Hej Rasmus,
Der er slet ingen tvivl om, at hvis det handler om at fremsende en forespørgsel på et eller flere produkter, så er der ikke tale om SPAM. Det ville det f.eks. være, hvis du sammen med forespørgselsen vedhæftede tilbud på dine egne ydelser/produkter. Så er der nemlig det der hedder opfordring til tilbud og det er ulovligt pr. mail, med mindre det er en eksisterende eller tidlgiere kunde eller en person, der har givet sin accept til at modtage en mail med et tilbud fra dig.
Jeg hjælper ligeledes mine kunder med at finde den rette leverandør til den rette pris i forhold til den stillede opgave. Jeg spørg dog ikke 10 leverandører, da jeg efterhånden kender en række leverandører indenfor forskellige områder og ved hvor jeg skal spørge. En gang i mellem laver jeg så en stikprøve hos en ny leverandør. Det er god indkøbsskik at følge markedsprisen og ikke bare lade sig lulle i søvn af få leverandører.
Til sidst, så vil jeg altså også lige sige, at du får et tidskrævende job, hvis du hvergang vil spørge op til 10 leverandører - oftest får man altså en langt mere smidig forretningsgang, ved at finde få gode samarbejdspartnere - et tæt samarbejde vil både kunne give langt bedre priser og større fleksibilitet, da der jo tale om et samarbejde. Der er nemlig ikke noget værre end en virksomhed, der hele tiden spørg på tilbud, men aldrig kommer med en ordre!Det bliver man træt af som leverandør.
Men held og lykke med virksomheden.