Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Excel

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 17. Oct 06
Indlæg ialt: 13
Skrevet kl. 15:35
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Folkens !!

Jeg har tidligere haft problemer med Excel, som i herinde kunne løse på ingen tid, så derfor prøver jeg nu igen.

Jeg er på jobbet blevet sat til at udarbejde et ark i excel som skal fungere som bestillingsliste!

Det i sig selv er jo ikke noget problem Smile

Arket er opbygget med flere ark og ser ens ud (Opsætning).

Hver ark skal ud over være bestillingsliste også være huskeliste, så derfor figurerer der en del poster.

Jeg har derfor lavet en kolonne med en formel som fortæller om der er bestilt antal ("Hvis formel" Tom eller Udfyldt)

Så er det jeg får problemer:

Jeg vil gerne lave et ark hvor alle rækker som indeholder feltet "Udfyldt" overføres til, så det bliver den aktuelle bestillingsliste!

På forhånd tak

Fra København S
Tilmeldt 10. Aug 06
Indlæg ialt: 1825
Skrevet kl. 15:44
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Du skal bruge lidt VBA programmering og jeg ville kode det sådan her:

ActiveWorkbook.Worksheets("Hvad dit art med alle information hedder").Activate
'Indikere at der arbejdes i worksheet 1, som derved aktiveres
With Worksheets("Hvad dit art med alle information hedder")
    Cells(j, 5).Select
' Hvor 5 er den række som Udfyldt står i, det vil sige at det nok er en anden række end 5 hos dig.
        by = ActiveCell.Value Like "*Udfyldt*"
        If by = True Then 
                                l = l + 1
                                'tæller så man ikke kopiere ind i den samme række i arket "Bestillingsliste"
                                Rows(j).Select
                                Selection.EntireRow.Copy
                                Sheets("Bestillingsliste").Select
                                Range("A2").Rows(l).Select
                                ActiveSheet.PasteSpecial

End If

Exit For
                        Next A

Det er vist det tætteste på jeg sådan kan komme med hensyn til at hjælpe dig :-)

Tilmeldt 17. Oct 06
Skrevet kl. 00:28

Hej Martin

Mange tak for det hurtige svar, men hvis man nu ikke kender til VBA programmering, kan det så tænkes der kan være en anden mulighed, ellers må jeg lige finde lidt læsestof, som kan lærer mig de fornødne ting omkring VBA !

Fra København
Tilmeldt 7. Jun 07
Indlæg ialt: 172
Skrevet kl. 10:30

Du kunne også overveje at bruge et program der er mere velegnet til opgaven. F.eks. en database.

VBA kan sikkert være fint, men min erfaring er at det mest virker for dem der selv har konstrueret modellerne.

Fra København S
Tilmeldt 10. Aug 06
Indlæg ialt: 1825
Skrevet kl. 15:44

Desværre kan jeg ikke lige givet et bud på en et andet løsningsforslag, alternativt kunne du nok os godt gøre brug af acress, men det kan jeg ikke helt huske hvordan fungere..

Tilmeldt 17. Oct 06
Skrevet kl. 09:00
Fra Silkeborg
Tilmeldt 19. Feb 07
Indlæg ialt: 2355
Fra  ZeroCode Skrevet kl. 09:37
Gennemsnit 4,0 stjerner givet af 1 person

Hvis du bruger Office 2007, så kan du opsætte en filtrering på en eller flere kolonner dit ark, så der kun vises rækker med udvalgte værdier.

EDIT: det burde også kunne laves i tidligere versioner.

Fra København
Tilmeldt 7. Jun 07
Indlæg ialt: 172
Skrevet kl. 11:40
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Ja, det kom jeg også til at tænke på.

Filterfunktionen kan løse rigtigt mange opgaver.

Konkret skal du sørge for at alle data ligger i samme faneblad, brug en eller flere kolonner til at få den opdeling du tidligere havde på fanebladene. Og hvis du så bruger en kolonne til at markere færdiggørelsesgraden så kan du filtrere alle de løste opgaver fra.

Sådan gør du:

Undgå at bruge diverse overskrifter, det kan godt være at det ser pænere ud, men det bliver mere vanskeligt at bruge data. Placer i stedet "overskrifterne" i en kolonne, så alle liner under samme overskrift får kategorien "Tagmaterialer" eller "Træ" i denne kolonne.

Saml alle data på eet faneblad (kræver selvfølgelig at data er sammenlignelige), hvor du som nævnt bruge en ny kolonne til fanebladsopdelingen.

Markér hele området (incl overskriflinien)

Vælg Data, Filter, Autofilter i menuen

Filter virker i alle nyere udgaver af MS Ecxel (og i øvrigt også i OpenOffice.org, som du gratis (og dermed med god samvittighed) kan downloade til Mac, Linux OG Windows)

Fra Hillerød
Tilmeldt 10. Nov 07
Indlæg ialt: 2846
Skrevet kl. 11:50

Hvis du kombinerer Hillswalks glimrende forslag med at optage en makro, der gør kopierings- og filtreringsarbejdet for dig, har du en semi-automatisk proces, hvor du med et tryk på en tastekombination kan generere en bestillingsliste.

Tilmeldt 17. Oct 06
Skrevet kl. 13:02

SUPER IDÉ !

DET VIL JEG LIGE ARBEJDE VIDERE MED

MANGE TAK FOR HJÆLPEN !!!!

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)