Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Offentlig fotografering samt salg.

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 16. Sep 08
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 01:20
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej.

Er der nogle som ved, om der kræves en tilladelse, at tage billeder af folk offentligt, samt derefter at sælge billederne til vedkommende?

Mvh.

Thomas

Fra Hvidovre
Tilmeldt 27. Dec 07
Indlæg ialt: 543
Fra  Steinaa Skrevet kl. 08:11

Så længe de befinder sig i offentligt rum er der frit slag. Billederne må dog ikke være krænkende (typisk personer involveret i uheld).

Fra Farum
Tilmeldt 18. Sep 08
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 22:35

Hejsa,

Næsten enig med steinway - jeg mindes dog noget om at, der er nogle grænser. Eksempelvis mener jeg ikke man må rende rundt og tage deciderede nærbilleder af folk uden deres tilladelse. Nu er jeg jo ikke advokat, så jeg vil foreslå at du kontakter en - bare for at være på den sikre side :)

mvh

Kasper

Fra Grenaa
Tilmeldt 19. Sep 08
Indlæg ialt: 10
Skrevet kl. 13:37

Som sådan må du godt tage billeder af folk, og sælge det til dem igen..
MEN! Hvis der er en man kan se på billedet, der ik vil have det skal du ænden sløre vedkommende, beskære eller slette billedet, ellers kan du blive sagsøgt i hoved og røv..

Prøv at se CUTL og DKBN, de tar lovligt billeder af folk, men så snart der er en der ik vil være på et billede, skal de slette det omgående..

Fra Farum
Tilmeldt 18. Sep 08
Skrevet kl. 13:54

Kasper Mejenborg Sørensen:

Prøv at se CUTL og DKBN, de tar lovligt billeder af folk, men så snart der er en der ik vil være på et billede, skal de slette det omgående..

Er ikke uenig som sådan, men vil dog sige at de jo generelt heller ikke tager billeder i det offentlige rum - diskoteker er jo privat område, hvorfor det er andre regler der gælder - men du har helt ret i at de i praksis sletter billeder, hvis folk beder om det (i hvert fald dkbn).

Fra Grenaa
Tilmeldt 19. Sep 08
Skrevet kl. 14:19

Nu er jeg selv CULT fotograf i min fritid, og der er ingen retningslinjer der siger at der kun må tages billeder inden for, blandt andet til festugen i århus, blev det taget mange billeder uden for på åben gade, og det er ikke ulovligt, den måde CULT og DKBN redder sin røv, er ved at vise billedet til dem der er blevet fotograferet, og få deres accept..

Fra Farum
Tilmeldt 18. Sep 08
Skrevet kl. 14:28

Kasper Mejenborg Sørensen:

Nu er jeg selv CULT fotograf i min fritid, og der er ingen retningslinjer der siger at der kun må tages billeder inden for, blandt andet til festugen i århus, blev det taget mange billeder uden for på åben gade, og det er ikke ulovligt, den måde CULT og DKBN redder sin røv, er ved at vise billedet til dem der er blevet fotograferet, og få deres accept..

Jeg er helt enig - ville bare understrege at der er forskel på reglerne for privat område og offentligt tilgængeligt :)

dkbn har en del regler for - som du også siger - at redde deres røv. Eksempelvis er det (generelt - der er naturligvis undtagelser) ikke tilladt at tage billeder på gaden eller af et fyldt dansegulv.

CULT og dkbn er måske heller ikke så interessante i denne sammenhæng, da deres forretningsmodel er lidt anderledes.

Lidt off-topic, men tjener CULT penge på de billeder, der bliver taget?

Fra Grenaa
Tilmeldt 19. Sep 08
Skrevet kl. 14:52

Jah, helt klart der er store forskelle på offenlig gade og privat område..

DKBN er meget restriktive ang. hvor der må tages billeder henne.. KUN inden for på et diskotek og ingen stemningsbilleder..

CULT derimod er meget afslappede, det er lovligt at tage billeder på åben gade, og man må godt tage stemningsbilleder, hvis de er gode. (dvs. hvis man er fuld og løfter kameraet over hovedet og får et billede af en masse mennesker der bar står, dur det ik)

Og nej, hverken CULT eller DKBN tjener som sådan ikke noget på det.. DKBN tjener dog penge på reklamer på hjemmesiden, men ellers ikke..

Men for at være ærlig, tror jeg ik der er den store forskel på at gå på strøget og tage et billede af nogen, og sælge det til dem igen.. Nok mere eller mindre det samme..

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)