Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

HJÆLP! Privathandel i Den Blå Avis.

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 3. May 07
Indlæg ialt: 6
Skrevet kl. 13:15
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej alle Aminoer

Tak for et godt og inspirerende forum.

Jeg ville høre om nogen har kendskab til noget lignende følgende:

Jeg finder i sidste måned et møbel i DBA til kr. 30.000,00. Møblet er brugt og flere år gammel. Jeg kontakter sælger og tilbyder denne kr. 20.000 for møblet. Han ringer tilbage et par dage senere og acceptere mit bud.
Vi aftaler at mødes hos ham, ca. 150 km fra mig, hvor jeg får varen og han for pengene kontant. Dog aftaler vi, at såfremt jeg ikke kan hæve kr. 20.000 i en pengeautomat, er han villig til at acceptere en bankoverførsel på stedet. (Lavet via netbank med en bærbar computer og trådløst internet).
En uges tid senere kører jeg til sælger, hvor vi mødes på en parkeringplads. På vejen er det lykkedes mig at hæve kr. 20.000 i en kontantautomat i mit eget pengeinstitut.
På parkeringspladsen får jeg varen og sælger får kontanterne. Der bliver ikke lavet nogen form for skriftlige aftaler. Ingen kvittering for at jeg har modtaget varen, og ingen kvittering for at sælger har modtaget pengene.

Nu opstår problemet så, en måned senere. Sælger ringer og påstår at han aldrig har fået pengene, da der ikke er gået noget ind på hans konto.

I firmaet er jeg jo vant til at alt køb/salg er skriftlig, men her er der ingenting på skirft overhovedet.

Hvordan står jeg i sagen? Jeg kan ikke bevise andet end at jeg har hævet pengene i en kontantautomat.

Mvh.
Henrik

Fra Tranbjerg J
Tilmeldt 30. Sep 07
Indlæg ialt: 382
Fra  Kommunikationspartiet Skrevet kl. 13:24

Hej Henrik.

Jeg skal lige forstå det korrekt. Du skulle da ikke overføre noget via banken? Gav du ham ikke 20 kilo i hånden?

Hvis han så ringer en uge senere og siger, at der ikke er gået noget ind på kontoen, siger du så dermed, at han nægter at have modtaget pengene i hånden eller?

Tilmeldt 3. May 07
Skrevet kl. 13:35

Lingu:
Jeg skal lige forstå det korrekt. Du skulle da ikke overføre noget via banken? Gav du ham ikke 20 kilo i hånden?
Helt korrekt. Der skulle ikke overføres noget vi banken. Og ja, jeg gav ham 20K i hånden kontant.

Lingu:
Hvis han så ringer en uge senere og siger, at der ikke er gået noget ind på kontoen, siger du så dermed, at han nægter at have modtaget pengene i hånden eller?
Igen helt korrekt. Han nægter dermed at have modtaget kontanterne i hånden.

Mvh.
Henrik

Fra Århus
Tilmeldt 18. Feb 06
Indlæg ialt: 4322
Skrevet kl. 13:49

Så er det sådan set mandens eget problem.

Hvis han mener at have ret er den eneste vej at finde en advokat og trække dig i retten, og der vil et kontoudtog fra samme dag på de 20.000 kroner jo nok stå som et tungtvejende argument for at han skulle have fået sine penge.

Safeticket - Dit enkle og fleksible billetsystem.

Fra Tranbjerg J
Tilmeldt 30. Sep 07
Fra  Kommunikationspartiet Skrevet kl. 13:50
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Så vil jeg mene, at du er rimelig godt stillet. En mundtlig aftale er bindende på samme måde som en skriftlig. Hvis han mener, at aftalen ikke er overholdt (læs: han prøver at snyde dig), så må han jo prøve at bevise det.

Du har hævet pengene og kan bevise det med en banknota. Da han samtidigt har overdraget varen frivilligt til dig, tvivler jeg på, at han får noget ud af sit kup-forsøg.

Vil han melde dig til politiet eller hvad har han tænkt sig?

Tilmeldt 24. Oct 08
Indlæg ialt: 7
Skrevet kl. 13:52

Hmm, jamen han har givet dig det møbel gratis såBig Smile

Du må kunne dokumentere at du har hævet 20k den pågældende dag...

Tror ikke han vil vinde en evt. retsag, da det er ham der kommer med påstanden, så er det op til ham at bevise han ikke har fået nogen penge...

Fra Tranbjerg J
Tilmeldt 30. Sep 07
Fra  Kommunikationspartiet Skrevet kl. 13:53

Der var min navnebror lige en tand hurtigere end mig. Men godt, vi er enige Smile

Tilmeldt 3. May 07
Skrevet kl. 14:05

Tak for svaret allesammen.

I bekræfter min eget synspunkt på sagen.

Mvh.
Henrik

Fra Rungsted Kyst
Tilmeldt 5. Aug 08
Indlæg ialt: 81
Skrevet kl. 17:33

Hej Henrik

Sådan som du fremlægger sagen, så har I jo begge opfyldt jeres del af (den mundtlige) aftale.

Har du (skriftligt) tilbagevist sælgers påstand og dermed det krav han har fremstillet?

Ved køb af brugte ting kan det være en god ide, at lave en aftale - på samme måde, som man oftest gør ved køb af nye ting. Dette af bevismæssige årsager og/eller garantimæssige årsager.

Hvis du får brug for assistance er du velkommen til at kontakte undertegnede.

MVH

Kirsten Dalum, Cand.jur.

DALUM LAW CONSULTING s.m.b.a.     www.dalum-law.dk

Dalum Law Consulting smba  - et stærkt fokus på erhvervslejeret

www.dalum-law.dk  

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)