Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Freelancer

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 29. Oct 08
Indlæg ialt: 51
Skrevet kl. 21:14
Hvor mange stjerner giver du? :

Ja jeg ved ikke lige hvordan jeg formulerer mig bedst, ikke mindst fordi jeg er sikker på at dette spørgsmål er besvaret 1000 gange, men nu vil jeg alligevel gøre forsøget.

Jeg overvejer meget kraftigt at gå freelance - jeg er grafisk designer, og har en drøm om at være mig selv, men hvad skal jeg gøre, kan jeg opsige min stilling for at gå freelance, og skal jeg momsregistreres. Hvad nu hvis ikke jeg oppebærer en fornuftig løn, er der så hjælp at hente via fagforeningen eller A-kassen.

Jeg er virkelig i 7 sind, for på den ene side, kunne det være så fedt, men omvendt ved jeg ikke om jeg har nosserne til det.

Jeg håber at der er en der har lyst til at læse min mail og meget gerne kaste lidt lys over sagen. Jeg håber det giver mening alt det her.

//kid

Martin Hemdrup

kidletter graphic design
www.kidletter.dk

Fra Vanløse
Tilmeldt 28. May 05
Indlæg ialt: 1805
Skrevet kl. 22:55

Hej kid

Må du have virksomhed ifgl. din ansættelse kontrakt eller er dit arbejde indenfor samme type?

Du kan få suplerende for de timer om ugen som du ikke tænker firma så selv hvis du arbejder i fritiden så tæller det med i din arbejdstid. Det er det som står i loven fik jeg besked om da jeg spurte.

Med venlig hilsen

Brian Jørgensen lobib.dk

Fra Sandkrogvej 12, 7790 Thyholm
Tilmeldt 14. Apr 05
Indlæg ialt: 8725
Fra  Kjers ApS Skrevet kl. 23:24
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 2 person

Hej Kid

Jeg vil forsøge at besvare dine konkrete spørgsmål - størrelsen af dine nosser måles lettest med en skydelære, og den sag må du håndtere selv.

kidletter:
kan jeg opsige min stilling for at gå freelance,

Ja, det kan du sagtens. Jeg vil anbefale dig at lave en forretningsplan først. Arbejdet med den vil også give dig svar på dine andre spørgsmål - og en lang række, som du endnu ikke har forestillet dig.

kidletter:
skal jeg momsregistreres

Reglerne er klokkeklare: Hvis du omsætter for 50 kilo pr. år, skal du momsregistreres. Derudover kan man sige: Hvis du gerne vil have kunder, som betragter dig som en seriøs samarbejdspartner, er du nødt til at være momsregistreret. Det er ganske let, koster ikke noget og gøres på www.webreg.dk.

kidletter:
hvis ikke jeg oppebærer en fornuftig løn, er der så hjælp at hente via fagforeningen eller A-kassen.

Nej - eller måske. Hvis du skal have supplerende dagpenge, mens du er selvstændig, skal din virksomhed godkendes som selvstændig bibeskæftigelse. Det kræver blandt andet, at du kan sandsynliggøre, at du står fuldt til rådighed for arbejdsmarkedet, herunder at du vil være i stand til at placere dine arbejdstimer i fritiden. Du må ikke have som mål at bygge din virksomhed op - men omvendt kan du jo ikke gøre for, hvis det pludselig vælter ind med kunder - og så kan du jo afmelde dig. Under alle omstændigheder kræver det en skriftlig godkendelse fra din a-kasse, og det giver næsten helt sikkert bagslag, hvis du fusker med det.

kidletter:
omvendt ved jeg ikke om jeg har nosserne til det.

Det må du som sagt selv ligge og rode med - der er ikke noget galt med at være i syv sind på et tidligt tidspunkt, men hvis du på et tidspunkt tager springet, skal du gøre det 110 %. Du skal fokusere på din virksomhed. Du skal samtidig kunne lave en sublim ydelse til kunderne og tjene penge. I starten er der masser af tilfredsstillelse ved glade kunder, men senere bliver pengene også vigtige. Glade kunder er ikke spiselige.

mvh Hans

Fra Skovby, 6470 Sydals
Tilmeldt 19. Nov 08
Indlæg ialt: 42
Skrevet kl. 06:44

Hej Martin

Der er en mulighed for at prøve freelancer tilværelsen af. Jeg startede med at være tilmeldt Teknik og Design freelancer. Der er man stadig lønmodtager, når man har en opgave sender man en opgørelse på beløbet, Teknik og Design sender en regning til dem man har udført arbejdet for, trækker feriepenge, skat og penge til administration. Det var en ordning, jeg benyttede mig af, inden jeg blev fuldtids selvstændig. Her kan du starte lige så stille op, samtidig med at du har andet arbejde. Du kommer til at stå i deres arkiver, er gratis, og du kan sagtens være medlem af et andet fagforbund. Læs mere her eller ring til Teknik og Design http://www.teknikogdesign.dk/

Med venlig hilsen

Ruth Søe

designerkort.dk

Hjemmeside: www.rusoeedesign.dk 

Web - shop:  www.designerkort.dk

Web - shop: RuSøe Design www.luxurybyhand.dk

Tilmeldt 29. Oct 08
Indlæg ialt: 51
Skrevet kl. 08:36

Hej Alle - først og fremmest tak for jeres svar. Jeg tror at jeg skylder jer en update.....men bla. takket være jeres hjælp, og generel hjælp her på Amino har jeg valgt at gå freelance eller selvstændig. Ved ikke hvad man skal kalde det. 

Men for at bevæge sig med livrem og seler, har jeg overbevist min A-kasse om at jeg pt. starter det op som bi-erhverv........jeg regner med at det ikke skal vare længe før det bliver mit egentlige erhverv, men det kommer jo an på så meget.

Men endnu engang tak for svarene - og ja kender I en der skal have lavet grafisk design, jamen så kontakt mig endelig - det var vist reklame, men den skulle da lige sniges ind;) 

Martin Hemdrup

kidletter graphic design
www.kidletter.dk

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)