Hvis en bruger går ind på en hjemmeside med annoncer (Adsense eller andet), og brugeren har installeret Adblock (et plugin der fjerner alle reklamer fra siden) Vil det så stadig tælle som en visning, når jeg kigger i min statistik? Her tænker jeg på, hvis en kunde køber 1 mio. visninger, kan han så reelt risikere kun at blive vist 800.000 gange, fordi de sidste 200.000 visninger er blokeret af Adblock? Umiddelbart vil jeg mene den skal hentes, før Adblock kan vælge ikke at vise den. Er det korrekt? Og er der noget statistik over brugen af disse Adblock-programmer og tilsvarende. |
Hej Rene
Det kommer an på hvilket system dit bannersystem bruger til at vises banners.
En del systemer køre serverside, og kan derved tæller et hit som at siden downloades. Omvendt køre de fleste globale systemer vha. Javascript, og derved er det altså klienten der køre et lille script der så viser et banner og tæller et hit.
Adblockers virker typisk på den måde at de forhindre din browser i at downloade specefikt indhold, f.eks. alt fra en adresse og dette resultere så i at javascriptet der skal vise banners slet ikke loades. Derved tæller sådan en bruger altså heller ikke som et hit.
Jeg tror ikke der findes statistik som er super brugbar, men Adblocker Plus har da frigivet lidt her http://adblockplus.org/blog/statistics-statistics-statistics
Man kan evt. lave noget "sjov" for at detektere om en bruger bruger adblockers, også f.eks. nægte dem adgang men helt generelt er det nok bedre at lave et så fedt site, at ens bruger ønsker at støtte en med reklamekroner og derfor white lister sitet.