Jeg er igang med at udarbejde budgetter til mit kommende møde med banken, men det med at "gætte" omsætningen irriterer mig gevaldigt. Jeg har tænkt mig at åbne en tøjbutik på en sidegade til strøget. Indtil videre har jeg udregnet det således: På Danmarks statistik fandt jeg ud af at der i storkøbenhavn bor 128 000 drenge i alderen 16-28 år (min målgruppe) En familie med 2 voksne, 1 dreng og 1 pige, samt enlige under 60, bruger i gennemsnit 2996,25 kr om året på drenge tøj, sko og accessories. 128 000 x 2996,25 = 383 520 000 dvs. at der i alt på strøget bliver brugt 383,52 mio. kr på tøj af drenge i alderen 16-28 år. Jeg har så antaget at jeg regner med at kunne få en markedsandel på 0,125 % Det svarer til at der er 800 butikker der deler omsætningen lige. Det svarer til at jeg skal sælge 3 stykker tøj om dagen, hver dag, hele året. Og det vil give mig en omsætning på 479 400 kr om året. Der er ikke i nærheden af 800 butikker, omsætningen er dog heller på ingen måde lige fordelt. De fleste drenge i den alder bruger meget mere end 3000 kr om året på tøj, sko og accessories (det er kun 250 kr om måneden!). Og da det ér strøget, er der også mange flere besøgende i målgruppen, end 128 000.
Men i hvertfald, med den omsætning vil butikken kunne løbe fint rundt, med et drifresultat på over 15 000 hver måned. Satser så på at skulle afdrage 20 000 hvert kvartal på lånet. Men stadig kan det hele sagtens løbe rundt. Tror I banken vil sable mig ned for den beregning, eller hvordan ser der ud? Det skal dog lige siges at der ikke er afsat en krone til privatforbrug, andet end transport, da jeg stadig bor hjemme, og ikke har brug for noget til privatforbrug.
|
Limited:dvs. at der i alt på strøget bliver brugt 383,52 mio. kr på tøj af drenge i alderen 16-28 år.
NEJ! Du skriver jo lige, at de 128.000 drenge bor i Storkøbenhavn. Men hvor mange af dem køber lige præcis deres tøj på Strøget? Jeg gjorde ikke dengang.
15.000 er nok lige i underkanten (for ikke at sige meget i underkanten). Det betyder jo, at du skal arbejde gratis? For med 45k i overskud i kvartalet og 20k til banken, så er der 25k tilbage dvs. 8.333 kr. før skat! Hvad hvis der kommer en uforudset udgift (som forsikringen ikke dækker - har du husket den?)
Jeg tror, at du skal kalkulere det lidt skarpere før at banken går med til det. Det er svært at give et bud på, hvilke faktorer du skal ændre på, når jeg ikke kan se selve budgettet.
Men det bliver skam spændende at høre, hvad de siger. Held og lykke