Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Må vores leveradør forbyde os at lave tilbud?

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
  • 1
Fra Århus
Tilmeldt 13. Feb 08
Indlæg ialt: 337
Skrevet kl. 16:28
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

I vores internetbutik har vi fået en mail fra en leverandør som siger at vi ikke sælger deres produkter til de vejledende priser de har bestemt.

Kan leverandøren bestemme hvilke priser vi skal sælge deres produkter til og dermed om vi må lave tilbud på deres produkter? De siger nemlig at vi skal spørge dem om vi må lave tilbud inden vi gør det. Kan det virkelig være lovligt?

Hvis I evt. kan henvise til en paragraf som fortæller om dette vil jeg være meget glad.

Mvh

Jacob

Fra Hillerød
Tilmeldt 10. Nov 07
Indlæg ialt: 2846
Skrevet kl. 16:49

Nej, det er ikke lovligt.

Se f.eks. denne afgørelse fundet på konkurrencestyrelsens hjemmeside.

I Startvækst's opsummering af konkurrenceloven skriver de, at man ikke må indgå aftaler, der "fastsætter bindende videresalgspriser eller søger at få en handelspartner til ikke at fravige vejledende salgspriser."

Dansk Erhverv bekræfter det også i sine Fem basale adfærdsregler.

Hvordan I så skal håndtere problemet, så I både kan sætte priserne selv og forvente nogenlunde service fra leverandøren fremover, har jeg så ikke noget godt bud på..

Fra København
Tilmeldt 31. Oct 07
Indlæg ialt: 52
Skrevet kl. 22:37

Hej,

I min tid som isenkræmmer, har jeg opblevet adskillelige gange at blive truet af nogle af de kendte mærkevarer grossister, bare fordi man fik lavet en annonce med trykfejl i prisen :-). Truslerne består i, at bestillte varer ikke ville komme - store forsinkelser osv. Det er ulovligt ja, men nogle gange kan man ikke undværer varerne. Så tag slagsmålet eller ret priserne.

Mvh

Lars

Tilmeldt 10. Nov 09
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 22:42

Lars og frank har helt ret. Men desværre kan din leverandør genere dig med leveringerne i stedet for. Så mange retter bare ind og sætter det til listeprisen. Har det samme problem med enkelte mærker af backupbånd, men der må jeg så give kundene individuel rabat lige så meget jeg vil. Der er dog lidt svært for dig

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)