at alle trykplade-sæt skal skiftes 4 gange. Og som Betinna skriver, så skal der bruges 4 trykplader pr. forskelligt trykark (også kaldet et trykplade-sæt). Ergo er det altså 4 trykplader der ska skiftes 4 gange - hvilket svarer til 16 pladeskift. Men om de 200 kr. så dækker skift af et trykplade-sæt eller kun én enkelt plade er ikke til at gennemskue. Hvis de kører med fuldautomatisk pladeskift, så kan de 200 kr. nok godt dække et sæt. Men hvis det skal gøres manuelt så kan det sagtens være at det er pr. plade og derved 16 pladeskift x 200 kr.

Men igen; Tag fat i dem og bed om en helt konkret pris med alt inkluderet. Ellers aner du ikke hvad tilbuddet konkret omfatter Geeked.

/Jesper

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)