Hej folkens. Jeg søger lidt rådgivning (Har desværre ikke mulighed for at møde op til de steder hvor der er gratis advokat rådgivning, før om nogle uger, og sagen haster lidt) omkring et problem jeg har på min arbejdsplads. Jeg vil prøve at være detaljeret, men samtidig holde visse informationer tilbage, for at forblive en smule anonym, skulle dette blive læst af de "forkerte" personer. Min situation er således, at jeg har udviklet nogle nogle webapps til internt brug, for den virksomhed jeg arbejder i. Men da jeg udviklede det hele til at starte med, var det på eget initiativ og i min egen fritid. Da det var færdigt, fremlagde jeg det for virksomheden og tilbød dem at bruge det. Nu er det sådan, at de pludselig har overflyttet siden (endda til et andet sprog), med alle funktioner, opsætning osv uden at oplyse mig herom. Samtidig er jeg blevet skrottet af projektet og har fået afvide at jeg ikke har noget med dén del at gøre mere. Der er samtidig beviser på at det er mit arbejde, da de har været så kloge at stjæle kildekoden direkte hvor visse ting deeplinker til min personlige hjemmeside. |
Hejsa,
Jeg har for et stykke tid siden undersøgt sagen (omend det ikke var under samme ulykkelige omstændigheder som du nu er i). Der fandt jeg en folder som PROSA havde lavet om emnet (se side 8 og frem):
http://www.prosa.dk/magazines/pdf/It_og_ophavsretten.pdf
Selv om du har lavet programmet i din fritid tilhører ophavsretten muligvis din arbejdsplads. Det kommer an på en række forhold, bla. hvor tæt softwaren ligger på det du normalt laver. Men nu er jeg ikke jurist, så læs hellere PROSAs beskrivelse af problemstillingen.