Jeg er nysgerrig om det egentlig er lovligt at skrive og reklamere (søgeoptimere) på et varemærke som man reelt ikke forhandler?
Eks.: http://www.smartkids.dk/boernetoej-molo.asp
Shoppen er nu kommet på side 1 på google på søgeordet »børnetøj« - men teksten er lavet for at få denne placering - for shoppen har slet ikke det mærke (molo)i sit sortiment. Sådan er der mange placeringer som de får - uden de rent faktisk forhandler mærket.
Så jeg spekulerer på om det overhovedet er lovligt?
Der har været sager med mobil udbydere der har markedført sig online via en konkurrents navn. Så vidt jeg ved fik de et skriv fra en advokat der rimlig hurtigt fik dem på andre tanker
Det er ikke tilladt at bruge Molo's logo og dermed lade forbrugeren få det indtryk at man er autoriseret forhandler. Men der er ikke noget til hinder for at markedsføre selve mærket, sålænge det sker loyalt.
Hvad værre er, at de OGSÅ bruger navnet/mærket som søgeord i deres adwords. Det er en klar overtrædelse af Adwords reglerne mener jeg. en evt anmeldse kan lukke for deres konto. Nu kan det vel ikke tænkes at de "måske" skal eller er lige ved at forhandle dette mærke??