En anden spørger om det samme på ovenstående link, men jeg forstår ikke svaret. Hvorfor er det ikke en udgift for min virksomhed at betale løn til mig selv?
Jeg har prøvet at beregne min løn med Letløn på Skat's hjemmeside, så det forhåbentligt bliver beregnet rigtigt, men for at få adgang til Letløn skal man være registreret hos E&S som en virksomhed med ansatte. Så jeg udfyldte formularen online og sagde jeg havde én ansat (mig selv). Så fik jeg adgang til Letløn.
Sidenhen er jeg dog kommet meget i tvivl om denne fremgangsmåde, da jeg mindes at have læst et sted at man ikke betragtes som ansat, når man har et enkeltmandsfirma?
Men hvis ikke man kan gøre sådan, hvordan udregner jeg så hvad jeg skal betale i skat? - Og hvordan betaler jeg min skat?
Hvordan forholder det sig når man bruger VSO til at spare op i virksomheden. Så skal man vel ikke beregne de 25% virksomhedsskat af de penge man allerede har betalt B-Skat af, vel? - Så i den henseende er det vel sådan at de penge man betaler i løn, og indskriver i regnskabet som "mellemregning" ikke skal med i det overskud man beregner virksomhedsskat for?
Jeg forstår dog ikke hvad du mener. Kan vi evt lave et eksempel.
Hvis sidste års overskud var 14000, og der så blev betalt 3500 i virksomhedsskat (25%), hvordan regner man så dette års overskud ud (det som skal regnes virksomhedsskat af), hvis man f.eks. har udbetalt løn til sig selv for 100.000 kr i alt inkl B-skat, og man har 100.000 tilbage på firma kontoen. Hvilket beløb skal man så betale 25% virksomhedsskat af? (hvis der mangler nogle tal, så bare find på noget :) - Og er det stadig mellemregningskontoen man skal bogføre løn udbetalinger, når man bruger VSO?