Jeg får jævnligt en stribe breve fra de pensionsfonde jeg har betalt til i min tid som lønmodtager - de vil frygteligt gerne have mig til at fortsætte. Ligeledes er banken helt vild for at oprette en opsparing til mig.
Men hvad giver bedst mening som selvstændig? Jeg har opgivet at få en vurdering fra de respektive selskaber da de altid arbejder det formål at få mig som kunde - men der er jo rigeligt med muligheder, så jeg ville gerne høre hvilke tanker I har gjort jer?
Der er jo rigeligt med muligheder... |
Det er altid vanskeligt at håndtere pension, når det er mange år frem i tiden og man er nødt til at tage stilling til, hvordan man selv tror at verden ser ud til den tid. Det er praktisk at se på, hvad du aktuelt forventer at have når du skal pensioneres. Dette sammenligner du så med, hvad du forventer at have behov for. Hvis der er for lidt kan det svare sig at sørge for mere opsparing.
Yderligere opsparing kan jo enten ske ved at du foretager opsparing på en konto eller du sparer op i firmaet. En selvstændig konto er jo som du har i forvejen og her er det jo væsentligt, hvordan din skat ser ud og hvor du får det bedste tilbud. Ved opsparing via virksomhed kan du enten vælge at opspare/investere i virksomheden, hvor du har estimeret, at du kan lukke firmaet og få en masse penge ud. Du kan også satse på at sælge virksomheden og den vej få noget ud af det. Der har indenfor de seneste par år været skrevet en del om at mange netop ville anvende modellen med at sælge men da der ofte var tale om enkeltmandsvirksomheder, hvor virksomheden egentlig var ejeren, så er en sådan virksomhed for en anden part ikke ret meget værd. Det betød, at mange stod uden en krone (kun almindelig folkepension/efterløn m.m.). Derfor skal du meget nøje overveje om dette er løsningen. Du skal også se på, at du kan risikere at gå konkurs og så er en opsparing via virksomhed ikke meget værd.
Jeg har også flere forskellige pensionstyper fra min tid som lønmodtager. Jeg har valgt dels at opspare via mit selskab (alene på baggrund af mine egenkapital, da jeg ikke regner med at sælge selskabet) dels privat ikke-pensionsopsparing, da det passer ind i mine forhold (jeg sørger for at holde min personlige skat på et niveau, hvor fordelen ved pensionsopsparing skattemæssigt er ringe).
Selvom de alle er ude for at sælge til dig kan du jo uforpligtende tale med dem og få dem til at se på, hvad der svarer sig. Forudsætninger skal du under alle omstændigheder selv fastsætte, så du bliver nødt til at træffe nogle valg om, hvad du egentlig vil. Få dem til at regne på flere muligheder. Tal med 2-3 af dem for at få beregningerne og se på det i ro og mag.
Hilsen Jakob