Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Fotoudstyr?

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Fra Thisted
Tilmeldt 17. Apr 07
Indlæg ialt: 176
Skrevet kl. 11:52
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Aminoer!

Jeg påtænker at starte et nye website, hvor der skal være adskillige videoer på, som jeg selv optager.

Jeg vil gerne vide, om I har nogle erfaringer med hvilket fotoudstyr der kan bruges. Lyden skal være god, billedet skal bare være rimeligt skarpt. Lyden er vigtigst.

Det behøver ikke være det dyreste og fineste, men skal være enkelt at bruge og betjene. Det skal bare virke!

Har I nogle erfaringer, gode som dårlige, med noget bestemt udstyr?

Mvh

Jakob

Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 9729
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 23:34

Lyden er desværre lige præcis der hvor det billigere udstyr svigter. Jeg overvejer selv at købe et Sony PD170, men det er ikke helt billigt. Du får det dog ikke meget billigere, hvis du vil have professionelle, vellydende, lydindgange. Dertil kommer så udgiften til den type mikrofoner du har brug for (håndmikrofon til interviews, klipsmikrofoner etc).

Fra København
Tilmeldt 6. May 07
Indlæg ialt: 648
Fra  Webbureauet ComboWeb ApS Skrevet kl. 00:06

Ja, Sony DCR-VX2100, Sony DSR PD170 (eller forgængeren, PD150 brugt (vær her opmærksom på evt. slidte videohoveder)) er gode bud. Ellers er der Canon XM2, men fælles for både Sonys og Canons semiprofessionelle klasse er, at de koster kassen. Men her får du altså, hvad du betaler for!

Sennheiser laver nogle rigtig gode mikrofoner, som jeg har brugt i en del år nu uden beklagelse.

Regn med, at hvis du skal have noget ordentligt udstyr, så brug min. 10.000 på kamera, 5.000 på lydudstyr og 2.500 på redigeringssoftware. Men du efterlyser noget der er enkelt, og når vi kommer op i denne kaliber, er det ikke længere er specielt enkelt, hvis du vil udnytte de funktioner, du gives.

Pinnacle laver noget enkelt redigeringssoftware, men jeg synes ikke at kvaliteten af deres Studio er ret godt. Jeg har dog ikke brugt det siden version 8 - netop derfor - så jeg ved ikke, om det er blevet bedre. Her vil jeg i stedet anbefale Adobe Premiere Elements.

Det vigtigste er, at du inden du bruger så mange penge på udstyr gør dig klart præcist hvad formålet er, og hvilke funktioner og egenskaber, du har brug for. Hvis du har brug for en snak om det, kan du evt. lige fange mig på Messenger :)

Edit: Forslag til videoredigeringssoftware tilføjet.

Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 9729
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 00:16

Der er store penge at spare på at købe videoudstyret i f.eks. England. Den billigste pris jeg har fundet på et PD170 i Danmark er hos Dansk Datasalg til 27.195 + moms. Hos f.eks. SimplyElectronics kan du få det til £1.835 incl Engelsk VAT - men det bliver trukket fra inden du køber det, hvis du sender dem dit danske momsnummer (har snakket med dem om det). Jeg mener den engensle moms på dete er ca. £300 så det ender altså med at koste 15-16.000 danske kroner. Det er sgu da lidt af en prisforskel!

Pinnacle Studio er blevet VÆSENTLIGT bedre siden de gamle versioner, der rigtig ikke var ret gode. Studio 12 er faktisk helt OK - specielt er deres eksportfunktioner blevet virkelig gode!

Fra Viby J, Århus
Tilmeldt 10. Oct 08
Indlæg ialt: 631
Fra  Søgemedier A/S Skrevet kl. 00:47

Hej Jakob

Som deMib også er inde på, så kommer du ikke uden om en ekstern mikrofon.

Jeg har engang undervist i noget videoredigering (Pinnacle bl.a.), og der blev der tit og ofte diskuteret, hvad der er godt af udstyr, og omvendt.

Men én ting var de enige om - en "intern" mikrofon er uacceptabel!

Du kan jo evt spørge nærmere her: http://www.aarhusvideo.dk/klubber.htm De hjælper sikkert hellere end gerne med lidt råd og vejledning :)

MVH

Tobias Thaastrup-Leth

Fra Thisted
Tilmeldt 17. Apr 07
Indlæg ialt: 176
Skrevet kl. 12:11

Tobias Thaastrup-Leth:
Men én ting var de enige om - en "intern" mikrofon er uacceptabel!

Tak for jeres svar.

Som sagt så er billedkvaliteten ikke afgørende, så det er lydudstyret jeg vil arbejde i.

Ekstern mikrofon er nok løsningen - Jeg har selv et Sony 7,2 megapixels digitalkamera, som jeg vil filme med. Dette tror jeg er godt nok til videooptagelserne. Planen er så at lægge optagelserne fra mikrofonen oveni i videoen så det kommer til at fremstå som en helhed. Budgettet er ikke stort, da det website jeg vil lave skal være gratis for brugerne, og derudover udelukkende finansieret af reklamer. Mikkel, du ved hvad emnet er, jvf. PM´en jeg har sendt tidligere.

Hvad for noget lydustyr tror I der kan bruges?

Jeg vil nok absolut maksimalt betale 4000-5000 kr.

Med venlig hilsen

Jakob

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)