Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Fremleje til mit eget firma?

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 22. Oct 08
Indlæg ialt: 901
Skrevet kl. 17:59
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Igen

Jeg står i forhandlinger omkring et hus og har har jeg tænkt mig at besætte det ene af værelserne til et kontor til mit enmandsfirma.

Er det rigtigt forstået at man må have 24.000 årligt i lejeindtægter skattefrit?

Og i så fald kan jeg vel "fremleje" til mig selv og trække 2.000 i "husleje" til mit eget firma pr måned? (Som jeg så kan trække fra i skat/moms?)

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 18:47

Nej...ved fremleje til andre formål end beboelse, skal fortjenesten medregnes ved indkomstopgørelsen.

Tilmeldt 10. Nov 09
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 19:02

Hvis du bruger det til arbejde, så er nogle af udgifterne jo "begrænset fradragsberettiget" eller hvad det nu hedder. DVS du kan trække en %del af husets el, varme og internet regnings fra i firmaet. Sådan gjorde jeg ihvertfald for 5-6 år siden

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 19:16

Nej..Kristoffer, så enkelt er det ikke.

Der en en del betingelser, der skal være opfyldte, f.eks. egen indgang, ikke under 12m2.

Der må ikke forefindes personlige ting i arbejdsværelset. Art og omfang af arbejdet.

Hovedsagelig drift fra hjemmet mv.

Er betingelserne opfyldte, kan der også gives nedslag i ejendomsværdiskatten.

Tilmeldt 22. Oct 08
Skrevet kl. 19:19

Hvor jeg bor nu trækker jeg en del af el og husleje fra til mit firma - det går fint nok, men det kan altså ikke lade sig gøre at leje et helt værelse ud til mig selv?

Det hus vi overveje at købe/leje (forældrekøb) ligger i nærheden af min svoger der også har et IT firma - hvad med om vi "byttede kontor"? (jeg lejer hos ham og omvendt)?

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 19:21

Læs forvejen......er jo ikke beboelse..vel?

Hvis du trækker el. del af husleje mv. fra, og ovennævnte betingelser ikke er opfyldte, er du i gråzonen.

SKAT kan så anytime ændre din indkomst.

Tilmeldt 22. Oct 08
Skrevet kl. 19:27

Okay det er så iorden - jeg ved godt jeg skal have det ind med en foderskovl ;). Jeg takker igen for dit hurtige og nyttige svar :)

Tilmeldt 10. Nov 09
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 19:40

Der behøver ikke være egen indgang, så længe man ikke skal gå gennem andre rum for at komme til "kontoret"
Jeg kan ikke huske minimumsgrænsen for m2, men selvfølgeligt skal det kun bruges til kontor, det siger næsten sig selv

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 20:03

I mange tilfælde skal der være egen indgang for at den er vandtæt.

Nej...Kristoffer, det siger ikke sig selv.

Hvis du vidste hvor mange spørgsmål jeg får lige præcis angående personlige ting i arbejdsværelse.

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 18:04

Det er så ikke helt rigtigt hvad der bliver sagt her. Det er korrekt at den omtalte skattefrihed kun omfatter udlejning af en del af et hus til beboelse, men det her med egen indgang, og under 12 m2 er noget som gælder for lønmodtagere, som kun meget sjældent kan få fradrag for udgifter til arbejdsværelse. Den med de 12 m2 figurerer faktisk ingen steder.

For selvstændigt erhvervsdrivende der ikke har kontor andre steder, eller iøvrigt har et behov vil man normalt anerkende fradrag hvis arbejdsværelset udelukkes bruges og udelukkende kan bruges erhvervsmæssigt. Uanset om det er over eller under 12 m2.

Det man kan gøre er at fastsætte en leje, eksempelvis 24.000 årligt, som så kan udgiftsføres i virksomheden (personlig indkomst) og hvor udlejningsoverskuddet efter fradrag af en andel af udgifterne indtægtsføres privat (kapitalindkomst). Herved får man flyttet noget af indkomsten hvilket er en fordel hvis man har negativ kapitalindkomst. Anvender man virksomhedsordningen vil lejen samtidig være udtryk for en "gratis hævning" i virksomhedsordningen. 

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)