Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

kalkulation af omsætning

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)
Tilmeldt 6. Aug 08
Indlæg ialt: 58
Skrevet kl. 14:32
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg er igang med at udarbejde budgetter til mit kommende møde med banken, men det med at "gætte" omsætningen irriterer mig gevaldigt.

Jeg har tænkt mig at åbne en tøjbutik på en sidegade til strøget. Indtil videre har jeg udregnet det således:

På Danmarks statistik fandt jeg ud af at der i storkøbenhavn bor 128 000 drenge i alderen 16-28 år (min målgruppe)

En familie med 2 voksne, 1 dreng og 1 pige, samt enlige under 60, bruger i gennemsnit 2996,25 kr om året på drenge tøj, sko og accessories.

128 000 x 2996,25 = 383 520 000 dvs. at der i alt på strøget bliver brugt 383,52 mio. kr på tøj af drenge i alderen 16-28 år.

Jeg har så antaget at jeg regner med at kunne få en markedsandel på 0,125 % Det svarer til at der er 800 butikker der deler omsætningen lige.

Det svarer til at jeg skal sælge 3 stykker tøj om dagen, hver dag, hele året. Og det vil give mig en omsætning på 479 400 kr om året.

Der er ikke i nærheden af 800 butikker, omsætningen er dog heller på ingen måde lige fordelt. De fleste drenge i den alder bruger meget mere end 3000 kr om året på tøj, sko og accessories (det er kun 250 kr om måneden!). Og da det ér strøget, er der også mange flere besøgende i målgruppen, end 128 000.

Men i hvertfald, med den omsætning vil butikken kunne løbe fint rundt, med et drifresultat på over 15 000 hver måned. Satser så på at skulle afdrage 20 000 hvert kvartal på lånet. Men stadig kan det hele sagtens løbe rundt. Tror I banken vil sable mig ned for den beregning, eller hvordan ser der ud? Det skal dog lige siges at der ikke er afsat en krone til privatforbrug, andet end transport, da jeg stadig bor hjemme, og ikke har brug for noget til privatforbrug.

Fra Dianalund
Tilmeldt 11. Jul 05
Indlæg ialt: 414
Fra  MedieMarketing Skrevet kl. 16:05

Limited:
dvs. at der i alt på strøget bliver brugt 383,52 mio. kr på tøj af drenge i alderen 16-28 år.

NEJ! Du skriver jo lige, at de 128.000 drenge bor i Storkøbenhavn. Men hvor mange af dem køber lige præcis deres tøj på Strøget? Jeg gjorde ikke dengang.

15.000 er nok lige i underkanten (for ikke at sige meget i underkanten). Det betyder jo, at du skal arbejde gratis? For med 45k i overskud i kvartalet og 20k til banken, så er der 25k tilbage dvs. 8.333 kr. før skat! Hvad hvis der kommer en uforudset udgift (som forsikringen ikke dækker - har du husket den?)

Jeg tror, at du skal kalkulere det lidt skarpere før at banken går med til det. Det er svært at give et bud på, hvilke faktorer du skal ændre på, når jeg ikke kan se selve budgettet.

Men det bliver skam spændende at høre, hvad de siger. Held og lykke Wink

ONLINEAFDELINGEN.DK - Sammensæt din egen onlineafdeling.

Se mere på www.onlineafdelingen.dk

Tilmeldt 6. Aug 08
Skrevet kl. 16:19

Tak for dit svar.

Ja, de 128 000 i stor kbh, 60 000 af dem i selve københavn. Men de fleste tager på strøget for at købe tøj. Plus der hver dag kommer folk fra hele landet.

Det med at arbejde gratis er meningen, jeg bor stadig hjemme, og min far har sagt god for at finansiere mit privatforbrug - som bliver minimalt, da jeg bruger al tid på butikken - så det kan godt gå.

Omsætningen er også sat på det mindst mulige, jeg kunne forestille mig at der vil blive omsat for væsentligt mere. Det med den uforudsete udgift er der tænkt på, jeg satser på at låne så jeg har mindst 50 000 tilovers.

De 20 000 jeg betaler tilbage til banken skal der ikke betales skat af, vel?

Tilmeldt 6. Aug 08
Skrevet kl. 16:24

Limited:

Omsætningen er også sat på det mindst mulige, jeg kunne forestille mig at der vil blive omsat for væsentligt mere. Det med den uforudsete udgift er der tænkt på, jeg satser på at låne så jeg har mindst 50 000 tilovers.

Forståes at omsætningen er sat så lavt som det er muligt, når det hele stadig skal køre rundt.

Tilmeldt 10. Aug 08
Indlæg ialt: 979
Skrevet kl. 21:20
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hej

Jeg tror ikke banken vil acceptere at du ikke har et rådighedsbeløb til dig selv. Banken kan jo ikke forlade sig på at din far fortsat vil forsørge dig i lånets løbetid. Du skal nok regne med 10.000 kr. om måneden for Kbh.s området, men det kan du forhøre dig om i banken.

Du forudsætter mange ting i dit regnestykke, men dokumentationen mangler. Det bedste ville være at finde én eller flere butikker som du kunne sammenligne dig med, og hvis regnskaber kunne danne grundlag for dine beregninger. Som det foreligger nu, er det rent gætteri.

Find evt. en butik der er til salg og få butikkens omsætningstal.

En tøjbutik rangerer ikke højest på bankernes hitliste over udlånslyst, så der skal knivskarpe argumenter til, - entusiasme og "offervilje" alene gør det ikke, - desværre.....

/Michael

Tilmeldt 6. Aug 08
Skrevet kl. 14:00

Ja, dokumentationen mangler, men er sværd at skaffe.

Jeg var i dag inde og spørge i 2 butikker der minder mest om den jeg vil starte. De ville ikke lade mig se regnskabet, men fortalte deres ca. omsætning de første år - kan jeg bruge det til noget? Det bliver en kamp at få de penge, ja :)

Tilmeldt 10. Aug 08
Skrevet kl. 15:25

Hej.

Man kan lave flotte præsentationer på en computer, og du kan sagtens skrive at tøjbiksen, adelgade 12 1217 Kbh. K omsætter for 1,2 mill og kludebiksen østergade 14 omsætter for 1,9 mill. - (altså selvf. de butikker du har forhørt dig i, de kunne jo være kunde i din bank -så lyv ikke) men du kommer ikke udenom et rigtigt regnskab. Har du prøvet at ringe til en mægler der har en butik til salg? Prisen på butikken fastsættes jo efter omsætningen, så her kan man ofte få et regnskab. Prøv flere mæglere, hvis den første siger nej. Du er selvf. en interesseret kunde ;-)

Det er faktisk også i din egen interesse at regnskabet kommer til at være realistisk, - for skulle du få et lån og alligevel må give op, så står du tilbage med gælden som du kan blive forfulgt af resten af dit liv, eller indtil det lykkedes dig at få den betalt.

/Michael

Tilmeldt 6. Aug 08
Skrevet kl. 13:16

Så en, f.x powerpoint, er god at have med, så man laver det som et foredrag/fremlæggelse, det man har at sige, er det rigtig forstået? :)

Det kunne jeg selvfølgelig, ja. Tror jeg tager ind og snakker med dem imorgen, tak.

Fra København
Tilmeldt 6. May 07
Indlæg ialt: 648
Fra  Webbureauet ComboWeb ApS Skrevet kl. 13:56

Ellers se om du kan finde relevante butikkers regnskaber på www.cvr.dk. Held og lykke.

Tilmeldt 10. Aug 08
Skrevet kl. 14:05

Hej

Det er nok bedre med noget print, - sat pænt i en af de der tynde mapper. Husk forside og indholdsfortegnelse. Desto mere proff. og gennemtænkt din idé præsenteres, desto større chance for lige at få den ene procent der tipper vippen i dit favør.

Siger banken nej, så få et svar på hvorfor. Så kan du måske lige rette til inden du går i bank 2 osv.

Held og lykke

/Michael 

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)