Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Ophavsret brudt?

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 8. Oct 08
Indlæg ialt: 14
Skrevet kl. 13:20
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej folkens.

Jeg søger lidt rådgivning (Har desværre ikke mulighed for at møde op til de steder hvor der er gratis advokat rådgivning, før om nogle uger, og sagen haster lidt) omkring et problem jeg har på min arbejdsplads. Jeg vil prøve at være detaljeret, men samtidig holde visse informationer tilbage, for at forblive en smule anonym, skulle dette blive læst af de "forkerte" personer.

Min situation er således, at jeg har udviklet nogle nogle webapps til internt brug, for den virksomhed jeg arbejder i. Men da jeg udviklede det hele til at starte med, var det på eget initiativ og i min egen fritid. Da det var færdigt, fremlagde jeg det for virksomheden og tilbød dem at bruge det.
Med tiden har jeg så videreudviklet på visse ting, i arbejdstiden, eller som overarbejde.

Nu er det sådan, at de pludselig har overflyttet siden (endda til et andet sprog), med alle funktioner, opsætning osv uden at oplyse mig herom. Samtidig er jeg blevet skrottet af projektet og har fået afvide at jeg ikke har noget med dén del at gøre mere.
Det mener jeg ikke at man kan gøre, bare sådan uden lige, uden at bryde min ophavsret i form af mit navn på værket, godtgørelse el.l./o.l., men efter at have læst et hav paragraffer, er jeg blevet lidt blind på det, og kunne derfor godt tænke mig at høre, om der er noget der kan sige præcist om jeg står godt i denne sag eller ej.

Der er samtidig beviser på at det er mit arbejde, da de har været så kloge at stjæle kildekoden direkte hvor visse ting deeplinker til min personlige hjemmeside.

Tilmeldt 24. Jan 08
Indlæg ialt: 30
Skrevet kl. 13:34

Hejsa,

Jeg har for et stykke tid siden undersøgt sagen (omend det ikke var under samme ulykkelige omstændigheder som du nu er i). Der fandt jeg en folder som PROSA havde lavet om emnet (se side 8 og frem):

http://www.prosa.dk/magazines/pdf/It_og_ophavsretten.pdf

Selv om du har lavet programmet i din fritid tilhører ophavsretten muligvis din arbejdsplads. Det kommer an på en række forhold, bla. hvor tæt softwaren ligger på det du normalt laver. Men nu er jeg ikke jurist, så læs hellere PROSAs beskrivelse af problemstillingen.

Tilmeldt 8. Oct 08
Skrevet kl. 13:41

Ja, jeg er klar over at virksomheden ejer rettighederne til det jeg har udviklet, men selve ophavsretten mener jeg tilgår mig, så vidt jeg kan læse mig frem til. Når det kommer dertil, hvor de kopiere alt direkte til et andet sted, uden at jeg står nævnt nogle steder eller får nogen godtgørelse som sådan, mener jeg ikke er helt efter lovgivningen. Min klage har jeg dog ikke opnået særlig meget med, udover at blive bedt om at fremvise dokumenter som påviser at det er ulovligt. Og selvom jeg godt kan smide nogle paragraffer efter dem, vil jeg gerne have mere forståelse og sikkerhed i min egen fortolkning af dette.

Tilmeldt 24. Jan 08
Indlæg ialt: 30
Skrevet kl. 14:11

Hej igen MoogieT

Du skal være opmærksom på, at EDB-programmer har nogle dedikerede paragraffer i ophavsretsloven. Det betyder blandt andet, at du ikke har ophavsretten til de programmer du udvikler i forbindelse med dit arbejde, heller ikke hvis det foregår i din fritid. Du har imidlertid ophavsretten til programmer som er udviklet til formål som ikke er i konkret eller teoretisk konkurrence med virksomheden (ligegyldigt om det er sket i fritiden eller arbejdstiden). De såkaldte ideelle rettigheder gælder så vidt jeg ved ikke for edb-programmer (altså at du har visse krav på hvordan din arbejdsgiver behandler dit værk - eller sagt på en anden måde at de får de økonomiske rettigheder og du får de kunstneriske).

(men igen, jeg er ikke jurist)

Mvh.

Jesper

Tilmeldt 8. Oct 08
Skrevet kl. 14:22

Det som jeg har svært ved at gennemskue er det faktum, at jeg har udviklet det på egen fri vilje (Og det er ikke en del af mit job, langt fra) da jeg følte det ville hjælpe på hverdagens problemer. Derefter tilbød jeg det, hvor det blev modtaget med åbne arme og løfter om alverdens ting, der nu er blevet skrottet, som en gammel vaskemaskine bliver forladt på genbrugspladsen.

Så vidt jeg kan læse i det link der blev henvist til, står jeg relativt godt i min sag. Men det er nok klogest at få en ind over, som har direkte erfaring/viden omkring det

Fra Hvidovre
Tilmeldt 13. Jul 08
Indlæg ialt: 28
Skrevet kl. 19:19

HVad står der i din oprindelige ansættelses kontrakt mht. de ting du laver for dem.

Hvis der ikke står noget er du "vist" med i de standard regler der er på området.

Prosa's fagforenings advokter ved alt om dette. Ring og spørg. Ring evt. og tiæbyd rådgiving i 1 time mod betaling. Kan være at det er en god investering.

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)