Jag arbetar idag som IT-konsulent hos en dansk konsultfrma. Vill dock öppna eget men vet inte riktigt vilken virksomhed jag ska väja.
Om jag öppnar eget så kommer jag antagligen att jobba med en kund i 1-2 år och sedan nästa kund ett år och så vidare. Eller så arbetar jag via en agent eller annat konsultbolag som "underkonsult"
I båda fallen har man ju bara en "kund". Är då "Aps" det bästa valet?
Jeg kan slet ikke se en sammenhæng mellem virksomhedsform og antal kunder. Det vigtigste er at du er forsikret, så du eller din virksomhed ikke ruineres af forkert rådgivning eller udvikling, hvis der skulle komme et erstatningskrav.
Nogle vil sikkert foreslå at du, hvis du har penge til et aps, lige så godt kan lave et holdingselskab + et driftselskab.
Det vigtigste er nok at sikre et aftaleforhold for dine jobs, der sikre at SKAT ikke vil mene at der reelt er tale om et normalt ansættelsesforhold. Specielt hvis du ikke vil have have mindre end 1-2 kunder i så lang en periode....
Ahh. OK.. så om man har et aftaleforhold som klart siger att det er ett uppdrag og inte en ansættelse så kan man ha en kun en kund og fortsatt hålla SKAT nøjd. (jag vet inte hvordan SKAT tolkar detta) Finns det några nyckelpunkter som er speciellt viktiga i en dådan aftale?
Det er meget almindelig i min specielle viksomhed att man har kun en stor kund i ett par år, jag arbejder med ERP (Oracle JD Edwards EnterpriseOne) og projekten plejer vare i 1-3 år
Ja, for din aftale med en virksomhed er jo, at du fakturerer dem hver måned da du er en virksomhed. Det er helt almindeligt og den slags er skat vant til.
Jeg har ikke helt forstået om du vil sælge dig selv gennem et konsulenthus eller direkte til kunder.
Skattelovgivningen fastlægger nogle betingelser, du skal opfylde, uanset om du vil have status som lønmodtager eller selvstændig.
En lønmodtager er en person, der for penge arbejder for en arbejdsgiver efter dennes instruktion/kontrol og for arbejdsgiverens regning. En lønmodtager fremsender en lønopgørelse til sin arbejdsgiver og betaler A-skat.
En selvstændig erhvervsdrivende arbejder for egen regning og risiko og med det formål at opnå økonomisk udbytte. En selvstændig fremsender faktura til sine kunder og betaler B-skat. Konsulenten kræver moms, hvis ydelsen der leveres er momspligtig.
Når de forskellige myndigheder skal tage stilling til, om du er det ene eller det andet, ser de derfor på, hvordan du tilrettelægger dit konsulentarbejde, altså f.eks. arbejder for en arbejdsgiver eller arbejder for egen regning og risiko.
Det er absolut en relevant problemstilling. Jeg arbejder som agent for folk som dig, IT-freelancere. Det er sådan at man fra skat's side siger at man ikke må sætte sig selv på "aktier", hvilket betyder at man ikke må omgå et normalt ansættelsesforhold ved bare at sige at man sender fakturaer. Der er jo endvidere den situation at du formentlig ikke ønsker at arbejde for egen risiko (dvs. ville kunne blive erstatningspligtig hvis du er årsag til at en Oracle installation mislykkes!!!!) du vil formentlig kun arbejde på "time and material". Derfor er det let at komme i skat's søgelys, men heldigvis er det sådan at Skat er klar over freelanceproblematikken, så jeg har endnu ikke hørt om IT-freelancere der har fået problemer på den konto. Du kan jo også blive opsagt fra dag til dag, hvilket du ikke kan som lønmodtager.
Summa Sumarum, mange IT-freelancere arbejder på lange kontrakter hvilket ikke giver problemer, så bare gå i gang. Sørg dog for at lave en hjemmeside, logo osv.
René C. Larsen
tlf.: 211 411 61 www.CoWork.dk KLIK her for CV