Men hvordan man kan udleje folk til kr. 130,- i timen og overholde mindste løn + betale feriepenge, admin, og evt. sygepenge + at skulle tjene et par kroner, ja det er mig lidt af en gåde... Dermed ikke sagt at det ikke kan lade sig gøre, jeg kan bare ikke regne den ud :-)
Det er faktisk ikke så svært at regne ud, du gør bare følgende:
1. Du finder en inder som har et modem, en telefon linje og en computer med software som recycled (eller rettere, stjålet fordi der ikke er penge til at købe det med den lave lønning). Inderen er glad han får USD 15 i timen
2. Du lover ham guld og grønne skove om fremtiden
3. Han lover dig guld og grønne skove om fremtiden
4. Du lover din kunde guld og grønne skove om fremtiden men undlager at fortælle at det bliver lavet i Indien
5. Din kunde ved godt at det bliver lavet i Indien og at der er en riskiko, men han er ligeglad for det er BILLIGT og i er jo Dansker
6. Inderen begynder og nu sker der følgende:
6.1 Det går godt Inderen lever det som er lovet til tiden og alle er glade
6.2 Det går skidt fordi Inderen har pludselig
- Ingen strøm
- Landsbyen er oversvømmet
- Han har fået fast job
- Han fandt en som betaler USD 18 i timen
- Hans visa til USA blev udstedet og han sidder nu i en 747 på vej til San Francisco
- Han kan ikke finde ud af det som skal laves og svare nu ikke på mails
- eller noget helt tredje....
Og så starter festen....
Som du kan se er det ikke så svært at regne ud hvordan man skal gøre det. Problemet er bare at det er meget risikofyldt for både leverandøren og kunden. Der er rigtig mange som ender i 6.2. Man skal derfor passe utrolig meget på når man vælger sin leverandør. Godt nok får man det meget meget billigt, men der er en stor risiko for at man ikke bliver færdig eller at kvaliteten ikke er i orden.
Jeg har flere eksempler på Danske firmaer, normalt bestående af een eller to "kanon sælger" som sælger software ydelser til højre og venstre og i grunden kan det hele. De er som regl projektleder på alle projekterne, de sælger, går til netværks møder, føre bogholderi, projekter, laver forkalkulationer, laver efter kalkulationer (nå måske ikke lige det) osv. Produktionen bliver outsouced til såkaldte "første klasse" firmaer i Indien, Pakistand, Ukraine eller lignende lavløns land, alle valgt ud fra et meget seriøst criteria: godav' do hvor billigt er dit software do...og må vi betale når du er færdig do...for vi lige lidt midlertidige likviditets problemer do....?
Hvis så deres leverandør ikke levere så starter problemerne, det er så her at filmen knækker og deres kunder, ofter efter at have ventet i f.eks 6 måneder på noget som ikke bliver, henvender de sig til virksomheder som 1902, eller de er så trætte af alt hvad der hedder outsoucing at de tager til Danmark og betaler KR 1000 i timen oven i en 6 måneders forsinkelse på projektet.
Ca. 2/3 af 1902's kunder har prøvet outsoucing og endte på den ene eller den anden måde i 6.2.
Jeg er ikke sikker på at de alle sammen overlever fordi deres software er "beyound repair" og de har ikke de penge som skal til for at kunne udvikle nye versioner.
Sagt med andre ord, de fik tingene så billige til at starte med at det nu ender med at de må lukke fordi det var for billigt.
Hvor smart er det?
P.S. Jeg generaliserer meget og der findes eksempler på det modsatte det ved jeg godt :-)