Hej ! Jeg er selv medejer af ApS, og overvejede at starte et nyt (uafhængigt) selskab i ApS - indtil jeg faldt på SMBA begrebet. Jeg HAR læst de fleste indlæg herinde (og google'de) om SMBA Vs. ApS. Jeg kan forstå argumentationen for begge former - men det afhænger vel af det konkrette tilfælde, hvad er bedst. Jeg er tiltrukket af fleksibiliteten i SMBA - og mit selskab er atypisk! - er dog lidt usikker om de risici mange fagfolk advarer om herinde.. gælder de for mit selskab? Fakta: Aktivitet: Import fra Mozambique/Sydafrika Stiftere: Vi er to; jeg indskyder pengene alene(+ viden/arbejdskraft), mens min partner (Mozambikaner) "indskyder" hans stærk netværk, landskundskaber og arbejdskraft. Medejerskab: Selvom jeg er ene om indskud, er det kun rimeligt at min partner ejer xx% af virksomheden. Dog af praktiske grunde, vil det være super hvis han nemt kan erhverve ejerskabet først senere (når pengene strømmer) - som "bonus" (skattefrit?). Financiering: Selvfinanciering HELE vejen igennem. Ingen banklån/kredit what so ever! Betaling: INGEN kredit begge veje - køber/sælger kontant el. simultan bank overførsel. Dette hvad angår omsætningsvarer. ("ApS troværdigheds" fordele udegår..?) Jura/kontrakter: Vi bruger mozambicanske love imellem os/leverandører. (så er dansk selskabsform vel ubetydelig i denne sammenhænge) Stridigheder: Håber de ikke forekommer imellem medejere Jeg vil bruge mindst tid - og penge - på det (har andet job), indtil det blomstrer. Så er det helt fint med revisor m.v. for økonomi/skat-optimering mv. Det vil være en fordel hvis jeg kan undgå offentliggørelse af regnskaber mv. Spørgsmål om SMBA (vedtægter): Der står på http://www.eogs.dk/sw45245.asp noget om "vekslende deltagerkreds". Det lyder som om enhver - der opfylder opsat kriterier - kan komme og blande sig i min virksomhed???? ligesom en fodbold klub ikke kan nægte folk ind på baggrund af "skøn". * Hvordan skal dette begreb forstås? Kan jeg i vedtægterne sætte kriterierne "vilkårligt" (fx. "skal være familiemedlem") således at det opfylder EogS kriterier, samtidig med at det er afgrænset "nøj". * Kan vi referer i vedtægter til en regelsæt udenfor vedtægterne, som vi udarbejder selv, og som kan evt. ændres over tid. (til enhver tid gældende "Etisk regler i selskabet"). Den skal vel ikke afleveres til EogS Spørgsmål om ulemper i SMBA der undgås ved ApS? Som jeg ser det, er SMBA et godt bud i mit tilfælde - eller er der evt. fælder?
Generelt * En troværdig iværksætter-mentor fortalte mig på et tidspunkt om et firma, der var en af de større på markedet i branchen, men ingen viste det fordi de holdte deres regnskaber "hemmeligt"... kan ikke huske hvad det var for et form... men er regnskabet til SKAT ikke offentliggjort? * Hvilke måder er der, man kan bruge for holde lavest mulig profil? Er indtjeningen i et ApS ikke altid offentliggjort uanset hvad? SMBA?
Mange tak. |
Som du sikkert har bemærket var der tidligere en voldsom modstand fra visse skribenter mod denne selskabsform.
Fornylig har en advokat genstartet argumentationen og modstanden mod SMBA-selskaber.
Endnu er der dog ikke fremkommet relevante og væsentlige argumenter imod. Jo. Det er anderledes, men uden de for mindre og nystartede virksomheder mange og relativt tunge byrder ved ApS og A/S selskaber. Men ikke meget anderledes end de kendte AmbA selskaber.
Jeg skrev den første artikel om SMBA-selskaber i DKUUG-NYT september 2007 på opfordring af Keld Simonsen. Jeg stiftede de første 3 selskaber i første kvartal 2007 baseret på forudgående research.
Efter 17 år i USA arbejdede jeg i 2005 og 2006 med en lille to-mandsvirksomhed som klient med et I/S og to ApS-selskaber. Revisorregningen var for 2002 og 2003 ca. KR 100.000 per år + moms. I det ene ApS var der ingen aktivitet.
I en efterfølgende byretssag tabte revisionsfirmaet retten til størstedelen af dette beløb med min klient som selvmøder og mig som regnskabskyndig og organisator. Det var et af landets største revisionsfirmaer, men regnskaberne var fyldt med en række store og væsentlige fejl, hvor den største og vigtigste kun tog 1/2 times læsning at identificere.
Jeg læste derefter som gammel revisor op på årsregnskabsloven og skat med friske øjne. Herunder fremgik bestemmelser om undtagelse for årsrapport og derved revisionspligt.
Det meget store revisionsfirma fik af mig og min klient alle muligheder for rette de væsentlige fejl, men den statsautoriserede revisor VILLE ikke.
Derefter måtte jeg arbejde med et andet revisionsfirma, som KUN tog ca. KR 46.000 med KR 20.000 forud for at rette de begåede fejl i det følgende regnskabsår med forsinkelser og mange unødige problemer. Men det var KUN for revision og KUN for de 2 ApS-selskaber, hvor der fortsat ingen aktivitet var i det ene selskab. Hverken den udførende HD-R revisor eller indehaveren af det registrerede revisionsfirma har nogensinde besøgt deres klient. Undervejs kom krav om yderligere forudbetalinger, som jeg sikrede afvist. Saldo efter opgørelse blev betalt ved afhentning af underskrevet regnskab. Derefter kom en ny ekstraregning og bilag udleveret til revision blev tilbageholdt.
Derefter gik jeg i gang med at finde en bedre løsning for mindre virksomheder.
Man kan vel med rimelighed sige at genopdagelsen af SmbA-selskaber og relevans for små virksomheder hovedsagelig er et resultat af mit arbejde.
Men lovgrundlaget har eksisteret siden 1995 og har været benyttet til at sammenlægge to over 200 år gamle forsikringsselskaber til Tryg Vesta A/S kontrolleret af "Tryg i Danmark smba" med en egenkapital på ca. 16.000.000.000 KR.
Forbløffende nok er indkomster i dette SmbA skattefri, fordi ledelsen påstår, at det en en forening. Jeg har også skrevet en artikel herom.
Væksten af de såkaldte udbydere af SmbA selskaber ser nu ud til at vokse hurtigt.
På www.smba.com kan du læse om nogle af vore ideer og tanker.
Her er nogle mere konkrete svar:
idontknow:krav om vekslende deltagerkreds
Det er hvad EogS siger, men det er uden lovgrundlag og har næppe nogen praktisk betydning.
Ingen udefra kan blande sig medmindre I ønsker det. Det er ledelsen, som bestemmer HVEM der skal ind.
idontknow:regelsæt udenfor vedtægterne
Typisk siger vi i vedtægterne, at ledelsen bemyndiges til at aftale kapitalindskud og vilkår med nye deltagere, og at enhver ny aftale skal respektere tidligere aftaler.
idontknow:ulemper i SMBA der undgås ved ApS?
Der skal være mindst to stiftere, da EogS fortolker deltagere i lovgrundlaget som mindst to. Det har reelt og ofte ingen praktisk betydning.
idontknow:er regnskabet til SKAT ikke offentliggjort?
Nej.
idontknow:Er indtjeningen i et ApS ikke altid offentliggjort uanset hvad?
Jo. Fordi der altid skal afleveres årsrapport til EogS.
idontknow:SMBA?
Nej til at begynde med. Først når der skal laves årsrapport ved grænser, som er 4 gange større end grænser for revisionspligt for ApS. Indtil da skal der bare afleveres en af ledelsen underskreven undtagelseserklæring. Der skal naturligvis laves bogføring og simple regnskaber som for personlige virksomheder. Men de skal normalt heller ikke indleveres til skat. Der skal principielt blot udfyldes et tal til Skat via TastSelv een gang om året startende ved udgangen af næste år.
SmbA selskaber er principielt bare et værktøj til at eliminere nogle af de mange erhvervsbyrder. Det har været ønsket af mange i mange år. Her er det.
På et eller andet tidspunkt vænner man sig vel til det naturlige i at udnytte begrænset hæftelse og skat via denne selskabsform, som svarer til Inc., LLC, Ltd ETC. i USA og England