Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

KM-penge - bogføring i Economic

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)
Tilmeldt 23. Aug 07
Indlæg ialt: 37
Skrevet kl. 20:18
Hvor mange stjerner giver du? :

Kære regnskabsengle - vil en eller anden hjælpe mig?

Er blevet udfordret gevaldigt med min mands regnskab (ApS). Arbejder i Economic - det er rigtig godt. Nu er jeg så kommet til bilaget med KM-penge. Hvordan bogfører jeg de 30.510 kr, som min mand har kørt sig til. Et eller andet siger mig, at det skal gøres i to omgange.

Jeg har følgende konti at gøre godt med jo:

* KM-penge
* Bankkonto
* Mellemregningskonto.

Hvad skal krediteres/debeteres og hvor?

På forhånd af hjertet tak

Susanne

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 20:41

Hej!

Debet KM-penge

Kredit M/R-konto eller bank ved udbetaling/skal dog lønoplyses.

Tilmeldt 23. Aug 07
Skrevet kl. 21:45

1000 tak Peter. Du er godt nok en gevinst her på Amino. Jeg går ud fra, at det du mener er, at lønmodtageren - i dette tilfælde min mand - selv skal oplyse SKAT om de udbetalte km. penge. Eller er det ApS'et, der skal?

Mange gode hilsner

Susanne

Fra København
Tilmeldt 7. Jun 07
Indlæg ialt: 172
Skrevet kl. 22:43

Det er arbejdsgiver, der skal lønoplyse kørselsgodtgørelse.

Det nemmeste er at tage det ind via lønopgørelsen, fordi de fleste lønsystemer nemt kan håndtere det.

Husk at der er en årlig kilometer-grænse på 20.000 km til den høje sats (3.47/km), derefter er det den lave sats (1.83/km).

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 00:46

Ja.....som Hillswalk skriver.

Tilmeldt 23. Aug 07
Skrevet kl. 07:34

1000 tak skal I have. Der var lige en detalje der, som den tidligere bogholder (min mand) havde glemt. Godt SKAT Horsens er søde og hjælpsomme.

Mvh Susanne

Tilmeldt 23. Aug 07
Skrevet kl. 11:40

Ja, det ene spørgsmål afleder jo desværre det andet :-)  Det her er en tand mere kompliceret, end spørgsmålene herover. Men afledt heraf. Jeg håber, at nogen har mod på lidt sparring alligevel.

ApS'et blev startet 1. august og har først årsregnskabsafslutning 31. december 2008. KM-penge - det er så ApS'et, der har pligt til at indberette udbetaling heraf til SKAT. Det har min mand altså glemt. Det gør ikke noget for 2008 - da hans private årsafslutning er ude i fremtiden. Det er værre med 2007, da man mand selvfølgelig har lavet personlig årsafslutning herfor.

Problemet er, at min mand valgte ikke at trække løn til sig selv ud af ApS'et i de første 5 måneder af 2007, hvor virksomheden var nystartet. Han ville forsøge at få opbygget lidt kapital. Men han trak km-penge som kørt ud. Nu antyder SKAT ved en telefonsamtale i dag så, at da han er anparthaver og ikke har fået løn, skal beskattes personligt af KM-pengene i 2007. Hun kunne ikke liiiiige huske, hvordan det var. Men der var noget der ... Jeg fornemmede, at den skulle jeg ikke forfølge yderligere der.

Alligevel antydede den venlige dame en mulig løsningsmodel, da hun også selv valgte ikke at forfølge den med løn osv:

Vi skal konterer alle km-pengene i 2008 og forklarer os ud af, at dele af disse, hører formelt til i 2007. Så ville hun mene, at det måske var ok. 

Den løsning har - så vidt jeg kan se - mindst 2 problemer. Det ene er, at min mand jo vil ramme 20.000 km. grænsen allerede fra start af. Og altså vil han kun få den lave takst for alle de km., han reelt har kørt her i 2008. Den anden er, at vi jo alligevel risikerer, at han pludselig skal betale skat af KM-pengene i 2007, fordi han ikke har fået løn fra ApS'et i den periode, hvor han har fået kørselsgodtgørelse.

Jeg tænker, om det i virkeligheden er en bedre løsning, at min mand får løn i f.eks. november og december 2007 og vi så laver en efterindberetning til SKAT herom. Som så må åbne hans skattesag for 2007 og afslutte den med de nye løn-indberetninger. Vil det være for rodet? Og vil det være lovligt?

Jeg synes da godt nok, der er mange regler her. Jeg havde da aldrig i min vildeste fantasi forestillet mig, at det kunne udløse efterskat at få udbetalt km-penge. Helt retmæssigt.

Hvad siger I?

Mange hilsner og på forhånd stor tak.

Susanne 

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 11:53

Hej Susanne!

Hånden på hjertet....er det reelle km, der er kørt?

Tilmeldt 23. Aug 07
Skrevet kl. 11:57

Ja, da. I den grad. Min mand fører meget minutiøst kørebog, der bl.a. relaterer sig nøje til de kurser, han drøner rundt i det ganske land og holder. Og til de interviews han og jeg har været rundt i selvsamme kongerige og lave, til vores blad. Jeg må sige, at vores omsætning fra dag 1 dokumenterer, at vi ikke har støvet ret meget rundt på matriklen her.

Mange hilsner

Susanne

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 22:24

Hej igen!

Jamen det kommer oftest helt an på, hvor meget det er udbetalt i skattefri kørsel.

Jeg ville nok udbetale noget løn her i 2008, og lade 2007 ligge i første omgang.

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)