Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Rimelighed i faktura

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)
  • 1
Fra København K
Tilmeldt 22. Aug 06
Indlæg ialt: 3348
Skrevet kl. 22:01
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Amino.

Jeg har brugt et reklamebureau til at udfærdige to brochurer til mit firma. Jeg har for nyligt været nødsaget til at rette nogle småting i den ene brochure. Det skulle gå lidt hurtigt og jeg ville gerne rette det selv og aflevere det på et trykkeri - så jeg ringede til reklamebureauet og bestilte filen som de ville sende med posten - jeg havde specifikt fortalt hvilken brochure det drejde sig om - de sender den hurtigt efter - men det er den forkerte fil der når frem.

Da det stadig haster lige meget at få den nye brochure klar med de par rettelser der nu skulle til som kun var lidt rettelser til teksten bad jeg dem om at gøre det for mig og at få dem trykt. Havde jeg haft filen selv ville jeg kunne have lavet disse rettelser i teksten på under 5min.

Da de har tekstforfattet mine oprindelige brochurer til nogenlunde tilfredsstillelse bedte jeg dem også bruge et kvarters tid på at gennemlæse den nye tekst med rettelserne.

Vi har ikke aftalt nogen timepris, - jeg håbede bare at den var inden for rimelighedens grænser. Jeg har altid haft dem til at arbejde på tilbud så jeg har hidtil ikke kendt deres timepriser som heller ikke figurerer på deres hjemmeside.

Jeg bestilte i første omgang trykning af blot 5stk brochurer og fik en regning på 1800kr tilsendt. Denne regning er bortkommet og da jeg gjorde dem opmærksom på det på uhøflig vis har de tilsendt mig en ny regning og denne gang lagt endnu 250kr oveni i form af "projektledelse".

Regningen var på daværende tidspunkt på 1800kr excl moms og jeg skrev følgende til dem:

Hej.

Jeg har i dag modtaget jeres regning på et voldsomt beløb (intet mindre end 1.800kr excl moms).

Vil I venligst udspecificere den for mig ?

Hvor mange penge tager I for trykningen og hvor meget for jeres arbejde med brochuren ?

Jeg er interesseret i og vide:

a) jeres tidsforbrug og timepris
b) hvor "projektledelse" kommer ind i billedet
c) pris for trykning

VH Jørgen Olsen

Jeg har fået følgende svar:

Hej Jørgen

Vi er et reklamebureau som har vores faste priser.

Vi tager 1400,- kr. i timen for ide - og layout, 1000,- kr .for dtp-arbejde, og desuden tager vi 1000,- i projektledelse og andet arbejde, så som produktion af foldere ”som dine”  Farvekopierne er printet og sammenklæbet på kraftigt papir med skæremærker samt tilskåret og falset. Alt sammen udelukkende håndarbejde. Vores timeforbrug  overstiger langt fra den pris vi har sendt dig, og jeg har været aldeles rimelig i min fremsendte faktura.

Mvh.

Er der nogen der kan vurdere om det med fremstillingen lyder rimeligt?

Kan en regning på 2050kr incl moms nogensinde forsvares selv med deres timepriser og kan så høje timepriser under nogen omstændigheder forsvares hvis de ikke er nævnt før arbejdet begyndte?´

Hvis de kan opkræve hvad som helst i timen uden at underrette kunden først vil jeg som konsekvens også forlange hvad som helst af mine kunder hvis de ikke har fået en timepris før påbegyndt arbejde - eller hvad?

Om du kender til reklamebranchen eller ej er jeg interesseret i feedback - ville du føle dig snydt i mit sted eller er jeg torskedum at gruble over så "knaldgodt et tilbud" ?

VH Jørgen Olsen

Fra Århus
Tilmeldt 13. Apr 05
Indlæg ialt: 633
Skrevet kl. 23:26

Hej Jørgen..

der er altid meget forhistorie i kundeforhold som dine. Derfor kan der være mange årsager til at dette lille forløb er endt som det er.

Som jeg læser det, så får de kun projektledelsetid og korrektur fordi de nosser i den første gang. Læser jeg rigtigt, synes jeg det er aldeles tåbeligt at du skal betale for dette, og det er jeg sikker på mange vil være enig med mig i. Jeg har den holdning at kunden ikke skal betale en disse for at få deres egen materiale, heller ikke selv om det tager mig en smule tid at finde frem.

Kan godt forstå han ikke gider diskutere sine timepriser og rimeligheden af disse. Hvad angår det med "trykning" af de 5 foldere, så finder jeg det rimeligt at han har brugt en time på det. Sådan noget tager bare længer tid en man lige tror.

Bemærknigen med at han har været flink er for nem og et udtryk for at han har en dårlig sag - i mine øjne. Men igen.. jeg kender kun den smule du har lagt frem.

Jeg synes du skal fortælle ham at du ikke forventer at skulle betale for at få dit eget materiale, og at du gerne vil have at vide hvad tingene koster når du beder ham om ekstra ting fremover. Det er en lille ting, men gør det så meget nemmere for jer begge når det er tid til en faktura.

Fra København V
Tilmeldt 10. Jul 08
Indlæg ialt: 156
Skrevet kl. 23:35

når du får lavet tryksager hos reklamebureau så aftal altid prisen på forhånd. Et godt råd er iøvrigt altid at bestille større mængder end du har gjort her. Din stk. pris bliver jo meget voldsom.

Du kan iøvrigt sagtens købe super layout etc. for under 1000,- kr. pr. timen andre steder.

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)