Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Lynspørgsmål.

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)
  • 1
Fra København
Tilmeldt 7. Oct 08
Indlæg ialt: 171
Fra  dmeGraphic Skrevet kl. 23:36
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har startet en virksomhed. I de første par måneder var der ingen indtægt - og jeg købte fra min privatkonto til formaet - software osv. Jeg lagde ca. 5000,- ud til firmaet.

Nu er der, senere hen, kommet penge på firmakontoen og mit spørgsmål er derfor: Skal jeg bare overføre de 5000,- til min privatrkonto igen - jeg har jo fakturaer osv på alt det jeg købte dertil. Jeg skal vel ikke betale skat af de penge som jeg tager fra firmaet og sætter over på privatkontoen, da der allerede er betalt skat af de penge jeg i første omgang betalte med, fra privatkontoen?

Giver det mening?

Website: www.DavidMetzon.dk

Direkte mail: dme@dmegraphic.dk

Fra Allerød
Tilmeldt 28. Mar 05
Indlæg ialt: 3352
Fra  MediaMouse ApS - Trykkeri Skrevet kl. 23:58

Lynsvar:

Det som du i bund og grund har gjort er jo blot at låne nogle penge ud til virksomheden - og dem kan du så også sagtens få igen uden at skulle betale skat af dem.

Det er i bund og grund det man kalder en "mellemregnings-konto" som er en klassisk ting at bruge i f.eks. en enkeltmandsvirksomhed.

Hvis du personligt låner 5.000 kr. ud til firmaet ved f.eks. at overføre penge til firmaets konto, så vil det rent regnskabsmæssigt se således ud:

Pengekonto: + 5.000 kr.
Mellemregnings-konto: -5.000 kr.

De 5.000 som sættes ind på pengekontoen modregnes på mellemregningskontoen og giver derved et minus dernede (hvad du sætter ind ét sted skal trækkes et andet sted fra).

Når du så på et tidspunkt har tjent f.eks. 10.000 kr. og overfører de 5.000 lånte penge tilbage, så ser det sådan ud:

Pengekonto: +10.000 kr. minus 5.000 kr. = 5.000 kr.
Mellemregnings-konto: -5.000 kr. plus 5.000 kr = 0 kr. 
Her hives de 5.000 kr. ud af pengekontoen og sættes ind på mellemregningskontoen. Og i virkeligheden gør du det at du overfører pengene fra firmaets bankkonto tilbage til din private konto igen.

Minus på mellemregningskontoen betyder at firmaet skylder dig penge.
Et plus derimod betyder at du skylder firmaet penge.
Det kunne f.eks. være hvis du har været ude og købe nogle ting ind til virksomheden og på samme bon og betaling er det så også kommet en ting med som du skal betale privat. Så kan du rent regnskabsmæssigt lade virksomheden betale for det hele, men du skal så huske at bogføre det sådan at der står +"hvad det nu end er du skulle have betalt privat - inklusiv moms" på mellemregningskontoen. Og så skal du selvfølgelig huske som en god "oprydnings-regel" at få udlignet din mellemregningskonto så snart det er muligt, så den ikke løber løbsk Geeked.

Jeg håber at du kan bruge ovenstående svar.

/Jesper 

Fra København
Tilmeldt 7. Oct 08
Fra  dmeGraphic Skrevet kl. 09:43

Hej Jesper.

Det var præcis det svar jeg ledte efter! Mange tak for din hurtige hjælp!!

Du lader til at være en mand med forstand på skat og moms. Tillad mig derfor lige at spørge om lynspørgsmål 2! :)

Antag at jeg har tjent 5000,- incl. moms. Regnskabet ser derfor således ud: Pengekonto = 4000,- og momskonto = 1000,-

Så køber jeg en pc til virksomheden for 1250,- incl moms. De bliver betalt fra pengekontoen. Så nu står der 4750,- på den.

Men de 250,- kan jeg jo trække fra i moms. Så når året er omme skal jeg jo kun betale 750,- tilbage i moms og ikke alt på den konto (1000,-) De 250,- der vil stå tilbage på den konto når al moms er betalt - hvad kan jeg gøre med dem? Er det penge jeg kan hive ud på min privatkonto uden at betale skat? Er det penge jeg kan overføre til firmaets pengekonto? Eller er det ikke penge jeg kan bruge til andet end at trække fra i moms til næste år?

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 10:56

Hej!

Du trækker den indg. moms fra den udg. moms, og betaler hermed netto.

Fra København
Tilmeldt 7. Oct 08
Fra  dmeGraphic Skrevet kl. 11:30

Kan du uddybe med eksemplet? :)

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 12:21

Udg. moms       1000

Indg. moms       250

Momstilsvar        750

Fra København
Tilmeldt 7. Oct 08
Fra  dmeGraphic Skrevet kl. 12:35

Hvilket betyder at man kan hive 250,- ud af firmaet, skattefrit til privatkontoen?

Mange tak for din store hjælp, Peter!!

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)