Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Salg af sommerhus til eget firma, er det muligt?

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 23. Aug 07
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 22:29
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Jeg håber der er nogle Aminoer der har lidt viden om dette, da jeg ikke helt kan gennemskue det selv.

Sagen er den, at vi har et privatejet sommerhus som vi gerne vil sælge, da vi ikke får det brugt særlig meget.

Sommerhuse sælger som bekendt ikke som varmt brød for tiden, så derfor har jeg overvejet om det kan lade sig gøre at sælge et sommerhus til mit eget firma istedet.

Dvs. at forsætte med at udleje sommerhuset, og så udleje til os selv når vi skal bruge det.

Jeg har pt. et personligt ejet konsulent-firma, som med stor sandsynlighed bliver til et aps næste år, jeg tænkte at overskuddet i dette kunne bruges til at dække underskudet ved udlejningen(det kan ikke løbe rundt med udlejningsindtægter).

a) Kan det overhoved lade sig gøre, og er det en god idé? Fordele/ulemper

b ) Skal der oprettes et ekstra selskab for at stå for udlejningen, eller kan et konsulent-firma sagtens have indtægter ved sommerhusudlejning?

c) Hvad med salgsprisen, den skal vel være "rimelig" i forhold til den offentlige vurdering?

Jeg håber at der nogle der kan hjælpe mig lidt med dette, på forhånd tak.

Mvh Jan Kragh Jensen

Fra Taastrup
Tilmeldt 16. May 08
Indlæg ialt: 266
Skrevet kl. 09:17

Hej Jan,

A) Ja det kan godt lade sig gøre, men det ses ikke så ofte. Dog vil jeg vente med det til du har omdannet dit konsulent selskab til ApS.

B) Det kan ikke betale sig at stifte et selskab kun til drift af sommerhuset.

C) Du kan enten vælge at sælge den til den offentlige vurdering eller lade en mælger stå for salget. Mere at der ikke bliver problemer med skat omkring salget og det er til overpris, skjult udlodning fra dit selskab, som skal beskattes.

Jeg vil gerne hjælpe dig med dette såfremt det har interesse.

Mvh. Morten Kertész

Revisorfirmaet Lemo - www.revisorfirmaet-lemo.dk

KS Regnskab ApS

www.ksrevision.dk

Tilmeldt 25. Nov 07
Indlæg ialt: 44
Skrevet kl. 09:31

Hej Jan

Jeg mener helt klart ikke, at du skal forsøge at sælge sommerhuset til selskabet, da sommerhuse som udgangspunkt ikke kan betragtes som udlejningsejendomme, set i lyset af, at man ikke må udleje det en del af året. ( begrænsning i forhold til Skov-  og Naturstyrelsen)

Hvis selskabet så overtager sommerhuset, må du som udgangspunkt  blive beskattet af fri sommerbolig, for de perioder, hvor det ikke er udlejet, og det tror jeg ikke ville kunne betale sig. Beskatningsreglerne for fri sommerbolig findes i Ligningslovens § 16 stk. 5

Hvad siger din egen revisor i øvrigt til det?

Med venlig hilsen

TH Revision

Tom Hammer Jepsen

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 09:41

Hej!

Som jeg ser det, er jeg enig med TH-Revision.

Umiddelbart ville jeg holde mig fra det....kræver dog nok lidt flere oplysninger, vurdering mv.

Tilmeldt 23. Aug 07
Skrevet kl. 22:30

Hej Tom

Tak for dine svar, det er en stor hjælp.

Sommerhuset må gerne lejes ud hele året, da byggeriet har status som ejerlejlighed/feriecenter, jeg ved ikke om det ændrer noget?

Jeg har endnu ikke talt med en revisor direkte om det, jeg skulle lige tanken testet her først. Det lyder lidt som om jeg ender i en blindgyde med min idé. Hvis jeg bliver beskattet af fri sommerbolig i de ca. 25 uger hvor det ikke er udlejet kan jeg godt se at det ser lidt skidt ud.

Tak for hjælpen :)

Mvh Jan

Tilmeldt 23. Aug 07
Skrevet kl. 22:51

Hej Morten

Tak for dine svar. Jeg ser lige tiden lidt an, måske kan jeg være heldig at få solgt til foråret hvis markedet løsner sig lidt op.

Evt. salg til eget firma må blive en nødplan, jeg skal nok tage kontakt til dig hvis jeg har brug for assistance.

Mvh Jan

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 14:25

Jeg kan kun erklære mig 100% enig med Tom. Som han også siger må selskaber slet ikke eje sommerhuse medmindre de anvendes som personalesommerhuse for selskabets personale (sommerhusloven).

Man kan af samme årsag heller ikke have et 100% erhvervsmæssigt anvendt sommerhus. Sagt med andre ord: Sommerhuse  (danske) kan slet ikke indgå i virksomhedsordningen længere. Men det ses alligevel fordi der er revisorer som ikke helt kender reglerne. Det ser vi jo også i denne tråd.

Men jo ud fra det du skriver falder denne ejendom umiddelbart ikke ind under begrebet sommerhus.

Problemet er bare hvis du har handlet ejendommen ind i selskabet som så efterfølgende sælger sommerhuset med fortjeneste, så bliver den skattepligtig. Her havde man været bedre stillet ved at lade sommerhuset forblive personligt ejet idet avancen her havde været skattefri.

Jeg ville i stedet for bruge den såkaldte sommerhusreglen i ligningsloven hvorefter 40% af lejeindtægten er skattefri (mod at man så betaler fuld ejendomsværdiskat).

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

Tilmeldt 10. Jun 14
Indlæg ialt: 1
Skrevet kl. 20:24

Hej Skattekonsulent.

Jeg syntes det lyder til at du har styr på tingene, jeg har også et sommerhus, som jeg overvejer at sælge over i mit holding selskab. Men mit sommerhus ligger også på lejet grund, hvor der betales en høj leje.. ca 90.000 DKR/år. Vi jeg hvis jeg sælger det over kunne køre virksomheds ordningen, og trække lejen fra mine beskatnings pligtige udlejning.?

Jeg vil regne med, at huset vil kunne indbringe en årlig indtægt på ca 100.000 DKR 

Mvh

Carstren

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)