Dato: 5/1/2006 10:45:44 PM
Forfatter: Tejohn
SKAT og andre offentlige instanser kan ikke rigtigt foretage sig noget, så længe det ikke vrimler med kunder, biler, lastbiler eller sålænge virksomheden ikke producerer en hulens masse affald.
Det betyder først at have betydning i de tilfælde eller hvis der ansættes personale. Så er der jo pludselig en masse regler, der træder i kraft.
Det er lokalplan-myndigheden.. som oftest din kommunes tekniske forvaltning - der skal sætte ind overfor brud på lokalplanen. Jeg har siddet i tre forskellige kommuner, og alle steder er opsøgende arbejde ikke fremgangsmåden. Dvs, du reelt set kun kan komme i søgelyset hvis der kommer klager over det du har gang i. Forvaltningsloven giver dig gode muligheder for at trækkke sagen i langdrag, hvis NU...
Skulle et brev dumpe ind af brevsprækken så får du minimum 30 dage til at ophøre din ulovlige gøren, og i samme brev SKAL der stå oplyst hvordan du klager over kommunens fremgangsmåde. Hvis du på dette tidspunkt ikke kan nå at omorganisere virksomheden, så klag efter 29 dage.... Så går der yderligere 30+ med skriverier... kommunen får ret i at de har ret... og så får du 30 dages frist igen.. (herefter kommer dagbøderne, og det er serious bizz)
Du kan trygt regne med at SKAT og lokalplan-myndigheden ikke har krydsregistre. I min verden vil det være et tolkningsspørgsmål om et erhverv drives fra en bopæl, eller om en virksomhed bare har adresse på en bopæl... derfor kunne SKAT og lokalplanmyndighederne få nok at gøre hvis der skulle være lamper der tændte ved cvr-registreringer i områder med sådan en pasus i lokalplanen....
Alt det om liberalt erhverv skal koges ned til dit skriftlige modspil hvis der skulle komme en klage fra en nabo /eller lokalpolitiker... så lyder du ikke helt dum, hvis du spiller naiv.. jammen jeg troede. (om du kan få låv med liberalt erhverv aner jeg meget lidt om.. ring til din kommune)
Jeg havde engang med en sag at gøre, hvor en håndværkervirksomhed var registreret på en adresse i et villakvarter. Her gik klagen på at genboen hver dag fra sit køkkenvindue skulle glo på en rød varevogn. I første omgang er det sur røv at der er en varevogn hos genboen, men den gamle kone havde jo også fundet ud af at virksomheden var registreret på adressen, hvilket den ikke måtte iht lokalplanen.... Hvad sagen endte med ved jeg ikke.. Jeg forlod den synkende og underbemandede skude inden da.