Hej Jeg håber der er nogle Aminoer der har lidt viden om dette, da jeg ikke helt kan gennemskue det selv. Sagen er den, at vi har et privatejet sommerhus som vi gerne vil sælge, da vi ikke får det brugt særlig meget. Sommerhuse sælger som bekendt ikke som varmt brød for tiden, så derfor har jeg overvejet om det kan lade sig gøre at sælge et sommerhus til mit eget firma istedet. Dvs. at forsætte med at udleje sommerhuset, og så udleje til os selv når vi skal bruge det. Jeg har pt. et personligt ejet konsulent-firma, som med stor sandsynlighed bliver til et aps næste år, jeg tænkte at overskuddet i dette kunne bruges til at dække underskudet ved udlejningen(det kan ikke løbe rundt med udlejningsindtægter).
a) Kan det overhoved lade sig gøre, og er det en god idé? Fordele/ulemper b ) Skal der oprettes et ekstra selskab for at stå for udlejningen, eller kan et konsulent-firma sagtens have indtægter ved sommerhusudlejning? c) Hvad med salgsprisen, den skal vel være "rimelig" i forhold til den offentlige vurdering?
Jeg håber at der nogle der kan hjælpe mig lidt med dette, på forhånd tak. Mvh Jan Kragh Jensen |
Hej Jan,
A) Ja det kan godt lade sig gøre, men det ses ikke så ofte. Dog vil jeg vente med det til du har omdannet dit konsulent selskab til ApS.
B) Det kan ikke betale sig at stifte et selskab kun til drift af sommerhuset.
C) Du kan enten vælge at sælge den til den offentlige vurdering eller lade en mælger stå for salget. Mere at der ikke bliver problemer med skat omkring salget og det er til overpris, skjult udlodning fra dit selskab, som skal beskattes.
Jeg vil gerne hjælpe dig med dette såfremt det har interesse.
Mvh. Morten Kertész
Revisorfirmaet Lemo - www.revisorfirmaet-lemo.dk