ErhvervsBladet bragte idag artiklen: Nettjeneste linker uden tilladelse http://www.erhvervsbladet.dk/article/20080918/news04/80918069/ I artiklen kan man læse, at den norske site Gulex.dk linker "dybt" til de danske medier uden at have fået tilladelse. Dette er de danske medier tilsyneladende meget oprørte over. Jeg er meget oprørt over, at nogen kan være oprørt over, at andre linker gratis til deres hjemmeside, så jeg måtte lige ud med det her... Hvor er det bare en typisk dansk og bagstræberisk indstilling, som Danske Dagblades Forening stiller for dagen. Vorherre bevares! Åbenbart har de tidligere forhindret Google i at etablere en nyhedssøgetjeneste i Danmark. Noget Google uden problemer har gjort i USA, hvor man måske er lidt mindre provinsiel i sin tankegang end hos de danske dagblade. Nu har Gulex så gjort det, som Google ikke måtte, bare uden at spørge dinosauerne hos de danske dagblades organisation! Hvad Gulex har gjort er blot at samle dagbladenes egne RSS-feeds, som de jo selv lægger ud, og lave en søgbar oversigt over dem. Der er ikke andet indhold på Gulex end den lille manchet, som er i RSS-feeds'ne, og vil man læse mere af artiklen ryger man ind på avisens egen hjemmeside - Ja uha, hvor er det bare for galt, at man sender gratis besøgende ind på deres hjemmeside?! Hvad Gulex så oven i købet har gjort er, at de åbner avisernes hjemmesider op i deres eget vindue. Det vil jeg godt medgive, er en lidt mærkelig praksis. Men at de ligefrem skulle tjene penge på denne metode er lidt svært at se, da der ikke er reklamer for Gulex i vinduet. Tværtimod er der bare en funktion, hvor man kan sende et tip om artiklen videre til en ven. - Noget der ville kunne sende endnu flere "uønskede" besøgende ind på avisens hjemmeside. Jeg måtte altså lige have luft for min frustration her! Hvad synes I?
|
Jeg forstår udmærket din fustration, da det er en yderst gammeldags og faktisk direkte dum opfattelse. Hvis bladudgiverne tænkte sig om, ville det uden tvivl kunne gavne deres forretning, da det vil give flere besøgende.
Jeg har ganske vist ikke læst reglerne for brug alle nyhedstjenesternes RSS-feeds, men jeg ved, at f.eks. Ekstra Bladet udtrykkeligt skriver, at de ikke accepterer at sider som Gulex benytter dem - og det bliver man så naturligvis nødt til at respektere uanset hvor dum en beslutning det er af Ekstra Bladet.