Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Fakturastyrring i Summasumarum 2

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 25. Apr 08
Indlæg ialt: 45
Skrevet kl. 12:59
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Aminoer.

Jeg har gennem snart 2 år arbejdet i SS2, hvilket jeg syndes er et ganske glimragende program til bogføring.

Vi har nu udvidet vores salg  butikken, og i den forbindelse er jeg også begyndt at skulle fakturere. Det går alt sammen meget godt, indtil at jeg skal bogføre min faktura, for den for ikke tildelt noget bilagsnummer i faktureringsafdelingen. Jeg kan vælge at indsætte fakturaren i kassekladen EFTER at den er bogført, give den et bilagsnummer og så modkontere den på samme bilag igen, men det er sgu' både besværligt og hertil temmeligt uprofessionelt at udskrive et kontoudtog til en kunde med én korrekt linie og en dobbelt modkontering på samme faktura.

Der må og skal findes en løsning på dette her. Er der noget jeg fuldstændgt og grundlæggende har misforstået? Er fakturering og dermed også SS's købsfaktura system et andet bogføringssystem som skal sorteres ud i andre fyssiske mapper?

Er problemet eventuelt blevet løst i SummaSumarum 3?

Fra Snertinge
Tilmeldt 20. Mar 06
Indlæg ialt: 531
Fra  odsherred-regnskab.dk Skrevet kl. 09:51
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Normalt når man opretter en salgsfaktura får den tildelt et fakturanummer. Klikker du på bogfør bliver bliver fakturaen låst., når den herefter skal registreres som betalt er det korrekt at du klikker => funktioner=> vælg faktura, og indsætter den i kassekladden. Når kassekladden herefter bliver bogført er fakturaen registreret som betalt.

SummaSummarum tildeler både ordrer og fakturaer et fortløbende nummer, hvis du ikke kan få summa til det, så skriv lige step by step hvad du gør.

Håber svaret kan hjælpe  dig. 

Med venlig hilsen

Kim Malmberg.
www.odsherred-regnskab.dk

Tilmeldt 25. Apr 08
Indlæg ialt: 45
Skrevet kl. 14:13
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for dt svar.

Faktisk er jeg helt med på hvad du skriver, men mit problem er bogføringen af fakturaen. Jeg har jo ikke mulighed for at give den et bilagsnummer når jeg bogfører den.

Skal den ikke have et bilagsnummer? Så vil "Bogfør" kommandoen jo blot resultere i flere posteringer på forskellige konti uden bilagsnummer, men blot med faktura teksten.

Jeg er lidt forvirret over det her, måske det ender med at jeg alligevel helt dropper at fakturere i SS, da jeg så har muligheden for at bogføre det hele manuelt. Jeg forstår bare ikke hvorfor man ikke kan give hverken en salgs eller købsfaktura et blagsnummer.

 

Anders

Fra København K
Tilmeldt 8. Jan 06
Indlæg ialt: 3643
Fra  Regnskabsskolen ApS Skrevet kl. 10:37
Hvor mange stjerner giver du? :

Der er mange, som klarer sig fint med, at betalingen af fakturaen bliver regstreret uden bilagsnummer. Men hvis du vil have et bilag og et bilagsnummer, er det jo ikke fakturaen, du skal registrere i kassekladden men betalingen af fakturaen. Fakturaen (både købs- og salgsfakturaer) har jo allerede et nummer.  Du kan så tage en kopi af bankkontoudtoget og give det et bilagsnummer. Og alle de fakturaindbetalinger, som registreres efter det kontoudtog, får samme bilagsnummer.

 

Fra 3100
Tilmeldt 13. Nov 05
Indlæg ialt: 70
Skrevet kl. 15:50
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej,

Jeg ved ikke om jeg har forstået dette rigtigt, men...

Du kan tildele fakturaer en nummerserie under Filer - Egenskaber - Postering.
Så vælger systemet automatisk fortløbne numre til fakturaerne, som godt nok ikke står som bilagsnummer, men som står i teksten, når der bogføres, og som også kommer med på kontoudtog.

Fakturaen skal først føres i kassekladden, når den betales.

DBH
Anne Mette

Vi gør "det med regnskab" nemt for dig. www.tal-knuser.dk

Tilmeldt 25. Apr 08
Indlæg ialt: 45
Skrevet kl. 09:53
Hvor mange stjerner giver du? :

Ok... Tak for jeres gode svar.

Skal jeg putte de bilag jeg har oprettet i bilagsstyrringen ind i en anden fysisk mappe så? Jeg kan jo ikke give dem bilagsnummer....

Fra 3100
Tilmeldt 13. Nov 05
Indlæg ialt: 70
Skrevet kl. 10:06
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej,

Ja det ville jeg gøre. Eller hvis ikke der er så mange bilag, sætte et skilleblad imellem. Så sidder bilagene i nummerorden.

Vi gør "det med regnskab" nemt for dig. www.tal-knuser.dk

Tilmeldt 25. Apr 08
Indlæg ialt: 45
Skrevet kl. 11:28
Hvor mange stjerner giver du? :

Ok!

Tak for hjælpen. Det er lidt ærgelgt at man ikke bare kan give det et bilagsnummer og sætte den ind med alle de andre bilag. Det ville være at foretrække at have alle bilag samlet  ét system, syndes jeg.

Men igen, tak for hjælpen!

 

Anders

Fra København K
Tilmeldt 8. Jan 06
Indlæg ialt: 3643
Fra  Regnskabsskolen ApS Skrevet kl. 18:20
Hvor mange stjerner giver du? :

Ja men Anders, det må du da godt. Det er ikke den mest almindelige måde at gøre det på, og vi er  nok flere, som heller ikke synes, det er den mest effektive måde at ordne fakturaindbetalingerne på. Men det er på ingen måder ulovligt eller forbudt, så hvis du synes, det er den måde, du får bedst styr på papirerne på, så sæt endelig dine salgsfakturaer ind i bilagsmappen og med nummer.

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)