Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

opstart af ApS

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 10. Apr 08
Indlæg ialt: 22
Skrevet kl. 14:28
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej herinde

jeg søger lidt hjælp til at foklare mig noget om opstart af ApS...

Jeg har et I/S firma sammen med en kammerat, og dette vil vi gerne have lavet om til et ApS. i den forbindelse har jeg et par spørgsmål.
min kammerat har i forvejen et Holding, så han kan sagtens skyde 50% ind som hans andel, men den ligger lidt hos mig, da jeg ikke har et holding. Det vil jeg selvfølgelig gerne have, men mit spørgsmål lyder på om jeg kan bruge min bil som et aktiv, istedet for at indskyde 125000 som kapital.?

og såfald jeg kan det, kan man så ligge selve driften på bilen i datterselskabet..? for jeg har fået at vide det ikke er normalt at have en drift i et holding.

Fra 5230, Odense M
Tilmeldt 11. Aug 08
Indlæg ialt: 709
Fra  ProGadget Skrevet kl. 15:26

Hej :)
Citat Væksthus Midtjylland:
Kapitalkrav
Det behøver ikke nødvendigvis at være et kontant beløb, men kan være stort set alt, der repræsenterer den nævnte værdi. F.eks. en bil, et pantebrev eller en fast ejendom, men så kræver det en vurdering efter særlige regler. 
For et A/S kræves 500.000 kr.
http://www.startogvaekst.dk/sw354.asp

Så umiddelbart tror jeg godt, at det kan lade sig gøre.

Casper 

Ejer af egen webshop og side om gaveidéer

Tilmeldt 10. Apr 08
Skrevet kl. 15:40

Hej Casper

Ja det med at man kan skyde sådan en "værdi" ind i form af bil var jeg også næste 100% sikker på...
Det jeg er mere ud på at få at vide, er om man så kan ligge driften på den bil i driftselskabet, og ikke i det holding man har skudt "bilen værdi" ind i..?

Tilmeldt 26. Mar 08
Indlæg ialt: 6
Skrevet kl. 23:33

Hej, Hvad men den værdi bilen bliver afskrevet med? altså efter x antal år og bilen er fuldt afskrevet.....så er der ikke 125.000 i virksomheden længere....så skal man købe nye ting til virkosomhenden for at have aktiver til den værdi? oder was?

Tilmeldt 10. Apr 08
Skrevet kl. 08:08

Nej det kan jeg godt se, men det må der jo være en forklaring på.... hvis man havde de 125000 i form af inventar/lager osv... hvilket også vil falde i værdi.. det er jo lidt samme problematik

Fra København
Tilmeldt 6. May 07
Indlæg ialt: 648
Fra  Webbureauet ComboWeb ApS Skrevet kl. 08:44

cks1885:

Hej, Hvad men den værdi bilen bliver afskrevet med? altså efter x antal år og bilen er fuldt afskrevet.....så er der ikke 125.000 i virksomheden længere....så skal man købe nye ting til virkosomhenden for at have aktiver til den værdi? oder was?

Jep, der skal være værdi for min. 125.000 kr. i virksomheden uanset hvad. Hvordan det administreres i praksis ved jeg dog ikke.

Fra København K
Tilmeldt 5. Feb 06
Indlæg ialt: 942
Skrevet kl. 10:10

Vil du starte et holding ApS kan du indskyde bilen, hvis den har en værdi på min. 125.000,-. Bilen overgår til holdingsselskabet, så du ikke mere ejer bilen. Bemærk, at din revisor skal udarbejde en erklæring til EogS for bilens værdi. Du skal nu indskylde penge i et driftsselskab, og så er det jo lidt vanskeligt, når du ikke har kontanter men en bil. Du kan selvfølgelig skyde bilen ind i driftsselskabet, men så tilhører den driftsselskabet og ikke holdingselskabet. Men du skal jo ikke indskyde hele kapitalen i driftsselskabet men kun halvdelen (62.500,-). Du kan selvfølgelig optage et lån med sikkerhed i bilen, så du får nogle kontanter.

Hvis bilen står i holdingselskabet skal den jo afskrives og dermed falder værdien fra år til år. Men du tjener vel også nogle penge. Du skal sikre dig, at din egenkapital er min. 125.000,-. Hvis bilen står i driftsselskabet afskriver du jo også på den på samme måde, men her vil det ikke være bilens værdi, der er afgørende for om din egenkapital er intakt men hvad driftsselskabets anparter er værd. Og de tjener vil penge. Så alt i alt skal du "bare" tjene nogle penge, der modsvarer dine afskrivninger.

Du afskriver bilen med 25% af værdien om året af bilens værdi det pågældende år. Dvs. år 1: 25% af 125.000 = 31.250; år 2: 25% af (125.000 - 31.250) = 23.437 og så fremdeles. Hvis værdien inden afskrivning er kommet under 11.900 afskriver du restbeløbet fuldt ud.

Hilsen Jakob

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)