Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Ove Bjørn Kraft om Coca Cola og ”DIN” forretning!

Side 1 ud af 1 (1 indlæg)
  • 1
Fra Frederiksberg
Tilmeldt 8. Nov 06
Indlæg ialt: 305
Skrevet kl. 10:55
Hvor mange stjerner giver du? :

 Coca Cola og ”DIN” forretning...

En sammenligning som jeg bruger regelmæssigt er sammenligningen af min forretning med Coca Cola. Det gør jeg fordi jeg forstår størrelsesordenen af din mulighed, og jeg gerne vil viderebringe potentialet til personer hvis forståelse er begrænset. Jeg sammenligner vores forretning med Coca Cola fordi Coca Cola er en utrolig succeshistorie.

Jeg er sikker på at de fleste mennesker ved at hvis de havde rettighederne til Coca Cola i dag, ville de være yderst velhavende. Jeg tør godt påstå at hvis du havde rettighederne til Coca Cola eller patentet på Coca Cola, ville du være meget begejstret. Men havde du haft den samme begejstring i 1800 tallet da Coca Cola blev udviklet og ikke var den mega succes de er i dag? Det overrasker mig tit hvor forskellige mennesker kan være.

Jeg ved der er nogen mennesker som hvis de fik patentet på Coca Cola ville de straks regne ud hvor meget de kunne tjene på denne ide i den by hvor de bor. Andre ville regne ud hvor meget de kunne tjene hvis de omsatte Coca Cola i hele Scandinavien? Mens andre igen vil regne ud hvad denne forretning ville indbringe i hele verden? Hvad er så forskellen på disse tre mennesker?

Jeg har sagt det før – det er afstanden mellem deres ører. Det hedder visioner! Der er nogen mennesker der vil se på din fantastiske marketing mulighed og sige - “er det ikke en sød lille forretning? Tænk på hvad jeg kan tjene på at sælge mit produkt til mine naboer”.

Mens andre som ser på den samme forretning vil se et globale mulighedder og potentiale. Jeg tror at man bygger en forretning på størrelse med sine visioner. Hvilke visioner har der ikke stået bag i Coca Colas spæde barndom? Tænk over det! Nogen må have haft disse visioner. Efter alt at dømme, hvem havde forestillet sig at en flaske indeholdende en mørk, sød klistrene væske tilsat lidt CO2 ville blive den verdenssucces det er i dag? Nogen må i starten kunne se det overordnede billede.

De må have været i stand til at forestille sig Coca Cola i et hvert hjem, på enhver benzinstation i hele verden, hos enhver købmand, hvert eneste hotel og i alle restauranter i hele verden. Sikke en historie der må have været i Coca Colas barndom.

Du har en storslået mulighed med din forretning - vær derfor kræsen med dine samarbejdspartnere...

Hvis du havde rettighedderne til Coca Cola tror jeg at du hurtigt ville indse at du ikke kunne markedsføre Coca Cola selv i hele verden.

Du ville blive nød til at finde nogle samarbejdspartnere. Lad os forestille os at du skulle finde fem nøglepersoner og disse fem skulle dele milliard indtægterne. Hvilke fem personer ville du vælge? Ville du vælge din svigermor? Ville du vælge din nabo? Jeg ved ikke med dig men jeg ville vælge de fem dygtigste mennesker jeg kender. Jeg ville vælge ambitiøse og hårdt arbejdende mennesker. Ville du være sellektiv? Det ville jeg. Ville du tigge og bede dem om at arbejde sammen med dig? Jeg tvivler! Faktisk leder du efter dem der prøver at overbevise dig om at de er kvallificerede, at de har den samme vision som dig og at de vil være et aktiv til at opbygge virksomhedden worldwide. Hvis du delte rettighedderne til Coca Cola med nogen og de sagde, “jeg tror ikke at Coca Cola vil virke”, ville du så prøve at overbevise dem? Aldrig! Har du nogensinde hørt talemåden: “Du er lige så stærk som dit svageste led?” Jeg garanterer dig at “en ved ikke person” vil uden tvivl blive et svagt led.

Det er det samme der gælder i din forretning. Hvorfor skulle nogen tigge og bede andre om at gå ind i deres organisation? Hvad vil der ske med dig og din forretning hvis du adopterer denne uvane? Hvis du skal tigge og bede folk om at gå ind i din forretning skal du også tigge og bede dem om at arbejde, gå til møder osv. - det dur bare ikke! Led efter mennesker som dig selv, som kan se muligheden og har en vision! Jeg tror nu at du forstår sammenligningen med Coca Cola.

Hvis du ønsker at bygge et stort netværk, kan du ikke gøre det alene. Du må finde de rigtige samarbejdspartnere. De mennesker du vælger at arbejde sammen med bør være som dem der promotede Coca Cola tilbage i starten. Så vælg dem med omtanke. Led efter mennesker som dig selv med entusiasme, engagement og en vision...

 

 

Side 1 ud af 1 (1 indlæg)