Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

På kanten af spam...

Side 1 ud af 2 (20 indlæg)
Fra Stenløse
Tilmeldt 23. Jun 06
Indlæg ialt: 3040
Fra  iMARKETING Skrevet kl. 18:18
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej alle med-Aminoer

Jeg modtog denne mail i går, muligvis fra en Amino; men jeg ved det ikke.

Starten lyder således:

"Hej iMarketing   

Jeg skriver for at høre om I gør i at bruge freelancere til xxxxxxx opgaver, jeg er på udkig efter freelance arbejde da jeg er selvstændig."

Normalt er jeg hurtig til at informere folk, der henvender sig uopfordret omkring spam reglerne her i Danmark; men dette synes jeg er så meget et grænsetilfælde, at jeg synes, det egentligt kunne være interessant at afstemme holdningerne med jer andre:

Hvornår er det spam - og hvornår er det en opfordring til et samarbejde?

Jeg tænker: Hvis afsender er i det grønne område (altså lovligt), så er det jo nøjagtig det samme jeg tilbyder med vores "Kunder på et Sølvfad" model.

Men jeg kunne aldrig drømme om at skrive e-mails til virksomheder og tilbyde dem et samarbejde fordi jeg vil tro, at de må opfatte det som spam.

Så spørgsmålet er: Er det mig der ikke udnytter nogle åbentlyse muligheder ved e-mail henvendelser fordi jeg har den opfattelse, at det er spam (selv om det er en opfordring til et samarbejde) eller er det xxx, der har henvendt sig til mig, der spammer?

Ordet er frit: Hvor går grænsen?

Mvh,
Christian

Fra København V
Tilmeldt 10. Jul 08
Indlæg ialt: 156
Skrevet kl. 19:39

man kan tvivle på hvor mange jobs det giver, men jeg tror aldrig afsender for en spam dom for det.

det nærmer sig vel en uopfordret jobansøgning..... du kan så måske vurdere udfra det visuelle om den er sendt til tusindvis - så begynder det at halte

Fra Stenløse
Tilmeldt 23. Jun 06
Fra  iMARKETING Skrevet kl. 20:17

Hej YNI

Om den er sendt til tusindvis har ikke betydning for definitionen af spam.

Lovgivningen lyder jo:

§ 6. En erhvervsdrivende må ikke rette henvendelse til nogen ved brug af elektronisk post, et automatisk opkaldssystem eller telefax med henblik på afsætning af varer, fast ejendom og andre formuegoder samt arbejds- og tjenesteydelser, medmindre den pågældende forudgående har anmodet om det.

https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=31600

Så iht. definitionen så er det spam:

Der blev rettet henvendelse til mig med henblik på afsætning  af arbejdsydelser uden at jeg forudgående har anmodet om det.

Så det er vel mere et spørgsmål om, at være lidt "large" og tage kommunikationen alligevel.

Eller?

For er man "large" så vil, skal vi kalde det spammeren, opfatte det som et signal til, at han uopfordret har lov til at henvende sig til alle andre virksomheder.

Og så kører den: En masse virksomheder bilver forstyrret i deres daglige arbejde af en e-mail, hvor man ikke vil opfattes som arrogant og undlade at svare og heller ikke ønsker at indlede et samarbejde med een ved at fortælle, at det han gør rent faktisk er ulovligt.... 

Der skal lige for god ordens skyld nævnes, at tjenesteydelsen er relevant for vores virksomhed, så  skal vi kalde det spammeren, HAR gjort sit hjemmearbejde og har altså ikke skudt med spredehagl.

Så hvad ville DU gøre, som læser dette indlæg?

Venlig hilsen,

Christian

Fra Pompano Beach, Florida, USA
Tilmeldt 19. Apr 06
Indlæg ialt: 3762
Fra  Concept Interest TCON Services LLC Skrevet kl. 21:10

Vi har også fået den mail fra ham. Rent juridisk er det indiskutabelt spam, eftersom du ikke må henvende dig uopfordret via mail B2B. Jeg reagerede ikke på den - og tænkte heller ikke dybere over, at det faktisk er spam. Måske fordi henvendelsen er relevant nok. Omvendt kan jeg ikke freelancere til de tjenesteydelser, han leverer - så den er arkiveret "lodret".

Christian: En hurtig søgning på mandens ret sjældne efternavn afslører, at han ER Amino.

Fra Stenløse
Tilmeldt 23. Jun 06
Fra  iMARKETING Skrevet kl. 18:17

Tak for info, Thomas.

Det rejser jo så spørgsmålet, om man skal være mere "large" når man er i "forum" sammen.

Men jeg vil vælge at følge dit eksempel og undlade at reagere.

Venlig hilsen,

Christian

Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 9731
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 18:29

> "Hej iMarketing   

Tjekpunkt 1: Når folk skriver "Hej (og så ikke mit rigtige navn)..." så VED jeg at de ikke er seriøse. Ud med dem :)

Fra 6920 Videbæk
Tilmeldt 29. Mar 05
Indlæg ialt: 904
Fra  EDZO Skrevet kl. 18:35

Hehe, nej det kan man da overhovedet ikke tage seriøst :)

EDZO - Håndlavede accessories til mænd, som butterflies, bælter og hatte.

Fra Stenløse
Tilmeldt 23. Jun 06
Fra  iMARKETING Skrevet kl. 18:38

Du har helt ret, Mikkel.

Hvis manden ikke engang tager sig tid til at finde ud af, hvad man hedder, (og det er jo ikke just svært) så kan man ikke tage det seriøst.

Mvh,

Christian  

Tilmeldt 10. Aug 08
Indlæg ialt: 979
Skrevet kl. 21:00
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hej allesammen ;-)

Nu bliver der også spurgt ind til, om man skal være mere large med dem man deler forum med, og det synes jeg da så absolut.

Selv overvejer jeg at skrive til Martin Thorborg og andre der giver udtryk for at de har problemer med at finde tid til besvarelse af deres e-mail. Jeg har nemlig oplevet yuppierne og deres Time manager (en papirkalender) som endda kunne komme på kursus i at benytte(!) så jeg kunne nemt fikse dette problem. Jeg har også oplevet det var trendy at have stress (det var kun direktører og folk af betydning der kunne få den diagnose) senere var det trendy at have tid til at gå til golf, og seneste nye er vist kvalititetstid og fædreorlov. Når jeg så alligevel ikke skriver til Thorborg og andre it-folk skyldes det at jeg fornemmer at den fyldte e-mailbakke også er en trend, -at man ikke føler at man er noget hvis ikke e-mailbakken er fyldt til bristepunktet, mere end det er et reelt problem. Som med X-factor og Talent 2008 så er man åbenbart ikke noget hvis ikke man er på.

Jeg synes godt man kan have det format at svare tilbage på en henvendelse fra en jobansøger. Man behøver ikke at kende kursen på kobber, følge med i præsidentvalget, eller læse kronikker om løsningen på finanskrisen. Den slags er e-snacks, små mellemmåltider i et informationssamfund, men freelancemedarbejderen kæmper altså for sit daglige brød.  

Det betyder ikke at man ikke kan arkivere "hej Firma" direkte lodret, selv synes jeg det er næsvist at henvende sig på denne måde, men jeg synes godt at man istedet for at have næsen i sky, kunne rette den i skærmhøjde. Er man så attraktiv at man bliver bombarderet med den slags henvendelser, men simpelthen ikke har tid til jobansøgere fordi man har så travlt i firmaet (den forstod i godt, ikke?) kunne man jo forfatte en høflig standardmail.

>>Satire kan være benyttet  i dette indlæg<<

/Michael

Fra Næstved
Tilmeldt 19. Nov 07
Indlæg ialt: 1934
Fra  ShopNyt Skrevet kl. 12:52

Hej.

Man kunne jo returnere mailen med et lille spørgsmål:

"Hej igen. Hvordan har du fundet frem til at du kan gøre noget for mig?"

Så kan han jo "freelance" lidt over dét Big Smile

Mvh.